Tasso 20 MS - Overhedningsventil slår fra ofte

Hej Forum,

Vi har et Tasso 20 MS oliefyr fra 1996 som indtil for ca. 1 år siden har virket upåklageligt.

For ca. 1 år siden begyndte det imidlertid at slå fra og der er et mønster:

  • I koldt vejr kan det slå fra 10 gange på en dag
  • Når det ikke er så koldt slår det kun fra et par gange pr. dag
  • Når fyret sættes på ”sommer” slår det ikke ud

Jeg starter fyret igen ved at trykke den lille grønne sikkerhedsventil ind, hvorefter det starter op.

Har haft en oliefyrsmand til at kigge på det, men han gav fortabt

Er der nogen der kan hjælpe med en årsag og et løsningsforslag?

Mvh Fru Romby

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan du sætte et billede ind af den lille grønne sikkerhedsventil så jeg kan forsøge at hjælpe dig.
For det kan være på fyret eller vandet at der sidder en.

Det skal nok lykkes
Hej, Så er der lidt flere billeder af monsteret. Det er den lille grønne knap jeg aktivere når fyret er gået ud.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det er den knap der sidder under Teksten på 1. foto (hvor der står fyrtest) så bliver vandet i keddel for varmt (formenligt over 82*) indstilling på knap til v. til ca 55*(vandets/beholders tempertur)
Dette kan være mange ting
1.) Ikke nok flow (Cirkulationspumper)
2.) Kalk
3.) Def. manometer (tempertur)
4.) Bar på sidste foto viser 1,2 bar Har du 1. sal på

Det skal nok lykkes
Ja det er den knap. Temp. på knap til venstre er sat til 65 grader og på termostaten der sidder længere nede på 55 grader.

1) Hvad gør jeg for at øge - sætter hast. på cirk.pumpe op? Så suser det i radiatorerne på 1. sal.
2) Udsyring af kedel?
3) Og det er den runde der viser temp. og tryk?
4) Ja. Jeg fylder vand på systemet når jeg kommer hjem - hvad tænker du at et for lavt tryk kan forårsage?

Tak for at du tager dig tid til at hjælpe mig
Knap til v. skal skruges ned på Ca 55* og lad den anden (tror der er den grå boks på foto 4 med sort knap) lader du stå på 55*
Og så gør du ikke mere for så ser vi om overkogningsikring springer ud igen.
1.) Du skal ikke gøre noget nu med cirk.
2.) Ikke nu
3.) Denne kan være def og du kan ikke se det derfor gør vi ikke mere.
4.) Du skal ikke fylde vand på 1 bars tryk er = det samme som 10 meter vandsøjletryk
(tror ikke dit hus er over 10 meter højt men det kan være def)

Prøv nu og se om det brugsvand/radiator virker alle steder med varme resten af dagen eller skriv igen



Det skal nok lykkes
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hov glemte lige 2 ting
1) når den er på sommer, køre den kun el.
2) Kan godt være at du skal fylde noget vand på op til den malet streg på manometer ( så kan du se at den bevæger sig og ikke sidder fast) hvor tit hælder du vand på ???????

Det skal nok lykkes
Hej
Tusind tak - jeg satte termostaten så begge står på 55 grader og (bank under bordet) så har det kørt siden vi kom hjem kl. 17, hvor det normalt ville være gået ud et par gange. Oliefyrsmanden sagde engang at den øverste skulle stå 10 grader over og mener at det var af hensyn til legionella, men tror egentlig at fyret er født med en funktion der gør at den en gang i mellem varmer vandet ekstra meget op for at eliminere den risiko.

Jeg fylder vand på 1 - 2 gange årligt. Nålen flytter sig en lille smule - tænker at når vandet er varmest i kedlen, så er trykket større end når vandets temp. er lav? Fik ikke fyldt på i går - vandslangen var stivfrossen

Krydser fingre for at det bare var det og så skal du have stor tak for hjælpen - jeg er meget glad


Hvis I bruger varmt vand bare et par gange i døgnet, får I ikke Legionella i det varme vand, så skulle jeg være død for længe siden. Jeg har kørt med lige knap 55 grd. på det varme vand i godt 25 år.

fase


Hej igen j
Der er 3. ting som formenlig sker nu, du vil spare på olie forbrug og dit fyr vil blive slidt mindre og du vil have mindre kalk i det varme vand.
Hvis i alle går i bad hverdag har du ikke bakterier problemer.
Det der formentlig er sket, er at vandet som bliver varmet op i kammeret/beholder bliver varmer en hvad overkogningssikring er født til og så springer den.

og det var så lidt.

Det skal nok lykkes
Jeg har oplevet det samme på samme unit.
Mit har en tre-vejs-ventil af fabrikat Honeywell.
Når den styrer om fra flow gennem vandvarmer til flow gennem radiatorkreds, skifter den samtidig en elektrisk kreds. Ventilen har en plasttop, hvori denne elektriske switch sidder.
Hvis denne plasttop ikke er trykket helt på plads, switcher den ikke korrekt.
I mit tilfælde blev problemet afhjulpet med et par plast-strips omkring "plast-låget".

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også