Nye stikkontakter

Hej
Jeg har fået sat gips oven på min gamle væg, som var af krydsfinér, således, at der er 2 lag. el-udtaget er sådan en grøn dåse som på billedet nedenfor.
Hvordan får jeg sat stikkontakterne fast igen? Klostykkerne griber ligesom ikke fat i noget. Desuden er hullet i gipsvæggen ikke 100% samme størrelse som hullet i krydsfinér væggen.

Jeg har også to forskellige lampeudtag:

På det første, er udtaget helt fjernet, og ledningerne hænger ned.

På det andet (som er lidt dårligt billede), er udtaget inde bag gipsen. Jeg har ikke skåret filten helt fri i hullet.

Hvordan får jeg sat lampeudtag på, så jeg kan hænge lamper op? Jeg er lidt i tvivl om hvilke dele jeg mangler.

 

Vh Anders


Vh Anders
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fonzelius på 05-01-2016 07:30
Hej
Jeg har fået sat gips oven på min gamle væg, som var af krydsfinér, således, at der er 2 lag. el-udtaget er sådan en grøn dåse som på billedet nedenfor.
Hvordan får jeg sat stikkontakterne fast igen? Klostykkerne griber ligesom ikke fat i noget. Desuden er hullet i gipsvæggen ikke 100% samme størrelse som hullet i krydsfinér væggen.
Det der er ikke et underlag til en stikkontakt. Det  ikke professionelt udført, så det er en ommer. Du kan muligvis redde det ved at sætte en forfra dåse ind i stedet for det "underlag" der er der nu. du skal muligvis hugge det grønne plastik væk. Desuden ser det ud til at ledningerne til stikkontakten er blevet forlænget . Det bør naturligvis laves om, så ledningerne er lange nok, og røret/kablet bør føres ind i det nye underlag. Du vil forøvrigt aldrig få kløerne til at holde i gibsen. 

Jeg har også to forskellige lampeudtag:

                Der er svært at se,hvad der er inde bag loftsbeklædningen, men er der en dåse, kan du købe en udløbsroset. Hvis der ingen dåse er, kan du købe en udvendig udløbsroset, som du monterer dine ledninger i.

På det første, er udtaget helt fjernet, og ledningerne hænger ned.

På det andet (som er lidt dårligt billede), er udtaget inde bag gipsen. Jeg har ikke skåret filten helt fri i hullet.

Det nederste billede viser et lampeudtag, som blot mangler et låg. Ledningen fra lampen føres ind under aflastningsbøjlen (det buede stykke nylon) og ledningerne tilsluttes til Nog M1

Hvordan får jeg sat lampeudtag på, så jeg kan hænge lamper op? Jeg er lidt i tvivl om hvilke dele jeg mangler.

 

Vh Anders

 

 

 

 


fase

Dåserne skulle have været flyttet ud, så de flugter med forkanten af gipsen.

Du kan redde det, ved montere pudsudligningsringe, så dåsen kommer til at flugte.
http://www.goerdetselv-el.dk/product/3258
Er dog lidt usikker på, om de passer til den gamle type grønne dåse du har.

Herefter monterer du afbyderen med afbryderskruer ned i de stag, der er i bunden af dåsen.

Bemærk, at der skal være en lukke dåse (eller udligningsring) af plast bag hele afbryderen. Du kan ikke bare montere afbryderne direkte i gipsen.

Hvis det er runde lampeudtag/dåser du har (svært at se på billederne), skal du bruge sådan en:
http://www.goerdetselv-el.dk/product/462

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Fonzelius på 05-01-2016 07:30
Hej
Jeg har fået sat gips oven på min gamle væg, som var af krydsfinér, således, at der er 2 lag. el-udtaget er sådan en grøn dåse som på billedet nedenfor.
Hvordan får jeg sat stikkontakterne fast igen? Klostykkerne griber ligesom ikke fat i noget. Desuden er hullet i gipsvæggen ikke 100% samme størrelse som hullet i krydsfinér væggen.

Jeg har også to forskellige lampeudtag:

På det første, er udtaget helt fjernet, og ledningerne hænger ned.

På det andet (som er lidt dårligt billede), er udtaget inde bag gipsen. Jeg har ikke skåret filten helt fri i hullet.

Hvordan får jeg sat lampeudtag på, så jeg kan hænge lamper op? Jeg er lidt i tvivl om hvilke dele jeg mangler.

 

Vh Anders

Af en eller anden grund er det meste af mit svar i første udgave forsvundet. Så vi prøver igen.

 

Den dåse til stikkontakten, du har på dit billede, er ikke et originalt underlag, men noget der er klampet sammen. Der er ingen tårne til at skrue afbryderskruer i, så du bliver nødt til at sætte en forfra dåse i, istedet for der der er der nu. Det ser også ud, som om lednigerne er for korte. De bør også skiftes ud, så de kan nå. Forhåbentlig kan røret eller kablet nå ind i  den nye dåse, ellers bør det ændres så det kan nå. Resten har jeg vist besvaret i mit første indlæg.


fase
Jeg mener faktisk, at der er 2 tårne, men de sidder bare ikke hensigtsmæssigt. Du skimte det ene oppe i højre hjørne, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Okay, så man kan godt bare skrue en forfra dåse i, og så købe nogle nye stikkontakter og montere i forfradåsen?

Vh Anders
Skrevet af Fonzelius på 05-01-2016 10:06
Jeg mener faktisk, at der er 2 tårne, men de sidder bare ikke hensigtsmæssigt. Du skimte det ene oppe i højre hjørne, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Okay, så man kan godt bare skrue en forfra dåse i, og så købe nogle nye stikkontakter og montere i forfradåsen?

Du har da ret, man kan godt skimte et skruetårn i øverste højre hjørne, og så må der ogso være et i venstre hjørne. Nu ved jeg ikke, hvilke stikkontakter du har i forvejen, så om det er nødvendigt at købe nye, kan jeg ikke udtale mig om.

 

 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De er bare gamle, så ville gerne have udskiftet til nogle mere moderne. Men kan man bruge disse skruetårne når hullet i væggen er placeret som på billedet? Jeg tænker, at kontakten vel kommer til at sidde helt skævt i hullet, eller har jeg misforstået noget?

Vh Anders
Skrevet af Fonzelius på 05-01-2016 10:32
De er bare gamle, så ville gerne have udskiftet til nogle mere moderne. Men kan man bruge disse skruetårne når hullet i væggen er placeret som på billedet? Jeg tænker, at kontakten vel kommer til at sidde helt skævt i hullet, eller har jeg misforstået noget?

Du skal ikke forvente, at du kan bruge skruetårnene, fordi det vil medføre at stikkontakten ikke vil kunne dække hullet. Der bliver et hul nedenunder stikkontakten, for du skal udvide hullet opefter. Om en forfra dåse kan dække hullet afhænger at størrelsen på den gamle stikkontakt. Ellers må du igang med at mure/gipse en grøn dåse ind i hullet, men det bliver ikke nemt at lave pænt, hvis du har malet eller tapetseret.


fase
Nu har jeg fået sat et par af stikkontakterne op, men gipshullet er for stort, så der er lidt hul i bunden under rammen. Hvilket materiale skal jeg bruge for at spartle eller tætne det? Det skal selvfølgelig males bagefter også
Kan man bare bruge gipspuds?

Vh Anders
Hvilke rammer har du til stikkontakterne? hvis du har 50 eller 63 mm rammer, har du en chance for at få det dækket med 68 mm rammer.

Fotoet af lampeudtaget: Det ser ud til at der er monteret gips oven på lampeudtaget. Lampeudtaget skulle have været afmonteret inden, så loftdåsen kunne flyttes ned i niveau eller der skulle have været monteret afstandsringe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
du kan bruge polyfilla så har du en længere "åbningstid" eller model gips, så er det stift efter få minutter. Begge dele kan det købes i mindre portioner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også