Radonspær ved renovering?

Hej LDS folk

Jeg er ved at renovere garage - har fjernet det gamle betongulv og gravet ud. Skal til at ligge isolering, og ovenpå dette kommer armeringsnet med gulvvarmeslanger. Der støbes på dette med 30mm kantisolering.

Mit spørgsmål er så ang. randonspærre - jeg har læst at murpap fungerer fint som radonspærre, da betondækket i sig selv også er radonspærre (10 cm beton med 6mm armering). På billeder jeg kan finde kan jeg se at murpap ligges langs kanten mellem beton og isolering, men hvad jeg sådan lige kan finde så ligger den anden ende af murpappen inde under selve muren. Dette kan jeg jo ikke komme til, så hvordan skal jeg så gøre?

Kan det slet ikke betale sig med murpap overhovedet når det ikke kan laves med murpap ind under selve muren?

Kan læse randonspærre kan samles med butyl fugemasse, men kan dette også bruges rundt langs kanten for at tætne ind mod muren / soklen?

 

På forhånd mange tak,

Morten

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Armeringen har ikke nogen betydning for radongasser ,men det har tykkelsen og styrken i betonen.
Betonen kan bruges som radonsikring når den udføres som MP20 Beton i en tykkelse af 100 mm.
MP20 beton, hvis man blander selv, er en blanding der hedder 1/2/3 - Cement/Sand/Sten
Du har ret i at du ikke kan udfører radonspærren imellem fundament og murværk.
Det du skal gøre er at anskaffe dig dig murerpap af typen PF2000 300 mm bredde. Denne klæbes op af væggen med 2 baner bitumenklæber, 1 cm under færdig betongulv. denne bukkes ned om gulvisoleringen og føres min. 150 mm fra betondækkes kant og ind. når du anvender 30 mm kantisoleirng vil det sige 180 mm fra væg og mod rummet. Murerpapen mellem gulvisoleringen og betonen klemmes sammen, så der behøves ingen klæb. Dernæst kan du sætte kanisoleringen og ligge dit armeringnet ud som klodses op.

Hilsen Martin.

Husk at indvendig vægge også skal have kant isolering, men der behøves kun 20 mm. Dette skal udføres så der ikke sker et varmetab fra gulvvarmen og op af indervæggene.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin,
mange tak for et rigtig grundigt svar - det er en stor hjælp. Så ved jeg hvordan jeg skal lave samlingen og hvordan jeg klæber murpap til fundamentet så det er tæt. Lige for at være sikker på jeg ikke køber noget forkert til masse til tætning - tagtæt 543, er det korrekt at bruge? Kan læse det er bitumenbaseret.

Mht. til armering, synes jeg ellers jeg kan læse mig frem til at netop en armeringstykkelse på 6mm gør betondækket godkendt som radonspær da der så ikke skulle kunne komme revner i gulvet som gassen kan komme op igennem.

Når der engang skal støbes regner jeg med at få det leveret på bånd.

Endnu engang mange tak.

Mvh.
Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis