Nissan Micra fra 93 - Service??

HEJ!
Jeg har nu kørt 5.000 km i min "nye" Nissan Micra fra '93. Bilen fremstår meget velholdt, og har lige rundet de 100.000 km.
Da jeg fik den blev der skiftet olie, luftfilter og tændrør. Bilen har så vidt jeg kan se ikke været til regelmæssig service.
Så her er spørgsmålet: Hvad skal jeg gøre (Hvad kan jeg selv, og hvad skal jeg lade et værksted om?) Ved hvilket antal kilometer skal der gøres "noget" osv.
Mvh. Andreas Kaup.
PS: Mit kørselsforbrug er ca 3*2*200 km motorvejskørsel pr måned.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tillykke med den nydelige bil. Jeg er ikke mekaniker, men indehaver af en bil i næsten samme aldersklasse.
De spørgsmål du stiller gives der i nogen udstrækning flere ikke nødvendigvis samstemmende svar på.
Et er dog sikkert! Tjek om tandremmen er skiftet. Er den ikke det, så skift den i morgen! der der tvivl, så skift den alligevel. Husk at det ikke bare er et spørgsmål om antal km men også alder.
Hvad man ellers laver på en bil er jo meget forskelligt alt efter, hvad man kan og hvilket værktøj grav/lift m.m man har adgang til.
Hvis du ikke har nogle erfaringer på forhånd så kan du købe en reparationshåndbog for netop din bil. Det engelske firma Haynes laver nogle særdeles gode manualer på engelsk. Jeg har sparet min egne ind flere gange.
Jeg er ikke sikker på at jeg ville sende bilen til reglmæssig service, dog med det forbehold at du selv sørger for at holder øje med den (også her hjælper Haynes).
Bremser er også en ting du er nødt til at ofre opmærksomhed jævnligt. Det gøres oftest besdst af en mekaniker.

mvh Anders Kruse
Jamen meget enig med Anders. Tandremmen er vigtig, bremser skal efterses løbende afhængig af kørestil og sted (bytrafig eller landevej). F.x. har min Polo rundet 200.000 og min mekaniker er ved at være træt af KUN at lufte bagbremser (er ikke skiftet endnu) - men jeg har også en dejlig lige vej på arbejde næsten uden stop.
Er bremsevæsken skiftet??? - den tager ikke skade af at blive det.

Ellers er det bare at skifte olie på den, holde øje med drivremme (få dem alle skiftet sammen med tandremmen). Apropos tandrem - på nogle biler skal tandremmen af for at skifte vandpumpe. Hvis det er tilfældet for din, så overvej at skifte den sammen med remmen.
Endelig er en tur med oliekande og konsistensfedt aldrig af vejen....
Med dit meget begrænsede kørselsbehov ruster bilen op før den er slidt på - er den undervognsbehandlet?

Mvh.

Jan R.
Tak for svarene. Det var også så nogenlunde, hvad jeg havde forestillet mig.
Der står ikke noget i (den mangelfuldt udfyldte) servicebog om skift af tandrem. Kan man se det på en mærkat eller lignende??
Men ja - det er sikkert bedst at få den skiftet. Kan nogen angive et prisleje for sådan en udskiftning - for det er vel ikke noget man selv kan rode med, bevæbnet med alm. håndværktøj og reparationsbog!?
og ligeledes med bremserne - hvad mon det koster at få dem gået igennem. (Er på SU :? ...) Jeg regner med at få et "landevejs-værksted" til at se på sagerne.
Og hvad med olien? Med hvilket km-interval anbefales det at skifte den med mit kørselsbehov?

Mvh. Andreas Kaup.
Tak for svarene. Det var også så nogenlunde, hvad jeg havde forestillet mig.
Der står ikke noget i (den mangelfuldt udfyldte) servicebog om skift af tandrem. Kan man se det på en mærkat eller lignende??
Men ja - det er sikkert bedst at få den skiftet. Kan nogen angive et prisleje for sådan en udskiftning - for det er vel ikke noget man selv kan rode med, bevæbnet med alm. håndværktøj og reparationsbog!?
og ligeledes med bremserne - hvad mon det koster at få dem gået igennem. (Er på SU :? ...) Jeg regner med at få et "landevejs-værksted" til at se på sagerne.
Og hvad med olien? Med hvilket km-interval anbefales det at skifte den med mit kørselsbehov?

Mvh. Andreas Kaup.
Hej Andreas,

Der kan sidde en mærkat i motorrummet - de plejer nu at falde af ret hurtigt. Har du spurgt den tidligere ejer??? For din egen skyld - få det gjort i en fart (hvis remmen er fra '93 og ikke skiftet, er det på høje tid - en tommelfingerregel er, at den skal skiftes hvert 4. år ).
Prisen på udskiftningen hænger meget sammen med konstruktionen - men ring da til en autoriseret forhandler og spørg til det (og udskiftningsintervallet).

Bremserne - et check taget ca. 1 time og så får du at vide, hvor lang tid (ca.) du kan forvente, de holder....

Held og lykke med den!

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis