Rørisolering.

Jeg sidder og planlægger at få isoleret vores rør i kælderen når det igen bliver godt vejr. Flere af vores varmerør og varmt vands rør har huller i isoleringen efter diverse ombygninger og reperationer gennem tiden

Nu er der jo ikke det store i at måle op og bestille de antal meter, men så kom jeg til at tænke på, at de "kolde" rør slet ikke er isolerede overhovedet...

Kan man det ? Giver det mening at isolere koldtvandsrør i en kælder, hvor der aldrig vil blive frost, men vil være almindelig indendørs temeratur? 

Jeg syntes at have læst et eller andet sted noget med kondens problemer, ved at isolere koldtvandsrør, i forbindelse med sommervarme, netop i kældre, men er kommet i tvivl.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vær lige opmærksom på at hvis det er gammel isolering omkring rørene kan det indeholde asbest.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er rigtigt Eisoe, men jeg havde tænkt mig at lade den isolering sidde der er nu, og kun "lappe" de steder hvor der ingen isolering er.

Der er flere slags isolering, dels den gamle type af rockwool med malet "gaze bind"(asbest) omkring, som sidder godt og stabilt og så noget nyere med noget pap yderside, med noget tape der ikke længere klistrer. Og endelig nogle helt nye af den type som er lavet af "liggeunderlag" 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har læst de kolde også skal isoleres for ikke at ruste af kondens.
Hvis der er mange knæk, er det nemmest at arbejde med de typer af "rigtig" isolering, det er lidt bøvlet at lave knæk i skum-typen... synes jeg.

 
Skumisolering (som jeg formoder du kaler liggeunderlag) har jeg ikke gode erfaringer med, så det ville jeg skifte ud til Rockwool Rørskåle. Du kan jo i øvrigt afhente gratis Rockwool rørskåle f.eks. i Bauhaus, mod at de får din energibesparelse. Se mere her: http://www.bauhaus.dk/service/serviceydelser-bauhaus-varehuse/gratis-rorskale-i-bauhaus.html

Mht. de kolde rør tænker jeg at du må have læst at det kan give problemer med kondens fra koldtvandsrør hvis de er placeret i varmerum og rørene IKKE er isoleret. Det er jo den varme fugtige luft i rummet som fortætter til vand på de kolde rør som har nogenlunde samme overfladetemperatur som dit kolde brugsvand (8-10 °C). Så de kolde rør kan du jo også isolere - det er vigtigt at isoleringen sidder tæt til rørene. De professionelle bruger gerne noget der hedder Armaflex omkring kølerør og store koldtvandsrør.

Tak for forklaringen AKjeldsen, du har selvfølgelig ret.
Ja det var også Rockwool udgaven jeg havde tænkt, fordi der er mange knæk og ophæng der skal arbejdes rundt om.
De der "skumfiduser" har jeg heller ikke gode erfaringer med, bevares de er billige men de er svære at tilpasse rundt om T stykker osv.
Så jeg isolerer mine kolde rør også .


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 04-01-2016 14:31

Det er rigtigt Eisoe, men jeg havde tænkt mig at lade den isolering sidde der er nu, og kun "lappe" de steder hvor der ingen isolering er.

Der er flere slags isolering, dels den gamle type af rockwool med malet "gaze bind"(asbest) omkring, som sidder godt og stabilt og så noget nyere med noget pap yderside, med noget tape der ikke længere klistrer. Og endelig nogle helt nye af den type som er lavet af "liggeunderlag" 

Det du betegner som gazebind har intet med asbest at gøre. Det er jute, som bliver/blev brugt til at afslutte og fastholde isoleringsmaterialet, så det så pænt ud (der er sikkert en tynd metaltråd indenunder, som fastholder isoleringen). Pappet har samme funktion. "Liggeunderlaget" er tit brugt til små rørdimentioner, og består af skumgummi. Det er nemt at forme omkring fittings ved brug af saks eller hobbykniv.


fase
Du har ret Fabrin, men var det ikke noget med at den isolering der ligger under juten (jeg kunne ikke huske hvad det hed, derfor kaldte jeg det gaze bind) kunne indeholde asbest, og derfor skal man være varsom med at fjerne det ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 04-01-2016 19:33
Du har ret Fabrin, men var det ikke noget med at den isolering der ligger under juten (jeg kunne ikke huske hvad det hed, derfor kaldte jeg det gaze bind) kunne indeholde asbest, og derfor skal man være varsom med at fjerne det ?

Asbest blev mest brugt, hvor der skulle isoleres mod høje varmegrader. Det er nemt at identificere asbesten, fordi den består af korte fibre, som smuldrer når du rører det. Hvis du nogensinde har set asbest, vil du ikke være i tvivl om, hvad det er. Nu skal du heller ikke tro, at du falder død om eller får asbestose, fordi du fjerner et par meter isolering med asbest. Selvfølgelig skal du ikke udsætte dig unødigt for asbest, men klap lige hesten.


fase

Igen er jeg fuldstændig enig, og er heller ikke nervøs.
Årsagen til at jeg ikke vil fjerne den gamle isolering er at den sidder godt, og derfor er der ingen grund til at rive den ned.. det kunne måske have noget at gøre med de skotske gener, som gør at jeg ikke bruger penge på noget der ikke er i stykker.

De tidligere ejere har malet alt med almindelig loftmaling (plast) og det skaller af på "paprørene" og på "liggeunderlagene" så det skal skiftes...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Asbest kan give uhelbredelig kræft ved blot få ugers udsættelse.

Fra Ingeniøren:
Bare to til fire ugers eksponering for asbest kan give uhelbredelig kræft, og 400 danskere får hvert år konstateret kræft som følge af det.

https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

OBS: Ofte er den inderste pap der er anvendt om rør Asbestpap. Dette støver en del, hvis det rives af. Det er rigtigt at Kieselgur med Asbest kendes ved at det er fast når man trykker på det og er gulbrunt. Mest anvendt i rørbøjninger og t-stykker. Det har et højt indhold af asbest.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også