Trække strøm..

Hej el-kyndige, Jeg har lige et (dumt) spørgsmål. På de der orange pl dåser til lampeudtag i loftet, kan man se 4-6 ind/udgange. Jeg er med på at disse bruges hvis man vil trække flere lampeudtag (på den samme afbryder) Men kan man også trække strøm videre fra lampestedet til en ny selvstændig afbryder med eget lampested/stikkontakt andet steds. ?   

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan fint lade sig gøre, bare du ikke blander flere grupper sammen. PL dåser bliver flittigt brugt til forgreninger.
Tak for svaret :-) Men jeg blev lidt forvirret over begrebet "at blande" Som du kan læse er jeg fuldstændig lost mht. el. Det jeg mener lettere omformuleret - kan jeg trække strøm videre fra de 4 (3) klemmer i lampeudtaget til f.eks. en ny selvstændig afbryder. For jeg tænker hvis jeg slukker for strømmen til lampeudtaget - afbryder jeg vel også strømmen til næste påtænkte afbryder. Eller er det helt hen i hegnet.
Det kan du godt, så frem du har en fase oppe i lampeudtaget. har du ikke det, kan du ikke gøre det på den måde du beskriver.
Det kan så gøres med IHC wireless istedet. 2 forskellige lampeudtag med hver deres afbryder. Men det koster en del.
Jeg vil klart anbefale dig at få en elkyndig ven, eller lign til at komme forbi og hjælpe dig med at lave det. For med din ringe viden omkring det, er det ikke et gør det selv job. Og følger man reglerne, så er det autoriseret arbejde
Jeg ved det godt - det der med selv at pille i den slags el er no go. Men det ville i dette her tilfælde havde været noget nemmere (og billigere) at trække et kabel hen over loftet til en ny afbryder. I stedet for hvis elektrikeren vælger at trække strømmen et helt andet steds fra - udfræsning af riller i muren, ny rørføring mv.
Skrevet af Frank Chr. på 03-01-2016 21:49
Jeg ved det godt - det der med selv at pille i den slags el er no go. Men det ville i dette her tilfælde havde været noget nemmere (og billigere) at trække et kabel hen over loftet til en ny afbryder. I stedet for hvis elektrikeren vælger at trække strømmen et helt andet steds fra - udfræsning af riller i muren, ny rørføring mv.

Elektrikeren trækker forbindelsen fra det lampested, som afbryderen skal tænde og slukke. Strømmen kan du sagtens tage fra et eksisterende lampested. Der kan opstå et problem med afbryderen (husk nu ledniger nok så du kan placere en stikkontakt under afbryderen), hvis du ikke vil have hugget riller i muren eller udvendig installation, så bliver du nødt til at have afbryderen på loftet .


fase
Annonce
Haha.. S.Fabrin jo der må netop godt være udvendig kabel i det (hobby)rum hvor en påtænkt afbryder og nyt lampested skal være. Men jeg vil helst ikke have hverken synlige kabler eller nye riller i muren hvor strøm evt. kunne tages fra andet steds i boligen. Ps. Men for at forstå helt hvordan man fra starten af trækker el i en bolig. Lad os starte ved tavlen - herfra trækkes el vel til første afbryder m/u stikkontakt og videre til første lampested - fortsætter man så normalt derfra lampeudtaget - eller "går man tilbage" til første afbryder og trækker videre derfra til næste nr. to afbryder og lampeudtag i bolien, fra første afbryder? Blot for at få en forståelse af hvordan et "el-diagram" i en typisk bolig er udført i detaljer.
Skrevet af Frank Chr. på 03-01-2016 23:03
Haha.. S.Fabrin jo der må netop godt være udvendig kabel i det (hobby)rum hvor en påtænkt afbryder og nyt lampested skal være. Men jeg vil helst ikke have hverken synlige kabler eller nye riller i muren hvor strøm evt. kunne tages fra andet steds i boligen. Ps. Men for at forstå helt hvordan man fra starten af trækker el i en bolig. Lad os starte ved tavlen - herfra trækkes el vel til første afbryder m/u stikkontakt og videre til første lampested - fortsætter man så normalt derfra lampeudtaget - eller "går man tilbage" til første afbryder og trækker videre derfra til næste nr. to afbryder og lampeudtag i bolien, fra første afbryder? Blot for at få en forståelse af hvordan et "el-diagram" i en typisk bolig er udført i detaljer.

Nej groft fortalt starter man ved tavlen og trækker ledninger til første lampested og derfra videre til næste lampested og så videre. Fra lampestedet trækkes ledninger til afbryder og evt. stikkontakt. At beskrive det i detailer kræver viden om, hvordan rummene er fordelt, og hvor lampesteder og tilhørende afbrydere ønskes placeret. Det er en af grundene til, at det er en uddannelse at blive "strømfordeler".


fase
Skrevet af Frank Chr. på 03-01-2016 23:03
Haha.. S.Fabrin jo der må netop godt være udvendig kabel i det (hobby)rum hvor en påtænkt afbryder og nyt lampested skal være. Men jeg vil helst ikke have hverken synlige kabler eller nye riller i muren hvor strøm evt. kunne tages fra andet steds i boligen. Ps. Men for at forstå helt hvordan man fra starten af trækker el i en bolig. Lad os starte ved tavlen - herfra trækkes el vel til første afbryder m/u stikkontakt og videre til første lampested - fortsætter man så normalt derfra lampeudtaget - eller "går man tilbage" til første afbryder og trækker videre derfra til næste nr. to afbryder og lampeudtag i bolien, fra første afbryder? Blot for at få en forståelse af hvordan et "el-diagram" i en typisk bolig er udført i detaljer.

 

Jeg kan lige tilføje til det som S. Fabrin så fint beskriver, så vil det første træk fra eltavlen formentligt være til en afbryder, det er jo klart at skal du så have en lampe på så trækkes der en tændledning fra afbryder til lampeudtag og såfremt du skal have en leder med skal denne også trækkes til lampestedet. Det vil man gøre hvis man skal videre fra lampested til evt. en stikkontakt eller lign. som ikke kræver afbryder. Alt sammen med jord naturligvis. 

Som du spørger så kan man også trække til lampested med en tændledning og igen fra kontakt til en ny kontakt, kunne være på den anden side af væggen. Fælles for alle træk er at man altså ikke samler 700 ledninger i en dåse, men benytter sig af den fine vekselstrøm og de muligheder den giver dig

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Tak for de fine svar til jer begge. Elektrikeren har været her i dag og trukket et fed kabel fra et lampeudtag i bryg. (endda et med 5 ledninger inden i tror jeg), hen over loftet til hobbyrummet og lavet lampeudtag, afbryder og stikkontakt - og det virker perfekt. Næsten det rene hekseri - for jeg har altid troet at når man slukkede for strømmen til lampestedet ved afbryderen - ja så var der ingen strøm tilgængelig i lampestedet. Og jeg som ellers har sat en hel del lamper op gennem tiden (heldigvis) uden at få et rap over nallerne.
PS.
Næste gang jeg roder med lamper husker jeg lige at afbryde strømmen ved tavlen. ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis