Kombineret brænde- træpille fyring?

Hej lav-det-selv folk :-)

Jeg søger rådgivning til valg af opvarmnings-løsning af gammel landejendom på 183m2 (stue og 1. sal). 

Har et skovstykke, så jeg har let adgang til træ. Men jeg ønsker en løsning, hvor jeg ikke er afhængig af fyring flere gange dagligt. Derfor tænker jeg, at en kombi løsning med et lille træpillefyr, som tager over ved lav temperatur, ville være den rigtige løsning?

Og hvad vil sådan en løsning koste at sætte op. Hvor store skal de forskellige anlæg være?

Har hørt godt om Scotte/Woody til træpiller og et Atmos anlæg til brænde?

Håber I kan hjælpe mig i den rigtige retning.

På forhånd tak.
Mvh. Daniel


Arbejder hos Apuls.dk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg ved intet om pilledelen men jeg har en atmos kedel og den har jeg haft i 10 år nu uden nogen problemer .
Du skal have en akkumuleringstank på og da jeg har en DS25 har jeg 1500 liters tank på .
Der fyres en gang i døgnet
Har et hus på 158kvm2 og der fyres året rundt og bruger ca 25 meter træ
Hvis du har spørgsmål så er du velkommen til at skrive
Mvh Tommy39
På nuværende tidspunkt opvarmes ejendommen med en kedel installeret i udhuset. Det er en solokedel med tilsluttet 1500 liter akkumulatortank. Alt virker fint, men det kræver daglig fyring og det vil jeg meget gerne undgå.

Jeg spørger måske dumt, men ved I om det er det muligt at kombinere den nuværende løsning, med et pillefyr. Så de kan supplere hinanden på nogen måde? Jeg er meget fristet af tanken med at kunne fyre med træ, i det omfang der nu er tid til.

Jeg er stærkt fortaler for en pillefyrs løsning, men har også et ønske om at kunne udnytte det faste brændsel der nu er til rådighed.

Der er ingen eksisterende skorsten i hovedhuset, så tanken om en installering af brændeovn lyder dyrt i mine øre.

Arbejder hos Apuls.dk
Må jeg spørge om hvorfor du vil have begge dele ?
Min erfaring er at de to ting ikke rigtigt kan køre sammen
Piller skal jo ikke have en akkumuleringstank men køre ind i huset uden.
Er det fordi du er træt at at skal fyre hver dag ?
Mener også at du skal have to skorstene hvis du vil have begge dele tilsluttet .
Her snakker vi om hvad der er lovligt
Det har min skorstenfejer ihvertfald fortalt mig
Annonce
Jeg vil helst undgå at skulle fyre dagligt. Derfor jeg tænker at få noget pillefyr indover.

Så man har mulighed for at være væk et par dage, uden at komme hjem til et koldt hus.

Men jeg ønsker en løsning, hvor jeg stadig kan udnytte den nemme adgang til træ.

Arbejder hos Apuls.dk
Skrevet af Tommy39 på 03-01-2016 16:11
Mener også at du skal have to skorstene hvis du vil have begge dele tilsluttet .
Her snakker vi om hvad der er lovligt
Det har min skorstenfejer ihvertfald fortalt mig

Jo, du må gerne have to kedler på samme skorsten. Lysningens diameter på skorstenen skal bare være så stor at den er tilpasset begge kedlers indfyringskapasitet tilsammen. Det duer så ikke man begynder og mumler noget om man kun fyrer i en kedel ad gangen.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg kan tilslutte mig Scotte til Piller, mit har kørt 17717 timer, og har ædt 12924Kg piller, og det eneste jeg har skiftet er en kondensator i pillesneglen Det er den gamle model uden selv rens, 10Kw med blackstar kedel. Og efter tweaking kører det super linært uden store udsving

Mvh

Morten

Før i tiden var det "in" at sætte en pillebrænder m. styring og snegl på sit gl. fastbrændselsfyr, sådan at man fyrede med skovbrænde om sommeren og piller om vinteren. Kræver lidt tilpasning ligesom når man satte en oliebrænder på en gl. koks kedel. Vælger du en pillebrænder/fyr bør den uden om aku.tanken.
Hvad så med at få et hvor du skal få det flis ?
Min erfaring er at med brænde skal du fyre mindst en gang i døgnet
Jeg vil mene lige som Frank at du skal have lukket af for akk hvis du kører med piller .
Det først du må nok må gøre er jo at finde ud af det med din skorsten
Kan den klare 2 eller kun 1 .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis