Gipsloft - hvordan laves pæne hjørner/kanter?

Hej

Jeg skal sætte et gips loft op, men hvor gips pladerne ikke går helt ud til vægen (der kommer 20-30 cm afstand hele vejen rundt.

Det jeg så er i tvivl om er, hvordan jeg laver kanterne - en gipsplade har jo også en spartel kant, så skal den skæres af, eller hvordan? - Jeg har lavet en isostration her - det er afslutningen, markeret med rødt, som jeg er i tvivl om hvordan jeg gør pæn (både i forhold til spartle-kanter, og i forhold til at jeg jo nok ikke kan skære dem fuldstændig jævnt)

 

 

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes kantlister til gips, i metal der er nemme at sætte på, men du skal skære spartelkanterne af, for de passer på selve pladen. 

Klik her. 

Jeg lavde et loft på vores wc i samme stil som du tegner, hvor der ligger en lyskæde oppe under kanten, hvor jeg brugte de kantlister. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kunne også skære af helt normalt, lige raspe det værste af og så lime en kantliste på. Jeg tænker en kantliste i 4 mm x 20-30mm.

Se min tegning, den grå er din gipsplade, den blå en helt almindelig liste, som du selv kan skære hvis du har en bordrundrundsav, og igen et lille stykke træ (det lyserøde),

 

Den lyserøde limer du fast på pladen, og den blå limer du fast på den lyserøde så den flugter med gipspladen. På med letspartel, slib efter, filt på, og mal


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PinkHenrik: Det er netop det jeg skal lave, med LED strips. Begge forslag er gode, jeg hælder dog til løsningen med at lime en kantliste på - alene fordi at jeg gerne vil undgå at der kommer en lille kant hele vejen rundt, som metal kantlisten jo vil give. Ved selv at lime en træliste på, kan jeg gøre det fuldstændig plant med pladen så hjørnet bliver helt skarpt.
Jeg ville vælge en kantprofil af stål. og det burde ikke give problemer med planheden, da der jo i dag kræves spartling med 45 cm bred spartel og fuldspartling ved lofter.

http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/Gipsbyggesystemer/St%C3%A5lprofiler/Afslutningsprofiler.aspx

Skrevet af Orla Nautrup på 06-01-2016 02:22
Jeg ville vælge en kantprofil af stål. og det burde ikke give problemer med planheden, da der jo i dag kræves spartling med 45 cm bred spartel og fuldspartling ved lofter.

http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/Gipsbyggesystemer/St%C3%A5lprofiler/Afslutningsprofiler.aspx
 

Hej Orla

Kan du smide et link sådan at jeg kan læse om de krav du siger der?

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Morten2k på 05-01-2016 23:16
PinkHenrik: Det er netop det jeg skal lave, med LED strips. Begge forslag er gode, jeg hælder dog til løsningen med at lime en kantliste på - alene fordi at jeg gerne vil undgå at der kommer en lille kant hele vejen rundt, som metal kantlisten jo vil give. Ved selv at lime en træliste på, kan jeg gøre det fuldstændig plant med pladen så hjørnet bliver helt skarpt.

 

Jeg havde selv samme overvejelser, men der er flere problemer med den løsning.

1. hvilken lim kan anvendes på gipskanten ?

2. træ arbejder forskelligt i forhold til gips, med revnedannelser til følge. 

3. du skal skære gipsen sindsygt præsist... med hvad? (den kan ikke "knækkes" som man almindelig vis ville gøre, for det er ikke præsist nok, i forhold til en ret linie på listen).  

Du kan selvfølgelig sætte listen fast med søm, og så spartle, men det kræver armering, ellers opstår der revner (det gør der også imellem 2 plader, hvis de ikke armeres), det betyder at du på alle kanter enten skal bruge spartelkanten (hvad gør du så i hjørner?) og så skal du spartle en kant op der ikke er der ?  

   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, du har jo unægteligt en pointe .. jeg vil mene at Montagelim snildt kan klare opgaven da der jo limes både mod træ og gipsplade.. men ja, kan godt se at det måske ikke er så nemt som først antaget - vil du vurdere at man kan bruge de metal lister du henviser til, og så bare spartle langt nok ind på pladen (30 - 50 cm) så der ikke kommer en synlig kant når vævet er sat på?

Du vil få en lille kant, der er nogle mm bred, der går ind på pladen, da kantlisten skal presses ind på fladen at pladen (dvs den kan ikke sidde på spartelkanten).

Men når den bliver malet, så syntes jeg ikke den synes af meget.

Montagelim er godt, men kan det holde når vi taler enden af gipsen, der jo er porøs? jeg tvivler  
Den løsning en en klods på bagsiden af pladen til at holde en liste, ville jo også give dig et lysproblem  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvorfor ikke bare anvende retkantet fibergips. Og så bare lade kanten stå, som den er. Der er jo ikke nogen stor belastning på den, så den vil jo ikke blive stødt med tiden. Og skulle de ske et enkelt sted, kan det jo spartles op.
Men hvis man nu bruger en bred spartel, og spartler fra kanten - og 30-50 cm. ind på pladen, inden man sætter filt på ... så vil jeg da umiddelbart mene at kanten bliver mere eller mindre usynlig ..?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også