Ikke alle radiatorer bliver varme

Hej derude.

 

Jeg har et etstrenget centralvarmesystem (pillefyr)...Jeg oplever at der ikke kommer varme i alle radiatorer.

Jeg fandt ud af at trykket ved eks. holder var på 0,7 bar, så jeg fyldte vand på til der var lidt over 2 bar (vi bor i et 2 etagers hus). Det ser ikke ud til at have hjulpet. Hvis jeg eksempeltvis slukker på begge radiatorer i stuen og den i spisestuen, så kommer der varme på de radiatorer som der ellers forbliver kolde når alle radiatorer i huset kører. Jeg har forsøgt at lufte radiatorerne ud, men der løber bare vand ud når jeg udlufter, stadig tryk på vandet når jeg slukker pumpen ??... skal jeg vente noget tid med at udlufte efter pumpen er slukket eller bør trykket være væk med det samme ?

 

Jeg er lidt på bar bund... nogen der har et bud ?

 

På forhånd tak

 

Den frysende!

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Korrekt procedure til udluftning af et anlæg.

  1. Sæt pumpen til og køre med højeste hastighed et par timer.
  2. Sluk pumpen.
  3. Vent et kvarter. 
  4. Luft ud alle steder.
  5. Start pumpen og nyd varmen.
  6. Det er den korrekte måde og gøre det på.

At du mangler varme i nogle radiatore kunne tyde på du mangler pumpetryk. Kører pumpen ???

Fungerer shuntventilen på kedlen korrekt, dvs ikke står åben hele tiden ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej og tak for responsen.

Ift. pumpen så står der 44wat i disply og jeg kan mærke den snorer ved håndspålæggelse.
der sider en shunt på anlæget, men om den virker ved jeg ikke, det er en manuel shunt...mener jeg
Hej og tak for responsen.

Ift. pumpen så står der 44wat i disply og jeg kan mærke den snorer ved håndspålæggelse.
der sider en shunt på anlæget, men om den virker ved jeg ikke, det er en manuel shunt...mener jeg
Skrevet af Mcnuller på 03-01-2016 13:54
Hej og tak for responsen.

Ift. pumpen så står der 44wat i disply og jeg kan mærke den snorer ved håndspålæggelse.
der sider en shunt på anlæget, men om den virker ved jeg ikke, det er en manuel shunt...mener jeg

Ja ok. Hvis shuntventilen er en manuel hane skal du lukke lidt mere for den. Pumpen står formodentelig og kører vandet rundt i shuntkreden alene.

Vil stærkt anbefale du får sat en termisk shuntventil på hurtigst muligt, da en manuel ikke regulerer efter temperatur men kun vandmængde. Det skulle ikke undre mig det ville kunne reducere pumpens strømforbrug til under en trediedel.  

I øvrigt, hvad er din kedeltemperatur lige nu ???

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den er sat til 70, men er lige pt. 53-56, jeg aftager også en del varme, da det er bidende koldt... jeg har været over at tjekke om på shunten, tror det er en temp. styret, da der ikke umiddelbart er nogen hane.
Hmm, nu har jeg haft pumpen til at køre på maks. 2 timer, og nu har den været slukket i 20... og der er stadigt tryk på når jeg udlufter... det fatter jeg simpelthen ikke.
Skrevet af Mcnuller på 03-01-2016 15:09
Den er sat til 70, men er lige pt. 53-56, jeg aftager også en del varme, da det er bidende koldt... jeg har været over at tjekke om på shunten, tror det er en temp. styret, da der ikke umiddelbart er nogen hane.

Hvad står der af tekst på shuntventilen ???

Hvad er det for et pillefyr du har ???

Jo ja. Hvis fyret kører hele tiden, kan det desværre ikke leverer den varme du gerne vil aftage pt. Det er sgi lidt skidt når man fryser om r**********.    Du kan prøve og sætte mængden af piller og luft op, det skulle gerne resultere i fyret kan levere en større ydelse. 

Alternativet er i må lukke kraftigt ned for varmen i et par rum og indstille brugen af varmt vand til et absolut minimum, dvs. ingen tenanage badeture osv.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er en ESBE 3 vejs shunt...Det ville sgu være uheldigt hvis fyret er underdimensioneret... det er en woody 10KW med NBE og blackstar 20 kedel. 300 mm iso loft, og ellers fuldmuret, så ikke et lavenergi hus ;-)
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis