Køb af ny bil..

Jeg står og skal til at købe en ny bil, og er i søgningen blevet mere end forvirret.

Jeg har nu en Peugeot 207 sw fra 2007 med ca 180.000 på tælleren og vil gerne have den byttet inden længe.

Det skal siges at jeg er vild glad for den, især med at den er helt flad når man ligger bagsædet ned, hvilket er godt når man, som jeg har f.eks 7 kølekasser indeni.

Jeg har et dagligt kørselsbehov på 2*42 km til/fra job og derudover skal der vel ligges 10-15000 km oveni til diverse kørsler.

Men er der nogen herinde der har nogen gode ideer, som jeg kan gå videre med... Har kikket på Dacia og Peugeot og skoda indtil videre, men har ikke lige fundet den der som jeg vil have.

Erfaring med finasering kan jeg også bruge. -det banklån jeg har/havde synes jeg var for dyrt i renter m.m. i.ft. hvad bilfirmaerne forlanger.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi valgte en dacia sandero, da vi manglede bil for et halv år siden. Vi har kørselsbehov ligesom dit. Den kører over 20 km literen, og virker rigtig fornuftig.
Angående lån til bilen, der skal du kigge meget på de årlige omkostninger og den samlede tilbagebetaling. Vi valgte banklånet, renten var højere, men stiftelsesomkostningerne var meget højere hos forhandleren. Derfor blev banklånet en del billigere. Bilforhandlerne kan synge mange bange sange om deres låntyper :-)

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Du må vist fortælle lidt mere om dine krav og ønsker til en bil før du får de helt gode råd...

Dog er Dacia jo billig i investering... og er komfort, lækkerhed, ikke noget du går vild meget op i, ja så er der klar et billigt alternativ her.
Lidt som i "gamle dage" med hæk motor Skodaen og Ladaen......

Hvad angår rentesats, er det jo kun en lille del af billedet...

Godt nok tilbyder de ikke en lav rente % i hos bilhandlerne.. Men omvendt har de altså ikke de store oprettelses omkostninger i bankerne..
Og det betyder jo en hel del på ÅOP...

Så kort sagt er det du skal kigge mest på din tilbudte ÅOP, og så skal du huske på den er beregnet på baggrund af din løbe tid..
Altså hvis du korter løbetiden ned, fx ved at indfri før udløb, så bliver din ÅOP langt højere....

Tænk tilbage på dit gamle lån... her har du sikkert også en masse papirer der fortæller hvad du har betalt i forskellige omkostninger og renter.
Men hvis du kun har ladet det løbe kort tid fungerer din oprettelses omkostning som en "forhøjelse" af renterne.... Altså en langt højere ÅOP.

Det jeg forsøger at fortælle dig er at du med den lange løbetid jo nok får lave ydelser.. men vælger du ikke at beholde bilen hele tiden ud, så overvej kraftigt om din bank kan være med på mere fleksible vilkår...

MVH Njord
Om den hedder det ene eller det andet er jeg ligeglad med. I mit hoved er prislejet lidt under de 3oo tusind.
jeg tænkte mere på om nogen har erfaring med privat leasing eller mix-leasing eller sådan noget.
Men den skal være brugbar -og økonomisk i det daglige drift kører 21 km/l nu) -og med træk..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tror næppe leasing er attraktivt med de relativt mange km, godt 30.000 Km/år.
Er mærke osv total ligegyldigt tror jeg da du med fordel kan prøve Daciaen.

Selv har jeg lige købt en sprit ny Octavia 1,2 TSI stationcar, med Træk metal lak stænklapper måtter og undervogsbehandling samt levering til 276.000,- i udstyrsversionen Elegance. Og havde jeg 20.000 mere, så havde jeg nok valgt den med automatgear... der sjovt nok kører ganske lidt længere på literen.. og ligger lavere i ejerafgift... Og min pris var FØR afgiftsfaldet.... Så den burde jo falde yderligere 15-16.000 kr.

Det er en bil med masser af plads, både foran, ved bagsæde og i bagagerummet....

MVH Njord

MVH Njord
Se, det er sådan som Njord´s svar jeg er på kik efter...

Og Automatgear er da godt, jeg tror vejingeniørerne havde et projekt da de byggede vejen til mit arbejde. Jeg mener der er 7 rundkørsler på vejen ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Nå, i dag har jeg så været ude og prøvekøre / se på :

Peugeot 308 SW 1.6 diesel
Kia CEED style 1,6 Diesel
Citroen C3 Picasso Blue Hdi.

Er der nogen der kender disse biler ? eller tilsvarende... ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg havde en Kia Ceed ”active” 1,6 diesel, købt som ”demovogn”, og solgt den da den var 4 år gammel i foråret 2015, grundet køb af større campingvogn. Den gik ca. 18 km./l, hvilket jeg synes var fint i betragtning af min (tunge) højre fod. Den havde en fin trækkraft når jeg kørte med campingvogn (min første diesel). Der er 7 års garanti, og fik rep. aircon gratis en gang. Ellers fejlede den intet.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Tjah....

Jeg har haft en Cee'd CRDI 1,6-115 Exclusive fra 2008 - lige udskiftet med en benzin 1,4 CVVT med hele svineriet i udstyr ( dog ikke automatgear ) - begge i SW version. Ændret kørselsbehov - derfor benzin denne gang.

Jeg var vældig godt tilfreds med dieselen - og de 7 års garanti, som KIA levede op til når serviceintervallerne blev overholdt - og det blev de naturligvis.

Der er sket et kvantespring mht. kvalitetsindtrykket og støjniveauet siden min 2008-er. Samlekvaliteten og materialevalg har fået en tak opad.

Som skrevet valgte jeg Cee'd igen - det havde jeg naturligvis ikke gjort hvis ikke jeg havde været tilfreds med den første og KIA generelt.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis