Knækket tandrem fiat stilo

Halløj,
Jeg har virkelig brug for en go eller meget dårlig nyhed..
Jeg kørte forledene en tur i mn dejlige nysynet fiat stilo, smuk natur og dejligt vejr!..
Og så stopper det dejlige her, pludselig går motoren ud og vil ikke starte igen, jeg slæber den hjem og åbner hjelmen og kan se at tandremmen er hoppet af..
Nu er spørgsmålet jo så, er der nogen der med nogenlunde sikkerhed kan sige mig om sådan en motor kan tåle at smide remmen uden at smadre det hele indvendigt?
Det drejer sig om en 1.6 16v motor..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Ring til et værksted/mekaniker du kender og spørg. Jeg havde en Toyota Avensis 2.0. Den knækkede remmen uden at tage skade, og det havde mekanikeren fortalt mig kort forinden den godt kunne tåle.

mvh


 varmetossen

Det var da kedeligt, de fleste motorer er non-interferens, dvs. der er ikke plads mellem stempel og ventil, der findes dog nogle få motorer der er interferens, og der er plads mellem stempel og ventil hvis tandremmen knækker, hvis din motor er en 1.6L 124 Series Interference så er der plads, men hvis det ikke er, ja, så er det en ny motor, nok billigst, men afprøv det med en kompressionstest, den kan give svaret om det er en reparation til 2000kr eller 20.000kr

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience

Mekker, det er omvendt:
Interferens: ventilerne støder på stemplerne hvis tandremmen knækker. Normalt et totalhavari, hvor det for det meste er billigere at lede efter en brugt motor hos en hugger.
Non-interferens: der er plads, og tandremmen skal blot skiftes og justeres/times.

Jeg kender ikke Fiat-motoren, men odds er dårlige, de fleste moderne motorer er af interferens-typen.

Men Martinqe, ring til værkstedet på mandag, så ved du besked.

MvH,

Bent.

 

PS: hvis motoren kan reddes med et tandremsskift, så vær opmærksom på at det på mange biler er smart at skifte vandpumpen ved samme lejlighed. Den er ikke ret dyr, og når det hele er pillet af i forvejen kan det betale sig. I nogle tandremssæt er vandpumpen sågar en del af kittet.

 

Martiniqe, det er muligt at du er heldig. Jeg snusede lidt rundt på et par Stilo-forums.
Flere af Fiat-motorerne er bygget således, at ved et tandremsbrud knækker ventilløfterne (konstrueret sådan med vilje). Dermed tager stemplerne ikke skade, og ventilerne bøjer ikke.
At udskifte ventilløfterne er en langt mindre operation.

MvH,

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 01-01-2016 21:30

Mekker, det er omvendt:
Interferens: ventilerne støder på stemplerne hvis tandremmen knækker. Normalt et totalhavari, hvor det for det meste er billigere at lede efter en brugt motor hos en hugger.
Non-interferens: der er plads, og tandremmen skal blot skiftes og justeres/times.

 

Selvfølgelig er det det, ved ikke hvad der skete, må havde været træt Beklager

 

 

 


Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis