Hvad hedder denne del?

Hej alle i kloge mennesker.

Hvad hedder den del med den røde "Cirkel" omkring og hvad er dens funktion?

Razols

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må da vist være stævnrørs-lejet, altså det leje hvori skrueakslen roterer ?

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Altså det udvendige stævnrørsleje?
Funktionen er at føre skrueakslen igennem skroget uden at vandet fiser ind igennem stævnrøret. Derudover er det sammen med stævnrøret lignet op så det passer med skrue og motoren således at skrueakslen og dermed skruen har den rigtige vinkel i forhold til fremdrift.

Lejet kan i øvrigt være vandsmurt, fedt smurt/og eller med gummi.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
ok, så funktionen er altså oplining, samt "holder" til stævnrørslejet.
Vil det sige at hvis jeg skal skifte stævnrørslejet, så skal jeg, efter at have afmonteret akslen, skrue "Dimsen" af (ved at fjerne de 2(+2) møtrikker man kan se på billedet, fjerne det gamle leje, montere et nyt i "dimsen" og så montere "dimsen" på båden igen?
Troede sådan et leje gik noget længere op i stævnrøret.
Har sådan en "dims" ikke et navn?

Ja altså det er stævnrørslejet. Det du vil skifte er måske pakningen i lejet el?
Men ja det er i princippet det der er fremgangsmåden. Jeg har lidt svært ved at se hvilket skrogmateriale din båd har men regner med fiber. Der kan være lidt forskel mht metoden. Lejet er jo skruet fast på et stævnrør der formentlig er støbt fast og man skal være lidt påpasselig. For at få akslen af er det muligt at du skal have skruen af og løftet motoren afh. hvordan det er lavet. Skruen kan side med not el lignende eller den kan være varmet på dvs. den skal varmes op for at få den af. Efterfølgende skal motoren lignes meget præcist op (afh. af div flanger osv.) Mit råd ville være at finde en på havnen der ved lidt om emnet der kan guide dig/hjælpe dig eller du kan betale dig fra det. Der er stort slid på de dele og det er vigtigt at stævnrøret er tæt så det er vigtigt at det bliver gjort helt rigtigt. Det er ikke nødvendigvis så svært hvis man ved hvad man skal men noget kunne tyde på at du ikke har den store erfaring med emnet (No offence;-).

Ved du at lejet er i stykker siden du vil skifte det?


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det er ikke noget problem at få skrueakslen af. Skal motor lignes op hvis man har haft skrueakslen af? Den er monteret med en fleksibel kobling (Som den her http://www.solediesel.com/en-gb/accessories/shaft-lines/rd-type-flexible-couplings-1730.aspx) Der er lidt slør i akslen, derfor mistænker jeg at lejet (pakningen) skal skiftes.
Annonce
Det ville nok være fint at få motoren lignet op men hvis der er flekskobling og det ellers er en fiberbåd er det selvfølgelig mindre vigtigt.
Jeg har svært ved at se om det du har er et fast leje hvor man skifter hele molevittet eller om du har lejet inde i "Bukken". i så fald er det lidt svært at få det ud og der er flere fremgangsmåder. Der er flere tråde om emnet her bl.a. her på lds. prøv at søge lidt mere eller som sagt spørg på havnen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
OK, tak for hjælpen

Så fik jeg skrueaksel og den gamle leje-pakning ud. Pakningen kom ud af sig selv da jeg trak akslen ud.

Er det meningen det skal sidde så løst? Det er vel skrueakslen der skal rotere inden i pakningen og ikke pakningen der skal rotere sammen med akslen?

På hver side af mit stævnrør er der et bette hul. Er dette for at tillade at der kommer vand ind den vej for at "smøre" lejet? Eller er det for at fastgøre pakningen? Jeg kan ikke se noget geving i hullet og det ser også en smule konisk ud.

På forhånd tak

 

Du har ret. Den indvendigt riflede kunststofbøsning skal sidde fast i røret og akslen skal kunne rotere inden i bøsningen. Det er et "vandsmurt" leje.
Det er bare ret almindeligt at akslen sætter sig lidt fast inde i bøsningen, når båden står på land. Jeg plejer at sprøjte lidt VD-40 e.l. ind i rillerne gennem et tyndt plastrør. Så går akslen straks løs.

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis