Momentnøgle kan ikke skifte moment

Hej

For et par år siden fik jeg en momentnøgle i gave men det er først nu at jeg fik brug for den. Men jeg synes ikke at jeg kan få den til at klikke når momentet er nået. Det er som om at den er låst i max moment, eller bare sidder fast. Kan det ske?
Jeg tror at det er en ok kvali-nøgle

Fif og erfaringer modtages gerne

Mvh jan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan.

Lige for at være helt sikker. Har du husket og stille den på nul når den ikke har været i brug? Hvis ikke virker den ikke korrekt og er derfor ikke meget værd.

Det er nok svært og hjælpe dig uden de vilde gætterier, når du ikke fortæller hvilken type momentnøjle det er du er blevet "begavet" med. Et billede eller link kunne hjælpe gevaldigt. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej

 

Jeg havde aldrig brugt den, før nu her hvor jeg skulle skifte hjul på vores bil. Men det virker som om at den har sat sig i det højeste moment, også selvom den skrues ned på nul. 

Den stod i det højeste moment da jeg åbnede æsken. 

Kan den virkelig låse sig fast hvis den ikke skrues ned på nul? Der er ikke nogle fif til at "løsne" den igen?

I og med at det er et par år siden jeg fik den, så kan der desværre ikke reklameres over den. 

Billede af den er vedhæftet

Mvh Jan

Indpakningen er desværre ret uintrasant. Hvis jeg skal forsøge og hjælpe dig, bliver du nødt til vise et af indstillingsmekanismen, dvs. håndtaget.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Man løsner en tap i bunden af håndtaget, hiver den lidt ud og drejer på nøglen, hvorved momentet indstilles.

Magen til den her: http://www.bauhaus.dk/drejemomentnogle-40-210-1-2.html

Sætter et billede ind senere
Annonce
Hej Jancar.

Siger du nøglen stod på 110 NM da du fik den? Og har stået der lige siden for så ville jeg da hurtigt muligt efter og have fået den afleveret den tilbage. En momentnøgle skal altid skrues ned på 0 når den ikke er i brug. Kan ikke se om den kan skifte retning for så kan du da i bedste fald bruge den som skralde nøgle men moment nøgle kan du ikke bruge den til hvis den har stået i længere tid med fuld moment på.

Selv de montører vi har ude ved os sætter altid moment nøglen på 0 selvom de ved de skal bruge den 2 timer efter igen ved næste kunde.

Den kan naturligvis kalibreres - men det vil blive for dyrt.

Næstbedste løsning er at lave sammenligningskalibrering med en kalibreret  momentnøgle og lave en tabel over det faktiske moment kontra det viste ved de værdier, der skal bruges.

Og skal den bruges til skift at hjul betyder det ikke så meget om det er 110 eller 115 Nm der spændes med.

Det kræver alligevel et kursus i at bruge momentnøgle for at gøre det korrekt - for det meste bliver der spændt for meget - fordi den lige får et ekstra nøk efter klikket - der skal stoppes omgående når klikket kommer og så kan der alligevel godt være spændt 10 - 20 % for meget.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Check lige at retningsomkifteren står rigtigt og ikke i midterstilling (se billede).

Det med at den skal skrues i nul har jeg aldrig gjort. Har en nøgle magen til den du viser, min dog købt som en billig en hos Harald Nyborg. Den bruges 2 gange hvert år på 2 biler til sommer/vinter hjulskift. Jeg har ikke fornemmet den er kommet ud af kalibrering. Den står altid i 110 nm eller 130 nm afhængig af, hvilken bil jeg sluttede med.

Og som en anden også skriver er det ikke så vigtigt om et hjul er spændt lidt fra eller til. Min bil skal f.eks. spændes med 130 nm iflg brugsanvisningen, men dækcentret spænder altid ved 120 nm uanset bil (alufælge). Og de må jo vide, hvad de laver (de laver ikke andet en dæk/hjul).

Hej

Den kan skifte retning, så jo, om end ikke andet så har jeg en stor skraldenøgle...

Den kan ikke returneres da det er over 2 år siden at jeg fik den. Har bare ikke haft brug for den før nu.

Kalibreres kan den ikke, da den er i maxmoment, eller helt låst. Det er ikke lykkedes mig at få den til at klikke. Ikke en gang ved at sætte den i skruestikken.

Jeg tror at konklusionen må være at den er blevet konverteret til en "almindelig" men ret stor topnøgle.

Tak for jeres input

Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis