Ladestation til 3 biler

Hej

Jeg har 6 diesel VW Transportere på arbejdet. Hver med en sporing i. Problemet er efter en ferie, eksempelvis denne jul, står vi med 6 flade batterier hvoraf det ene er faldet sammen. Det er lige 700 kr hver gang. Jeg er derfor blevet sat til at løse problemet. 

Jeg havde tænkt mig at sætte en lader op inden døre, trække et kabel gennem muren, montere et spiralkabel med et 7 polet hantrailerstik i muren. Herefter et huntrailerstik i kofangeren med forbindelse til batteriet. Alle 3 forbundet til samme lader dog med hver sin 5A sikring samt en af disse dioder der kun tillader strømmen at løbe den ene retning, så de ikke aflader hinanden. Lyder det som et brugbart setup?

Tusind tak for alle tilbagemeldinger!

Bedste hilsner 

FK

Venlig hilsen

PeterA

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din plan om ladere er selvfølgelig en mulighed.
Men for mig lyder det som om dine sporingssendere er for uintelligente og bruger generelt for meget strøm.
Der findes f.eks. sendere, der først bliver aktive når bilen bevæges.
Eller som kun sender position hvert kvarter.
Osv.
Et system som dræner batteriet på en uge er ikke effektivt. De 700 kr gange X kunne måske bruges bedre?

MvH,

Bent.
hvis i har en stikkontakt udendørs, kan du også bare montere en lille lader på hvert batteri med øjer, også bare lade den ligge i bilen, også bare trække støm til laderen når bilerne skal stå længere tid.
f.eks sådan en lille lader, kan sikkert fås billigere andre steder. https://www.thansen.dk/camping-marine/elartikler/batteriladere/batterilader-raze-smc100-6-12v-1.0a/n-1040802165/pn-675333015/
Hej og tak for svarene. Jeg er egentlig mest interesseret i at få svar på spørgsmålet vedrørende laderen og de 6 batterier. Om det er et teknisk muligt setup, eller det teknisk er forkert konstrueret.

Bedste hilsner

Venlig hilsen

PeterA

Skrevet af PAA på 06-01-2016 22:07

Hej

Jeg havde tænkt mig at sætte en lader op inden døre, trække et kabel gennem muren, montere et spiralkabel med et 7 polet hantrailerstik i muren. Herefter et huntrailerstik i kofangeren med forbindelse til batteriet. Alle 3 forbundet til samme lader dog med hver sin 5A sikring samt en af disse dioder der kun tillader strømmen at løbe den ene retning, så de ikke aflader hinanden. Lyder det som et brugbart setup?

Tusind tak for alle tilbagemeldinger!

Bedste hilsner 

FK

Du kan godt bruge den metode med en fælles lader og 6 eller 3 udtag. Du laver en køleplade med 6 eller 3 dioder med fælles anode (anode på huset), fra hver diode trækker du ledninger til 6 eller 3 udtag. Minus er så fælles. Du køber nogle 25A dioder og sætter en 10 A sikring i hver udgang. Den lader, du vil anvende, bør være med strømbegrænser i  udgangen, så du ikke overbelaster den, når der kobles 6 eller 3 akkumolatorer til på engang. Afhængig af ladetilstanden på akkumolatorerne vil de tage en pæn strøm, lige når de bliver tilkoblet.

Dioder tillader kun strømmen at løbe en vej, det er ligesom en kontraklap.

Jeg vover lige et øje. Hvis det var min bilpark, ville jeg installere en lader i hver bil og lave 6 eller 3 stikkontakter, de kunne kobles til. Det medfører, at bilerne også kunne kobles til andre steder. Men nu er det jo ikke mine biler.

fase
Hej
Det setup du vil lave duer IKKE fordi det vil kræve en speciel lader p.g.a. spændingsfaldet over dioderne (ca. 0,5Volt) og så vil ladespændingen blive for lav på bilernes batterier (skal op på over 13,6 - 13,8 volt) før det gavner noget - men jeg vil også næsten helt sikkert mene at de sattelit ting er enten forkert monteret / tilsluttet fordi de typer som jeg monterer kan sidde i flere uger/måneder uden at aflade batterierne - prøv at kontrolmåle afladning på jeres bilbatterier med et amp. meter - husk lige at alle døre skal være lukket/låst og bilen skal bruge ca. 15 minutter til at gå i dvale før du måler !
står gerne til rådighed med mere vejledning (autoelektrikker)
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Mon spørgeren er afgået ved døden ?  eller han han måske blot mistet interessen ?

eller måske kan han ikke li svarene han får !

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis