Behandling af køkkenbordplads i træ

Hej med jer,

Jeg er flyttet i hus, og jeg skal have gjort et eller andet ved bordpladen i mit køkken, men hvad skal der gøres? Den lyse farve vil jeg selvfølgelig gerne beholde.

Ville I få den slebet og behandlet med olie af en art?

Bordpladen er sådan set pæn nok, men den ser bare lidt træt ud nogle steder. Se billeder nedenfor.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en valnød bordplade, og det behandler jeg med 'natur' olien fra DFI-geisler. Det er virkeligt et godt produkt efter min mening. Det 'størkner' virkeligt godt. Du skal nok ikke tage natur varianten. Du kan evt se nogle af produkterne her: http://www.bordbehandling.dk/Massiv/index.html
Der ser ud til at være lidt skjolder på bordet. For at opfriske overfladen kunne det være værd at slibe olien ind, altså give bordet olie og derefter slibe i olien med en slibeklods i bordets længderetningen. Korn 250 eller mere. Aftør overskydende olie med slibestøv og tør derefter over igen med en ren let oliefugtet klud.
Tak for svarene.

Lars ON - kan du henvise til et sted, hvor dette er beskrevet nærmere? Er det bare olie som crispy anbefaler og så at slibeklods med sandpapir?

Jeg har ikke lige et link til at slibe i olie, men det er såmænd ikke mere kompliceret end jeg har beskrevet.

Trip Trap har en god beskrivelse af vedligeholdelse af bordplader, hvor man sliber først og olierer bagefter. Resultatet er det samme. Se på fanebladende Instruktion og Video, hvor processen er beskrevet i hhv. ord og billeder LINK

Jeg er ikke sikker på, om sandpapir kan lide at blive vædet med olie.
Smergellærred er nok en bedre (og lidt dyrere) ide.

MvH,

Bent.
Annonce
well egen erfaring med Valnød plade:
først en tur med en Zigling (staves det med Z ??)
Så let slibning med meget fint sandkorn
så skal den have TripTraps "hvid pigmenteret olie" til bordplader
1 til 2 gange efter hvor medtaget den er, og slut polering med uldskive

så står den skarp og lys (hvidlig) nogle år, og så skal du i gang igen

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Bent Andersen på 12-01-2016 18:35
Jeg er ikke sikker på, om sandpapir kan lide at blive vædet med olie.
Smergellærred er nok en bedre (og lidt dyrere) ide.

MvH,

Bent.

Man kan sagtens bruge sandpapir, bare den vandfaste type. 80 kr for 25m ved Onkel Harald er vel til at komme om ved. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis