Gipsloft - hvordan laves pæne hjørner/kanter?

Hej

Jeg skal sætte et gips loft op, men hvor gips pladerne ikke går helt ud til vægen (der kommer 20-30 cm afstand hele vejen rundt.

Det jeg så er i tvivl om er, hvordan jeg laver kanterne - en gipsplade har jo også en spartel kant, så skal den skæres af, eller hvordan? - Jeg har lavet en isostration her - det er afslutningen, markeret med rødt, som jeg er i tvivl om hvordan jeg gør pæn (både i forhold til spartle-kanter, og i forhold til at jeg jo nok ikke kan skære dem fuldstændig jævnt)

 

 

 

Hej Jeg skal sætte et gips loft op, men hvor... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal ikke meget "bule" til at du kan se det, selv når filten kommer på. Og nu større overflade du har at flugte med, jo værre bliver det...

Og det næste er hvordan vil du få filten rundt om kanten helt skapt uden at den slipper ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 06-01-2016 11:12

 

Jeg havde selv samme overvejelser, men der er flere problemer med den løsning.

1. hvilken lim kan anvendes på gipskanten ?

2. træ arbejder forskelligt i forhold til gips, med revnedannelser til følge. 

3. du skal skære gipsen sindsygt præsist... med hvad? (den kan ikke "knækkes" som man almindelig vis ville gøre, for det er ikke præsist nok, i forhold til en ret linie på listen).  

Du kan selvfølgelig sætte listen fast med søm, og så spartle, men det kræver armering, ellers opstår der revner (det gør der også imellem 2 plader, hvis de ikke armeres), det betyder at du på alle kanter enten skal bruge spartelkanten (hvad gør du så i hjørner?) og så skal du spartle en kant op der ikke er der ?  

   

 

 

Det behøver nu ikke være så præcist, kantlisten limes fast på den øvre liste som er limet fast på pladen, mellemrummet imellem kantliste og gipsplade fyldes med spartel eller nyblandet gips.

Filten er lige så blød og medgørlig som vådt toiletpapir, så jeg ser ingen problemer i at få den foldet omkring kanten heller.

Men alt i alt, så ville jeg da lave en lille test inden jeg samlede det færdige loft

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af PinkHenrik på 06-01-2016 11:12

 

Jeg havde selv samme overvejelser, men der er flere problemer med den løsning.

1. hvilken lim kan anvendes på gipskanten ?

2. træ arbejder forskelligt i forhold til gips, med revnedannelser til følge. 

3. du skal skære gipsen sindsygt præsist... med hvad? (den kan ikke "knækkes" som man almindelig vis ville gøre, for det er ikke præsist nok, i forhold til en ret linie på listen).  

Du kan selvfølgelig sætte listen fast med søm, og så spartle, men det kræver armering, ellers opstår der revner (det gør der også imellem 2 plader, hvis de ikke armeres), det betyder at du på alle kanter enten skal bruge spartelkanten (hvad gør du så i hjørner?) og så skal du spartle en kant op der ikke er der ?  

   

 

 

Det behøver nu ikke være så præcist, kantlisten limes fast på den øvre liste som er limet fast på pladen, mellemrummet imellem kantliste og gipsplade fyldes med spartel eller nyblandet gips.

Filten er lige så blød og medgørlig som vådt toiletpapir, så jeg ser ingen problemer i at få den foldet omkring kanten heller.

Men alt i alt, så ville jeg da lave en lille test inden jeg samlede det færdige loft

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Det lyder lidt til at der er for og imod begge løsninger - jeg har selv brugt kantprofiler før når jeg f.eks. har lavet et hjørne eller en døråbning, og der har jeg brugt metoden med at spartle ind på vægen, uden at det efterfølgende har kunne ses på filten, så hvis metal profilerne er lige så tynde som andre hjørneprofiler, vil jeg nok vælge dem da det er den hurtigste løsning. Hvis de er for tykke, og det derved ikke kan undgås at spartel "bulen" bliver synligt, så vil det nok være bedre med den anden løsning. Jeg må forbi byggemarkedet og se tingene.
Skrevet af Janus007 på 06-01-2016 12:03

 

Det behøver nu ikke være så præcist, kantlisten limes fast på den øvre liste som er limet fast på pladen, mellemrummet imellem kantliste og gipsplade fyldes med spartel eller nyblandet gips.

Filten er lige så blød og medgørlig som vådt toiletpapir, så jeg ser ingen problemer i at få den foldet omkring kanten heller.

Men alt i alt, så ville jeg da lave en lille test inden jeg samlede det færdige loft

 

 

Du forholder dig ikke til at han skal have lys oppe under "kanten"... det betyder at den liste du vil sætte på oversiden vil dække for noget af lyset (fordi din kant nu er ca dobbelt så tyk, som gipspladen), og så skal "bærelisten" sidde hele vejen rundt, ellers kan det ses på lyset.

Dvs sige at der skal bruges dobbelt så meget træ som en liste i metal 

Mellemrummet i mellem træ og gips VIL revne, næsten lige gyldigt hvilken spartel du hælder i (det gør den også mellem 2 plader, eller mellem væg og loft) det er kun et spørgsmål om tid...så den skyder jeg ned med det samme   

Filten er blød, ja ja, så er det ikke grundet filt der skal bruges... og den skal stadig foldes rundt om hjørner, som når en gave skal indbindes.... der ville mine evner holde op

Du kan sagtens lave en test, men det er altid nemmere at lave et lille test stykke på et bord end at stå med hele plader over hovedet og få det til at spille... det næste er at testen skal opbevares i samme rum og udsættes for tid, før du kan se om den revner eller holder 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej PinkHenrik

Nu er det jo ikke jordens undergang at forsøge sig frem og blive klogere, hverken jeg eller du har prøvet det manden gerne vil udfra mit forslag med en limet liste.
Og ja.. jeg er udemærket bekendt med at materialer arbejder forskellige, men så find en anden liste eller lav hele pladen i Fermacell så behøver man slet ikke fedte rundt med gips.

Ude på vores toilet/ bad har jeg lavet loftet i filmbelagt krydsfinér, næsten det samme du har lavet bare uden den grimme metalkant og heller ingen filt.

Det med at det revner imellem alle plader... nu ved jeg ikke lige om det var dig eller en anden, men tidligere anbefalede jeg at bruge hatteprofiler/ stål istedet for træforskalling under et gipsloft. Træskellettet vil nemlig lave revnedannelse og trække i gipspladerne.

Fidusen i mit forslag er nemlig at bruge tynde lister hvor trækket er minimalt, derfor tror jeg ikke at noget vil revne.
Men igen... det er ikke jordens undergang at prøve sig frem og blive klogere, vel

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 06-01-2016 15:39
Hej PinkHenrik

Nu er det jo ikke jordens undergang at forsøge sig frem og blive klogere, hverken jeg eller du har prøvet det manden gerne vil udfra mit forslag med en limet liste.
Og ja.. jeg er udemærket bekendt med at materialer arbejder forskellige, men så find en anden liste eller lav hele pladen i Fermacell så behøver man slet ikke fedte rundt med gips.

Ude på vores toilet/ bad har jeg lavet loftet i filmbelagt krydsfinér, næsten det samme du har lavet bare uden den grimme metalkant og heller ingen filt.

Det med at det revner imellem alle plader... nu ved jeg ikke lige om det var dig eller en anden, men tidligere anbefalede jeg at bruge hatteprofiler/ stål istedet for træforskalling under et gipsloft. Træskellettet vil nemlig lave revnedannelse og trække i gipspladerne.

Fidusen i mit forslag er nemlig at bruge tynde lister hvor trækket er minimalt, derfor tror jeg ikke at noget vil revne.
Men igen... det er ikke jordens undergang at prøve sig frem og blive klogere, vel

 

Du har da ret i at det ikke er jordens undergang, men det er surt at lave noget og så et halvt år senere finde ud af det ikke var den mest geniale måde at takle problemet på. 

Det er vel her at denne side kommer ind i billedet, fordi vi så kan trække på hinandens erfaringer, men jeg skal da ikke afgøre om det ene er nemmere end det andet, men argumentere for hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort, og så lade andre tage sine valg udfra dette  


Jeg har feks opdaget af bitter efaring at man ikke skal købe no name silikone, for den holder ikke !
Det er djævelsk surt at skulle ligge på sine grædende knæ og skære en fuge ud af gulvet i en brusekabine der er under 6 måneder gammel 
Og så vil der sikkert være nogen der kunne sige: Idiot, hvad sagde jeg ! men jeg lyttede altså ikke efter, men fandt så ud af det den hårde måde...

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også