Hvilke klinge til min Makita kombisav?

Hej alle

Jeg har denne sav: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/makita-kapgerings-lf1000-3429/ 

Jeg skal til at lave nye cockpitlåger/-dørk i min båd og skal i den forbindelse save krysfiner samt teakstave - kan nogen anbefale en god klinge hertil (= det pæneste snit!)?

Tak  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en CMT klinge på min rundsav, som jeg er vildt glad for.
Klingen er 250 mm i diameter med 80 tænder, og den skærer rigtig flot snit både på tværs og på langs.
Generelt kan man sige jo flere tænder jo finere snit.
Ved krydsfiner (og andre finerer) er et godt trik at lave et meget svagt snit baglæns først, forstået på den måde at du fører emnet igennem saven fra den forkerte side, så tænderne ikke griber fat i pladen og derefter den rigtige vej igennem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super.. mange tak

Er der nogle foretrukne steder at køber klinger eller er det bare at søge på google?



PinkHenrik: jeg forstod ikke helt dit trick kan du uddybe for mig?

En anden ting. Når jeg saver i reglar fx. 47x50mm, så kommer der splinter på det bagerste af træet ( det længest væk fra mig) - min klinge har 60 tænder... Hvad kan det være, skal jeg bruge et ekstra stykke træ eller?

Matthias Wandel viser det her i denne video ca 0,28 inde...

Han fører pladen baglæns igennem skæret, og derefter den rigtige vej igennem. Nu har jeg ikke en kap geringssav, men jeg vil tro at du også kan lave trikket på en sådan, bare du kan trække saven langt nok ud 

Det er altid en god iden at bruge at stykke "offertræ" på bagsiden når du saver (eller borer et hul for den sags skyld) så du undgår splinter på bagsiden. Jeg bruger også et andet trik, nemlig en "Zero clearence insert plate" i min rundsav, men hvis du bruger en slæde (som Matthias bruger) så vil snittet blive mere rent. 

klik her 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik: Forstået mange tak for hjælpen - det er nogle rigtig gode videoer synes jeg.

Jeg følger ham både på youtube og hans egen hjemmeside. Han er afsindig dygtig og laver nogle helt vildt fede ting. Både informative og praktiske tips og tricks.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, men tror nu heller ikke der er en maskine han ikke har

Eller har bygget 

Han har et par videoer hvor han viser rundt i sit værksted, og det er forbavsende hvor meget han kan lave med relativt lidt plads og ikke den helt store maskinpark ( i forhold til andre man ser på tuben).  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis