Fjerne maling fra hanebånd

Hej alle LDS'ere,

I vor stue på 1. sal har vi hanebånd, som loftet hviler på.

Hanebåndene er malet sorte med heldækkende maling, og er desuden smadret til med klatter af hvid maling fra de tidligere ejere. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få hanebåndene frisket op, men kan det lade sig gøre at slibe den eksisterende maling af, uden at tage for meget af hanebåndene og svække dem?

For at gøre det hele værre, så sidder de i par 2 og 2 (ca 10cm mellemrum), og loftet er et gammelt panel loft, så der er en masse små kroge at have med at gøre.

Tanken ville være at male hele loftet hvidt, og så få hanebåndene tilbage til råt træ som så skulle have olie eller bejdse. 

Alle inputs modtages med kyshånd!

På forhånd mange tak. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Maling kan fjernes mekanisk ved slibning eller skrabning, et stort arbejde.

Eller ved kemisk hjælp, evt. med fast brun sæbe, smør et tykt lag på, dæk af med plastik og vent et par dage eller mere så skulle du nemt kunne skrabe al malingen af, ellers gentar du bareprocessen.

Der kan også fås malingsfjerne F.eks noget som Bums, men det er rasende dyrt, synes jeg at huske.

Ellers er der også kaustisk soda/sæbesten noget meget ætsende som røres op i lidt varmt vand, lad massen køle af, og bland lidt tapetklister i så får du noget lignende, bare til en brøkdel af pris af hvad Bums koster.

Brug egnede værnemidler som briller og handsker.

Vask grundig af til sidst, for at stopppe denne prosess.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej maskinsnedker. Du har tidligere skrevet at du har en Power Tool afretter HCK 260 D. Kan du fortælle mig hvor du køber vendejern til afretteren. Min afretter trænger til nye jern, men jeg har vanskeligt ved at finde ud af hvor jeg køber dem.

Trædrejer
Ollos - lad være med at skrive det i skals tråd? Skriv en privat besked til Jan.

skals - Festool laver slibepapir som er godt til at fjerne maling, uden at det hele tiden kager fast. En rotex 150 med granat papir vil nok kunne gøre tricket. Du svækker ikke hanebåndene medmindre du virkelig, virkelig går til den
OK. Er ny bruger og skal lige finde ud af hvordan jeg skal oprette spørgsmål på rette forum.

Trædrejer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også