Alternativt "spærtræ"

Jeg står over for at skulle lave en gulvopretning, som forberedelse til en helt ny 1.sal på et stort set bart loft. Pengene er små i disse tider, og jeg har fået et forslag om at spare på spærtræ og i stedet lave en slags "i-bjælker i stedet for. Ideen skulle være at man skærer strimler af en osb-plade i den højde man ønsker og dernæst skruer lægtetræ på i top og bund. En konstruktion der skal afsluttes med plader på toppen som undergulv. Ideen er ydermere, eftersom det er et gammelt loft med stort spænd i bjælkelaget, at konstruktionen skal funderes på regler på tværs af bjælkelaget.
Mit spørgsmål er om det er konstruktionsmæssigt forsvarligt(kan det holde?), eller er det bare no-go at spare på spærtræet?

Håber forklaringen giver mening.

Vh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder for mig som en dårlig løsning, lægter er som regel heller ikke lige.. der er en grund til spærtræ er dyrere end lægter eller regler, men så dyrt synes jeg nu heller ikke det er.. jeg ville gøre det ordenligt og ende med en løsning der virker istedet for at stå bagefter og være irriteret over det store arbejde var spild af tid og penge..
Skal det forståes som du påtænker følgende opbygning (oppefra ned)

Undergulv
"i-bjælke"
Krydsforskalling (reglar)
Bjælkelag
(Eksisterende loft)

De I-bjælker du beskriver lyder meget som noget man kan bestille til en bærende konstruktion:
se f.eks. http://www.lilleheden.dk/dk/produkter.asp?id=9

At lave noget tilsvarende selv, er et stort arbejde for at spare få penge.
Hvorfor skal der laves så "høj" en påforing?
Er du sikker på det eksisterende bjælkelag kan bære en ekstra etage, hvis der ikke har været en før?

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Hvordan vil du fastgøre de I bjælker til de eksisterende ifm. opretning?

Der er en del arbejde med at rette gulv op i forevejen... jeg ville ikke gøre det mere besværligt for mig selv for at spare nogle kr.
Hej Simon.
Tak for svaret.
Bjælke-laget er synligt nedenunder i stuen. Opbygningen er som du skrev:
Loftbrædder
Reglar
Spærtræ /"ibjælker"
Undergulv
Endeligt gulv
(nedefra og op)😎
Der skal være plads til en rigtig ibjælke, som vi lagde op ved fjernelse af en væg. Derfor en lidt større opforing.
Hvorvidt det kan bære en etage, har jeg ikke endnu fastslået med sikkerhed, men det har jeg gået ud fra, da ingen af de 4 tømrermestre, der har været forbi har nævnt det.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Nej, du har ret. Jeg har tænkt lidt over det idag, og er også nået frem til at det ikke er så meget man sparer, og når jeg samtidig skal ligge og eksperimentere med noget jeg ikke helt kan overskue, så kan det nok ikke svare sig. Som du nævner er der meget andet ved sådan et projekt der kræver tid, så det bliver nok bare spærtræ... ☺

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Annonce
Skrevet af Fangorn på 07-01-2016 19:38
Nej, du har ret. Jeg har tænkt lidt over det idag, og er også nået frem til at det ikke er så meget man sparer, og når jeg samtidig skal ligge og eksperimentere med noget jeg ikke helt kan overskue, så kan det nok ikke svare sig. Som du nævner er der meget andet ved sådan et projekt der kræver tid, så det bliver nok bare spærtræ... ☺

Nu ved jeg ikke hvilke dimmensioner der er du søger, men regler og spærtræ er jo stort set lige tykke.

Ved visse tømmerhandler kan man jo så selv gå lo lede landt reglerne, og finde nogen der er af lige så god kvalitet som spærtræ eller bedre.

 

 

har hørt om konceptet før... enlig tror jeg hvis der er penge at spare på sådan nogle bjælker hvis man selv fremstiller dem... men ellers er et andetr produkt her jeg er stødt på
http://www.masonitebeams.se/

Ta et Kig på mit Site
Håndværket

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis