Nissan Micra fra 93 - Service??

HEJ!
Jeg har nu kørt 5.000 km i min "nye" Nissan Micra fra '93. Bilen fremstår meget velholdt, og har lige rundet de 100.000 km.
Da jeg fik den blev der skiftet olie, luftfilter og tændrør. Bilen har så vidt jeg kan se ikke været til regelmæssig service.
Så her er spørgsmålet: Hvad skal jeg gøre (Hvad kan jeg selv, og hvad skal jeg lade et værksted om?) Ved hvilket antal kilometer skal der gøres "noget" osv.
Mvh. Andreas Kaup.
PS: Mit kørselsforbrug er ca 3*2*200 km motorvejskørsel pr måned.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tillykke med den nydelige bil. Jeg er ikke mekaniker, men indehaver af en bil i næsten samme aldersklasse.
De spørgsmål du stiller gives der i nogen udstrækning flere ikke nødvendigvis samstemmende svar på.
Et er dog sikkert! Tjek om tandremmen er skiftet. Er den ikke det, så skift den i morgen! der der tvivl, så skift den alligevel. Husk at det ikke bare er et spørgsmål om antal km men også alder.
Hvad man ellers laver på en bil er jo meget forskelligt alt efter, hvad man kan og hvilket værktøj grav/lift m.m man har adgang til.
Hvis du ikke har nogle erfaringer på forhånd så kan du købe en reparationshåndbog for netop din bil. Det engelske firma Haynes laver nogle særdeles gode manualer på engelsk. Jeg har sparet min egne ind flere gange.
Jeg er ikke sikker på at jeg ville sende bilen til reglmæssig service, dog med det forbehold at du selv sørger for at holder øje med den (også her hjælper Haynes).
Bremser er også en ting du er nødt til at ofre opmærksomhed jævnligt. Det gøres oftest besdst af en mekaniker.

mvh Anders Kruse
Jamen meget enig med Anders. Tandremmen er vigtig, bremser skal efterses løbende afhængig af kørestil og sted (bytrafig eller landevej). F.x. har min Polo rundet 200.000 og min mekaniker er ved at være træt af KUN at lufte bagbremser (er ikke skiftet endnu) - men jeg har også en dejlig lige vej på arbejde næsten uden stop.