spærkonstruktion-klemlister

Hej jeg har en garage jeg skal ha skiftet tagbelægning på spærene er gitterspær konstrueret med to bræder med dim. 30x150 sat sammen  med klodser af den samme dimension.. mit spørgsmål er så om der skal klemlister på begge brædder i spæret eller er det nok med den eneside.?? Det er stålplader jeg skal ha på. På forhånd tak for hjælpen..
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart tænker jeg at der ikke er noget undertag - og så behøver du vel ikke klemlisterne?
Jeg tænker at man normalt gerne vil have klemlisten er det højste punkt og at undertaget falder derfra, sådan at vand ledes væk fra spærene og klemlisterne. Det kan ske hvis du sætter 2 stk ved siden af hinanden at der kan ophobe sig vand i mellem dem? Mon ikke det er ok blot at have klemlister på det ene bræt...
Jeg er bare bange for at det lægger et skævt tryk på spæret, der er 20 * hældning, så man bliver nok nødt til at tænke på snetryk.. eller hva??
Jeg tror ikke det er et problem. Når man f.eks. opretter spær ved at fastgøre nyt spærtræ på siderne af de gamle, så fæstner man også blot klemlisterne på dem.
Annonce
Jeg tror du har ret.. tak for hjælpen
Ellers bruger du da bare nogle 25x100 tryk imprægnerede brædder....
Så kan du lade dem ligge på begge spærdele.

Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis