Induktions kogeplade, de to (af fire) zoner virker ikke!!!

Hej med jer alle.

 

Jeg har en induktions kogeplade hvor de to af fire zoner ikke virker.

Man kan ikke tænde dem, og ej heller sætte varme på dem. Faktisk lyser de ikke engang når man "låser" kogepladen.

Tilslutningen er OK, på den måde at ledningerne er monteret med spændte skruer ved ledningerne. Der måles 380 V mellem to ledere og 230 V mellem nul og en leder. Alle 3 ledere er med spænding.

Så umiddelbart er det jo som det skal være.... Men funktionen er væk...

Pladen er en planlimet Brandt induktions kogeplade med 3-4 år bag bagen...

 

Gode råd til hvad der kan være galt og hvordan det afhjælpes modtages med TAK :-)

MVH Njord

 


MVH Njord
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kikket om der sidder en sikring inde i selve kogepladen, eller om noget af elektronikken ser rister ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu siger du jo godt nok at du har målt, men min erfaring er at folk ikke er så gode til at måle. Lad os tage den fra toppen af.

Har du kontrolleret at det ikke er en sikring der er gået? Tag alle 3 sikringer ud som sidder i den gruppe til din kogeplade. De kan godt se ud som om de ikke er sprunget, når de sidder i skufferne.
Hvis alle 3 sikringer virker, så måler du på afgangssiden af gruppen (øverst) om der er 3 faser.

Hvis det ikke var der, så skal du måle i den dåse hvor kogepladen er tilsluttet. Der bør du have 3 faser, en null og en jord. Hvilket vil sige at du skal have 400v mellem alle 3 faser. Det nemmeste er at måle mellem fase og null. Der skal være 230v på alle 3. Og mellem L1 L2 og L3 skal der være 400V.
Er der det, ja så er det enten en sikring i kogepladen som je_ns siger, eller også er det en tur på pricerunner og finde en ny :p
Det kan oftes ikke betale sig at reparere på sådan noget, med mindre det er noget meget dyrt noget.
Hej.

Jeg har automatsikringer :-) Så det er ikk eher den er gal.
Har målt 400/230 V mellem de forskellige tilslutninger i dåsen ved siden af ovn og kogeplade. Ovnen fungerer også 100%. Så strømmer her til er OK.

Må have pillet ovnen ud og ind for at kigge...

En ny plade er noget træls skidt... Skiftede den for 3-4 år siden og på det tidspunkt var der KUN en eneste model i induktions plade med de korrekte ydermål... Ingen andre fabrikater.. havde tidligere en Voss, men de havde skiftet mål....
Måtte faktisk skære yderligere ud i skabet for at få plads, og slibe rundingerne på glaspladen større for at den kunne passe i granitpladens fræsede lomme.....
Så en udskiftning er bestem ikke velkommen.....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg har også ovnen under induktionspladen, det gav problemer da pladen var omkring ½ år, garantien dækkede et nyt print.
Men fik af montøren at vide, der skulle tætnes helt ved ovnen og med en plade 20 cm bagud, da varm fugtig luft fra ovne kunne trække op i elektronikken.
Det har jeg så lavet, og der har ikke været problemer siden...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Bare fordi ovnen fungere fint, er det ikke ensbetydende med at strømmen er ok. Der kan jo mangle en fase Men hvis du er sikker på der er guf på ALLE 3 faser i dåsen, ja så kan det jo desværre ikke være der problemet ligger.

Du må melde tilbage når du har fået ovnen ud, og kigget ind. Husk at Kontrollere/efterspænde alle samlingerne, så du kan udelukke at det er en løs forbindelse.
Hej Jens.

Jeg har ikke hørt om nogen afdækning..
Men som jeg husker det ender elektronik kassen helt tæt mod granitten i bagsiden...
Men klart en ide der lige skal efterfølges...

Men først ud med ovnen.....

Må blive senere da der er mad undervejs i den nu :-)

MVH Njord
Det var touts panelet der gik på min, det sidder i fronten, men ja det andet elektronik sidder vist bagerst.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du skal skifte, så fandt jeg en Whirlpool der passede i mit hul efter en Voss plade.

Mvh. Ole
Min er den gamle brede version, der måler 770 x 510mm.
Og den var svær at finde en erstatning for for 3-4 år siden.....
Men håber den kan laves... Af forskellige hensyn kommer ovnen først ud onsdag.
Så må vi se om der er noget sporbart at finde på fejlsiden.....

MVH njord

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis