Etablering af nyt undergulv på strøer

Hej,

Jeg har et 60'er parcelhus hvor der er, efter min bedste overbevisning (jeg har ikke revet det op endnu), 22mm træparketgulv, sømmet på strøer. Der er ca. 60cm afstand mellem strøerne.

Gulvet er rimelig slidt, og i stuen er det skævt (der er en "dal" foran havedøren), så jeg vil gerne lægge noget nyt. Slibning koster jo også penge, og gulvet er også en lidt umoderne farve. Jeg ser to muligheder:

 

1) Læg et svømmende gulv oven på det gamle. Ulemper: Det vil hæve gulvet, så stikdåser skal hæves, gulvet i entréen vil blive væsentlig højere end i det tilstødende badeværelse, der er i forvejen lavt til loftet (230cm), og i stuen er gulvet meget skævt, så det ikke er velegnet til at lægge noget oven på.

2) Fjern trægulvet og læg et nyt "forfra", med svømmende gulv øverst.

 

Jeg hælder mest til 2). Mit spørgsmål er, hvordan man lægger et nyt undergulv, der er forberedt til at lægge et svømmende gulv oven på? Køber man plader og simpelthen skruer dem ned i de eksisterende strøer? Hvor tykke skal de plader være, og hvilket materiale er bedst? Derefter skal der vel noget "skum" på, eller træfibermåtter? Hvad med dampspærre - med eller uden?

 

Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du bruger nogle gulvspånplader, men det kræver strøerne ligger lige, ellers skal de rettet op.
Har du overvejet gulvvarme, så findes gulvpladerne med spor til varmeslanger, eller du kan ligge varmefordelingsplader under gulvpladerne. (denne løsning har jeg valgt, og er super tilfreds)

Ved gulvvarme kan du også bruge forskallingsbrædder..
https://www.uponor.dk/vvs/produkter/gulvvarme/konstruktion/forskalling.aspx

Vi prøver igen, i morgen --
Ja enten udskifte, eller rette på opklodsningen.
Du kan også påfore, dvs. skrue sømme et tyk bræt på siden af strøen. en god løsning hvi det kun er nogle stykker, der "hænger" lidt.

Jeg skiftede alle strøer, jeg brugte spærtræ til strøer...

Vi prøver igen, i morgen --
du skifter strøerne ud. Brug kerto strøer - så er du sikker på de er lige. Knudsen kiler laver noget fremragende opklodsning. Husk max 70 mm isolering selvom der er plads til mere. Også vigtigt at din fugtspærre er tæt og ligger UNDER varmerør.
gulvspån skydes/skrues til strøerne (der ligger med 60 cm). Pas på med gulvvarme når der ikke er mere isolering i gulvet.

Det var ordene herfra - god arbejdslyst.
Nu skal vi lige have styr på hvordan gulvet er opbygget..

Der kan være krybekælder, eller det kan være beton, hvor strøerne ligger direkte på betonen.

Er det sidstnævnte opbygning, så som Boso skriver

Vi prøver igen, i morgen --

Tak for det boso. Der er ingen krybekælder mig bekendt - så ville der vel være en lem eller anden tilgang, ikke? Jeg mødtes med den tidligere ejer af huset, der var meget vidende om sit hus, og han sagde intet om krybekælder.

Jeg kigger på arkitekttegningerne netop nu, og der står følgende om husets opbygning (fra top til bund):

gulvbrædder
50 mm rockwool
2x2" strøer
8 cm beton
plastikfolie
25 cm grus

Jeg tror dog jeg springer gulvvarme over; jeg har det fint med hjemmesko.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis