Hvad skal jeg plante ?

Hej med jer,

Min kæreste og jeg er lidt uenige om, hvorvidt vores pæretræ skal leve eller dø:

Jeg synes jo det er rigtig pænt og hyggeligt, men min kæreste har nok en pointe med, at det skygger en hel del for vores træterrasse. Hvis nu det ender med at vi fælder træet, har I så et forslag til, hvad vi kan plante i stedet? Et træ eller en busk som ikke bliver mere end ca. 1.5 meter høj. Der er også nogle andre planter som eventuelt kan fjernes, for at lave plads til noget pænere

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uhh det skærer i mit hjerte at se et så flot træ blive fældet fordi det står i vejen  Tænk på hvor mange år det tager at få et nyt træ i den størrelse 

Hvad med at prøve at beskære det i første omgang ? Udvælg et par grene der kan blive en ny krone og skær så resten væk.

I kan jo altid fjerne resten næste år, hvis i ikke syntes det passer ind...

Man kunne jo også skære det ned og udnytte dets størrelse, ved at lave et bord på toppen af stubben. Eller man kunne plante en klatreplante (feks. rose, clematis, hortensia, blåregn, eller tobakspibe) efter man har skåret træet ned i den højde man ønsker det i.  

 


 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Prøv at lave lidt husmands photoshop og forestil dig hvor åbnet og bart huset og haven vil være uden træet.

Jeg synes som Henrik, at du burde begynde med at lave en kraftig beskæring af træet og se hvordan det tager sig ud før du tager beslutning om evt. at fjerne det helt.

Er det ikke altid rart med lidt skygge på steghede sommerdage. ;-) Jeg synes bestemt også det er synd at fælde træet, men til gengæld kan jeg se at pæretræet trænger til en beskæring og udtynding.

Efter at Lars skrev det med photo shop, tænkte jeg at jeg lige ville give det en prøve, bare hurtigt 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
..der skal noget mere luft i mellem grenene og toppen bør reduceres men godt med nedkrogede grene. ;-) I øvrigt er den bedste årstid at beskære i - i forsommeren.
Annonce
Tak for jeres svar.

Jeg synes jo også det er synd at fælde træet, men hvis det irritere min kæreste hver gang hun skal i haven, så bliver jeg nok også temligt træt af det hurtigt ;-)

Kan I henvise til et sted, hvor jeg kan læse mere om beskæring? Jeg er ikke så have-kyndig endnu og ved ikke hvor jeg skal starte og hvordan jeg skal gribe det an

Nettet er fuldt af mere eller mindre gode videoer om emnet. Den her er autoritativ idet det først er mod slutningen, der er lidt om etablerede fruggtræer.

Et alternativ er noget så traditionelt som en bog om beskæring af frugttræer.

Jeg kunne slå et slag forbi og slå et par streger at skære efter, hvis dit postnummer passer, men jeg er desværre ikke i landet for tiden.

 

Skrevet af PinkHenrik på 08-01-2016 18:34

Efter at Lars skrev det med photo shop, tænkte jeg at jeg lige ville give det en prøve, bare hurtigt 

Wau det ser da utroligt flot ud synes jeg da, en mega stor bonsai.
Og lys giver det også.
Nå fotoet fulgte ikke med, så lærte jeg lidt igen.

 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det pæretræ er uplejet, men trods alt flot og bør få en chance. Det er sjældent at så store frugttræer stadig står.

Men det er et vanskeligt træ. så vidt jeg kan se har det to stammer, det deler sig i ca. 1 m højde. Og begge hælder væk fra huset.
Fra skyggen under terrassen gætter jeg på vestside, hvilket er optimalt for et frugttræ, de vokser mod solen.

Fra billederne kan jeg ikke vurdere om man skal fjerne en af stammerne.
Men træet skal udtyndes, det er helt sikkert.
Alle grene og kviste der vokser indad i kronen skal væk.
De lodrette skud skal væk, bortset fra ét som er "ledeskuddet" og bygger kronen videre.
Osv.
Jeg kan ikke sige ret meget mere, dertil er dine billeder ikke tilstrækkelige.

Hvis det var mit træ, ville jeg bestille en trægartner og lade ham beskære det. Det koster, ja, men et sådant træ er også værdifuldt.

Det ser rærligt ud det første og andet år efter det er hårdt beskåret, men pludselig har i en skønhed.

MvH,

Bent.
 

Tak for de fine forslag.

Jeg tager et par close-ups af træet her engang. Det hjælper nok også lidt, når træet står uden blade
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis