søvandspumpe yanmar 1gm10

Hej er i gang med at klargøre min motor og er kommet til søvandspumpen. Jeg ligger inde med en ny impeller men tror nu jeg venter med at skifte , den ser helt frisk ud. Olie rørene under pumpen er ved at være noget anløbne dog ikke gennemtærede , så de får en grundig nedslibning og ny maling, Grunden til tæringen regner jeg stammer fra pumpehuset hvor impelleren sidder, lyder det ikke sandsynligt ? Jeg vil så sætte en ny pakning i ind til impelleren, men lur mig om jeg ka finde en sådan uden at skulle ha enten, impelleren med eller alternativt et sæt med oliepakninger til selve akslen,hvor den vist også er med. Det ku selvfølgelig være en ide, men er der nogen der har erfaring med om det nødvendigt, har ihvertfald ikke konstateret at der skulle være vand i motor olien, da jeg tømte den. Ska lige sige at båden og motoren er  ny anskaffelser, så har aldrig haft den på vandet, og har derfor ikke været i stand til at konstatere nogle utætheder.

Er der ellers nogle ting i vil råde mig til at gennemgå ved motoren, udover filtre.

Mvh

Jesper

kynde
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan selv lave en pakning til dækslet til pumpen, men den skal laves af meget tynd pakningspapir, lidt ala madpapir, og så lidt silicone fedt på begge sider.
Pakningen må ikke fylde noget, grundet dækslet udgør den ene side af huset hvor impelleren kører, og der må helst ikke være slup i siderne. Er der slidspor på siden af impelleren, så skift den.
hej Ole ,, tak for svaret. Ved du evt hvor jeg ka få fat i det pakningsmateriale.

kynde
Hej Jesper

Som Ole skriver så er det nemt at lave en pakning selv. Mål hvor tyk den gamle er med en skydelære og køb så noget tilsvarende pakning papir. Hvis du bor i nærheden af en Biltema forretning plejer de at være ganske vel sorteret i forskellige typer og tykkelser. (Biltema sælger måske ikke altid top kvalitets ting men i det her tilfælde skulle der ikke være noget at betænke sig på) Hvis du ikke får den korrekte tykkelse på pakningen kan du få problemer med pumpen. For tyk en pakning og pumpen kan miste sin evne til at suge vand til sig. For tynd en pakning og endedækslet vil "klemme" impelleren og levetiden vil blive stærkt reduceret med mulig havari til følge.
Hvad skal du ellers kigge efter..... Tjek ventil spillerummet. Det er ofte en lille overset detalje som motoren har godt af få tjekket.... Har du ikke allerede en service manual så du kan få tolerancerne så prøv at søg på nettet. Her fandt jeg en komplet service manual til min egen Yanmar.
Jeg har endvidere erfaret at slangerne i diesel systemet er et ømfindtlig punkt, navnlig hvis den har et par år på bagen. Prøv at bøje slangerne og se om der er revner i. Mine slanger så fine ud med original maling på og alt så fint ud, men da jeg prøvede at bøje dem knækkede to af retur slangerne ved brændstof dyserne.
Hvis din motor er saltvandskølet sidder der muligvis et stykke tære zink i motoren et eller andet sted (kig i service manualen) det skal naturligvis være i orden ellers holder motoren ikke så længe som du ønsker.
Sidst men ikke mindst så se om du ikke kan kom til at kigge ind i din diesel tank. Næsten alle både har snask i tanken som følge af kondens og udfældning af tilsætningsstoffer fra diesel olien. På en god sommerdag giver det dig nok ikke problemer men hvis du kommer ud i dårligt vejr og snasket bliver hvirvlet op så ender det i det filter med motorstop til følge.

M.V.H
Søren

M.V.H
Søren
Hej Søren
Tak for svaret
Justering af ventiler ?? hmm, er det overhovedet noget at begynde at rode med for en der ikke hr rodet med Diesel eller 4taks motorer før, anser nu ikke mig selv som mongol på området, meen alligevel

kynde
Her er der nok noget du skal lade en fagmand gøre. Fordi ventilerne skal stå bestemt inden de justeres, ellers kan det gå galt.
Annonce
Gad vide hvornår den forrige ejer sidst skiftede impeller?
Vi var to både sammen på vej over Kattegat, da makkeren over radioen meldte problemer med kølingen.
Han er en omhyggelig mand, så han tager hvert år impelleren ud og med hjem på værkstedet. Næste forår tjekker han den, inden han sætter den i, og den kommer kun i, hvis den ser fin ud. Alligevel manglede den flere vinger, da han fik åbnet ind til den. Han havde selvfølgelig en reserve, men særlig sjovt var det nu ikke mens det stod på.
Jeg smider min ud hvert forår, sætter reserven i og køber en ny som reserve. Det er måske at overreagere, men hellere det end alternativet.
Kan forstås hvis det er biltema dele.
Har en original Volvo i min, og den har kørt nu i 5 år uden nævneværdig slitage.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også