El installation af belysning

Hej :-)

Er igang med el på båden (30 fods sejlbåd)

Det meste bliver gennemgået og udskiftet her bliver det en forbruger til en aut-sikring, med et lidt overdimensioneret kabel og sikring som "svageste" led i kredsen.

Men men men... hvad med lyset?

Jeg har 12 forbrugere med forskellige modstande/watt - pt. er de samlet både serielt og parallet enkelte direkte til den fælles sikring.

Dette skal selvfølgelig laves om, da pt er umuligt at fejlsøge på.

Spørgsmålet er så hvorledes skal ledningerne dimensioneres i en ny parallelforbindelse?

Den totale strømstyrke er på 11,2 amp. - først havde jeg tænkt at trække enkelte ledninger fra hver lampe til en den fælles sikring på 12 amp. via en samleskinne, men det kræver så at alle ledninger skal kunne tåle en belastning højere end sikringen? (halvdyr løsning da det vil kræve 150 meter kabel af 2,5 kvad. ledning.

Tanken blev så i stedet at lave en parallelbindelse med en plus i den en side af båden og en minus i den anden side (ca 6 meter frem og 6 meter tilbage), og via 3-4 samlinger over bolte trække ind til lamperne. "Hovedledninger" i hver side skal selvfølgelig kunne klare den samlede strømstyrke (12 Amp) i kredsen, men hvordan med ledninger fra "hovedledninger og ind til lampen?, skal de også kunne dimensioneres efter kredsens samlede strømstyrke  eller kan de dimensioneres hver enkelt lampes strømstyrke? Således der ikke kun spares i ledningslængde men også tykkelse :-)

Jeg har vedhæftet et udsnit af diagrammet

Godt nytår!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du vil normalt dimensionere ledningerne til den maksimale vedvarende strøm. Dvs. at ledningerne ud til de enkelte lamper dimensioneres ud fra lampens strømforbrug. Hvis der så opstår kortslutning vil strømmen kortvarigt kunne nå de 12 Amp, hvor sikringen slår fra, men det er så kortvarigt, så opvarmning i ledningerne er uden betydning.

Ved 12 V når jeg til en max. strøm på 11,33 Amp. (136 W) når alle lamperne er tændt. Men du skal være obs på, at ved ladning på batterierne kan spændingen sagtens nå 14 V og at max-strømmen så vokser til 13,2 Amp. Du bør derfor have en sikring på 15 Amp og dimensionere kablerne tilsvarende. (Altså til omkring 20% højere mærkestrøm).

Jeg synes, at det er et stort forbrug til lys alene. Du har sikkert også andre forbrugere. Og dit batteri bliver tappet temmelig meget. Må jeg foreslå, at du skifter alle pærerne ud med LED-pærer. Så får du et forbrug på mindre end 20% med samme lysudbytte og en mere afslappet dimensionering.

Sejlerhilsen
Bent

- at sejle er at leve 

Hej Bent - tak for svar

Forbruget først - ja det er stort og alle lamper kører jo aldrig samtidigt, overvejer faktisk at sløjfe nogle af dem, endvidere vil jeg som du skriver skifte flere af pærerne til led, specielt de 20W læselampe som i dag er halogen så de skal ud.

Den med 20% har jeg læst før, tak for påmindelsen :-)

Men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med dimensioneringen af kablerne
Hvis jeg kobler dem parallet altså via to primære ledninger (plus og minus) og fra disse ledninger kobler hver enkelt forbruger, så skal jeg fortsat "kun" dimensionere ledninger efter den enkelte forbruger og ikke den samlede modstand i hele parallelforbindelsen?
Hej igen

Jeg ville dimensionere således:

Over hovedledningen på 12 m (2 x 6 m) ville jeg tillade et spændingsfald på 0,4 V ved max. strøm på 13,2 A. Kravet er så, at modstanden i hovedledningen er på max 0,0025 ohm/m. (0,03 ohm/12 m). Det kan opnås med en kobberledning på 0,018/0,0025 mm2 = 7,2 kvadrat. (De 0,018 er modstanden pr. meter for en 1 mm2 kobberledning). Effekten afsat i ledningen er så maksimalt 0,44 W pr. m, og det er ok.

På ledningerne fra et samlingssted til en lampe ville jeg tillade et spændingsfald på 0,2 V. Med en 20 W lampe giver det en kabelmodstand på 0,1 ohm. Antager vi 4 m kabel, bliver det 0,025 ohm/m. Og det kræver så blot kabler på mindst 0,72 kvadrat.
Her ville jeg vælge 1,5 kvadrat.

Hvis du anskaffer gummikabel 5 x 1,5 kvadrat, så kan kablet bruges til hovedledningen, når du sætter de 5 ledere sammen. Og skræller du den yderste gummiisolering af, så har du til ledningerne til lamperne.

Husk i alle tilfælde, at du ikke må bruge massiv installationskabel (det kan knække pga. vibrationer), og at du ikke bør trække plus og minus i samme kabel.

Sejlerhilsen
Bent

- at sejle er at leve 

Hvorfor ikke skifte alle pærerne til led. (har selv gjort dette) så skal du næsten ikke tænke på ledningstykkelser.
Gik fra et forbrug på ca 60w ned til ca 10w når alle er tændt på én gang. Så suger du også mindre på batteriet.
Hej autoole - tak for dit indlæg
Har overvejet det, i sidste bliver det nok et spørgsmål om økonomi da de ikke er helt billige jo :-)
Hvis jeg skifter de forskellige pære, kræver det så også installation af en led-driver? eller kan man blot skifte pærerne?
Dem jeg har skiftet ud til, koster ikke mange basøre, og kører direkte på 12 volle. ;0)
så det kan ikke være nemmere Jeg har 5 lanterner der før havde 15w pærer, og de kører nu med 2 wattere, og jeg syntes ikke jeg kan se forskel i lysstyrken, og lamper nede i skivet har også fået led, og de fås næsten i alle afskygninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis