Hvordan tændes gulvvarmen?

Hej.

Nu er det endelig min tur til et spørgsmål.

Jeg har problemer med at kunne tænde gulvvarmen efter vi lige har overtaget en lejlighed.

Efter hvad jeg kan se har jeg stillet alt som det skulle være, men der sker bare ikke noget i gulvet.

Alle 3 røde ventiler er åbne

Nummer 1 og 6 lyser ikke selv om de står tændt på termostaten i køkken og  resterende lyser konstant

termostat  til varmvandbeholder står til 50 grader

Termostaten til pumpeshunt er stillet så den er lige under de 40 grader. Pumpeshunt stod til 2, jeg ved ikke hvad den skal stå på?

Ventilen står lukket. Jeg har prøvet at åbne den men det giver ikke nogen anden effekt. den tilhøre gulvvarmen i entreen

Alle termostater står på denne måde.

Er der noget jeg har overset??

Mvh Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den står måske og shunter, og så kan den ikke måle temperaturen i vandet. Tjek om der er nok vand på, at overtryksventilen kan starte, og så prøv at sparke den i gang ved at tænde og slukke pumpen nogle gange, den skal ikke "hvæse" men snurre, brug fingerspidserne og lig øret til.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"

"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
AKjeldsen
AKjeldsen
348 9280
Er nogle af gulvvarmeslangerne varme? Hvad med den til entréen? Prøv evt. at klikke termoaktuatorerne af og se hvad der sker. Jeg mistænker pumpen for ikke at køre - skru evt. op på den og tænd og sluk et par gange. Shunttermometeret kan du kun bruge til noget hvis der er flow igennem kredsene, men 40 grader er normalt meget passende.
Bygningskonstruktør
Bygningskonstruktør Trådstarter
1848 4220
Jeg har prøvet at tage følerne af termoaktuatorerne og sat dem på igen. Jeg har skruet pumpen op på 4 og termostaten til pumpen på det højeste. I entreen pumper den nu god varme ud af gulvet, den er manual styret. De andre gulve kommer der svag varme fra men skat ikke op til de 21 grader som de er sat til i hver rum .

Med venlig hilsen
Martin H.

Annonce
Bygningskonstruktør
1848 4220
Nu har jeg tjekker den igen. Det som om gulvene er blevet kolder igen i forhold til igår. I hår kørte den 112 L/H ind men nu svinger den mellem 7 og 14 L/H hvis jeg kigger det rigtige sted. Når jeg skuer pumpen op mellem 3 og 5 sker der en lille ændring af hastigheden i 10 sekunder og eller lyder det som samme hastighed.

Med venlig hilsen
Martin H.

Det sidste billede af skrue op og ned "dimsen" skal måske havde nye batterier - sådan er det i al fald for nogen "dimsers" vedkommende. :-)
Bygningskonstruktør
1848 4220
Ja, men den kalder jo på varme ved modtageren, når den lyder konstant grøn

Med venlig hilsen
Martin H.

Annonce
Ja jeg ved ikke helt hvordan gulvvarme rent teknisk fungerer. Men jeg kan fortælle at vores datter faktisk havde det samme problem - blot modsat. Hun kunne pludselig ikke skrue ned for gulvarmen (fjernvarme) i sin lejlighed hele forrige sommer. Både viceværten og flere montører ude og skrue både på det ene og andet, uden det hjalp en pind (det blev en varm sommer). Lige ind til et lyst hoved mente det nu nok bare var batteriet der skulle skiftes - så virkede det.
Bygningskonstruktør
1848 4220
Jeg fandt endelig ud af problemet.
Det var termostaten til shuntpumpen der var gået i stykker.
Jeg pillede termostaten af og pludselig løb der ca. 500 liter i timen fjernevarme ind, da jeg satte den på igen og satte den på 5 gik den ned på 0 Liter i timen. Jeg fik den fikset og nu køre den 150 liter dejlig varme ind i rørene på 3. Så må jeg håber, at der er kommet varme på alle gulve når jeg kommer hjem senere i dag.

Med venlig hilsen
Martin H.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Det nåede vi sommeren 2015
    Sejlads og oplevelser (2 svar)
  2. Forklaring af varme i værksted
    Fyr og opvarmning (9 svar)
  3. el værktøj byd
    Køb/Salg/Bytte/Foræres (5 svar)
  4. Det store mysterie!