Hvorfor danner min lak skjolder?

Hej!

Jeg er ved at lakere en hjemmebygget reol i Ahorn, og jeg er ved at blive vanvittig. Lakken er pludseligt begyndt at danne skjolder. Når jeg smører lakken på ligger den lige fint og som den skal, men efterhånden som den tører samler den sig i små skjolder på op til 1 cm i diameter.

Det underlige er, at jeg har lakeret de meste af reolen uden problemer. Så besluttede jeg mig for at lakere oversiden om, fordi jeg ikke helt synes det var helt pæn nok. Og så kom der skjolder - med den samme lak.

Lakken er en vandbaseret højglans møbellak. Jeg starter med 50% fortyndet (med vand) Den danner også skjolder.

Penslen skylles grundigt i rent vand hver gang og lægges vandret rullet ind i køkkenrulle.

Hvad kan det skyldes, og hvad kan man gøre ved det?

Min mistanke er, at der er noget i træet, men hvad? Kan garvesyre lave denne effekt? Er der overhovedet garvesyre i Ahorn? Trælimen jeg har brugt til samlinger er blevet sort. Det er derfor jeg tænker garvesyre.

Kan det være sukker (ahorn er jo sukkerholdigt)?  

Jeg er ved at blive sindsyg. Alle forslag er meget, meget velkomne!

Mvh

Martin

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver at du ville omlakere oversiden, og at det var her problemet opstod.
Det kunne skyldes at du ikke har fået alt den gamle lak af, og dermed tørrer den nye lak forskelligt op(mere eller mindre råt træ), der så viser sig som skjolder.

Og så i øvrigt velkommen til

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det giver rigtigt fint mening. Tak for det gode svar!

Selv tak. Har i øvrigt grinet af dit navn, som er helt igennem genialt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ville nu prøve at slibe al lakken væk.

Lav en prøve på et sekundert stykke træ først.

Og forsøge igen med ufortyndet lak, det kan godt være vanskeligt at lakere med pensel, (penselen kan også være årsagen) mange springer over (for mig) et forkert sted, ved at købe alt for billige pensler, og vil mene det også kræver lidt øvelse, der skal hverken lægges for meget og heller ikke modsat, lakken skal selv flyde sammen. (og ikke tvære for meget i det) tror du forstår?

Hvad står der på dåsen ang. fortynding? (lakken er jo da fra fabrikanten af lavet sådan at den kan "flyde" sammen)

F.eks.

De gode Gl. dags celluloselak skulle lægges på ikke stryge/tvære for meget i.

Tonkinlak (til både) kan fortyndes på den måde du anvender. (med foreskrevet fortynding)

Ps.

Du skal/bør lakere begge sider af din bordplade, ret så afgørende.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Igen, tak for de gode svar. Jeg tror Pink Henrik har fat i noget af det rigtige.

Det er ikke penslerne der er issuet, for jeg har nået fine resultater med de samme pensler andre steder, og lakken ligger fint til at starte med. Det er først når det tørrer, det trækker sig sammen og danner skjolder. Tror måske også jeg skal prøve at forsegle træet med et eller andet som danner et jævnt lag lakken kan binde sig ensartet til.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også