Hej :-)
Er igang med el på båden (30 fods sejlbåd)
Det meste bliver gennemgået og udskiftet her bliver det en forbruger til en aut-sikring, med et lidt overdimensioneret kabel og sikring som "svageste" led i kredsen.
Men men men... hvad med lyset?
Jeg har 12 forbrugere med forskellige modstande/watt - pt. er de samlet både serielt og parallet enkelte direkte til den fælles sikring.
Dette skal selvfølgelig laves om, da pt er umuligt at fejlsøge på.
Spørgsmålet er så hvorledes skal ledningerne dimensioneres i en ny parallelforbindelse?
Den totale strømstyrke er på 11,2 amp. - først havde jeg tænkt at trække enkelte ledninger fra hver lampe til en den fælles sikring på 12 amp. via en samleskinne, men det kræver så at alle ledninger skal kunne tåle en belastning højere end sikringen? (halvdyr løsning da det vil kræve 150 meter kabel af 2,5 kvad. ledning.
Tanken blev så i stedet at lave en parallelbindelse med en plus i den en side af båden og en minus i den anden side (ca 6 meter frem og 6 meter tilbage), og via 3-4 samlinger over bolte trække ind til lamperne. "Hovedledninger" i hver side skal selvfølgelig kunne klare den samlede strømstyrke (12 Amp) i kredsen, men hvordan med ledninger fra "hovedledninger og ind til lampen?, skal de også kunne dimensioneres efter kredsens samlede strømstyrke eller kan de dimensioneres hver enkelt lampes strømstyrke? Således der ikke kun spares i ledningslængde men også tykkelse :-)
Jeg har vedhæftet et udsnit af diagrammet
Godt nytår!