2 routere på samme netværk

Hej LDS folk

Jeg kunne godt tænke mig at sætte 2 routere op så de to routere fungere som et netværk. Det jeg har nu er et waoo modem og så denne d-link router sat til modemmet http://www.dlink.com/dk/da/home-solutions/connect/routers/dir-655-wireless-n-gigabit-router. Jeg syntes bare ikke der er nok rækkevide på det jeg har nu selvom jeg har placeret den så centralt som muligt. I den forbindelse har jeg kigget på denne som min nr. 2 router https://www.asus.com/dk/Networking/RTAC66U/. Grunden til at jeg ikke bare sætter en extender op er fordi jeg efterhånden har mange enheder der kan køre på 5 Ghz netværk så derfor er valget faldet på asus routeren. Mit spørgsmål er så hvordan kobler jeg de 2 routere sammen så de fungere som et netværk? hvis de overhovedet kan snakke sammen.  

Jeg tror nu nok asus'en kan dække mit "lille" hus på 120 m^2 incl. kælder. Men nu har jeg d-linken i forvejen og den fungere stadigvæk fint så derfor kunne jeg godt tænke mig at gøre brug af den også. Evt. bare som kabel modem og så lade den anden klare det trådløse.

Håber i kan hjælpe.  


Mvh.
Johan Stensberg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke koble 2 routere på samme netværk da det er den der uddeler IP adresser. Så skal du slå den del fra i den ene. For mig lyder det til du hellere skal købe et accespoint.

Den omdanner dit trådet netværk til et trådløs men den generere ikke IP adresser. Det sørger din første router for.

Hvis du så har en router der kan kører med POE så kan du også få access point der kan klare POE og så skal du ikke sætter den til stikkontakt. Smart


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej. Som MLU skriver sætter du router nr to op som normalt ang trådløse indstillinger. Så finder du det punkt der hedder DHCP og deaktiverer den funktion.
Vær opmærksom på ar router nr 2 ikke må have samme IP som den primære. Hvis den primære router har f.eks ip 192.168.1.1 så sæt router nr to til at have 192.168.1.254. Til sidst forbinder du de to routere med et netværkskabel - husk at på router to skal bruge port 1-4 - IKKE WAN-porten.
Men kan et accespoint godt dække hele huset lige så godt som et router? Og så fald hvis jeg bare kan nøjes med et accespoint hvilken skal jeg så vælge hvis jeg gerne vil have et ac netværk og den kun må koste lige omkring 1000 kr. ?

Mvh.
Johan Stensberg
Skrevet af j.a.s på 01-01-2016 17:09
Men kan et accespoint godt dække hele huset lige så godt som et router? Og så fald hvis jeg bare kan nøjes med et accespoint hvilken skal jeg så vælge hvis jeg gerne vil have et ac netværk og den kun må koste lige omkring 1000 kr. ?

En router er blot et Accespoint med ekstra software. Så det kan dække lige så godt / dårligt afhængi af kvaliteten.

 

Du skriver det skal dække godt men du samtidig vil køre på 5 Ghz frekvensen og de to ting spiller ikke så godt sammen. 2,4 Ghz har længere rækkevide. Herhjemme har jeg sat 2 accespoint op. En på hver frekvens.

 

Men ellers så prøv at se denne. Den understøtter begge og som jeg kan læse mig til, så kan den sende samme signal i både 2,4 og 5 Ghz.

 

http://www.edbpriser.dk/access-poin...16957.aspx

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis