Loft i badeværelse

Hej.

Jeg skal til at have lavet nyt loft i badeværelset. Indtil videre er der kun opsat dampspærre der er tapet langs væggene. Væggene er af porebeton med fliser op til 2/3 højde

Hvad er den bedste måde at gøre det på? Jeg tænker at jeg opsætter forskalling (fx. 19mm med cc30) og så 1-lag vådrumsgips? Er det ok når det ikke er vådzone men fugtigzone? Slutteligt vil jeg så bruge noget diffusionstæt i kanterne.

Jeg tænker dog stadig at:

1) Spartlingen mellem pladerne vil ikke være diffusionstæt da sandspartel/gipsspatel jo typisk er åbent. Skal jeg bruge noget specielt her? Jeg har jo heller ikke lyst til at fange fugt mellem loftet og dampspærren.

2) Kan forskallingen holde til en lejlighedsvis højere LF eller skal jeg bruge specielt træ her ligesom jeg anvender vådrumsgips?

Dbh.
Morten

 

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

Brug 22x95 mm forskalling da de er høvlet i samme tykkelse og stort set samme pris som ru forskalling og forskal pr 30.
Normalt bruger man vådrumsspartel til vådrumsplader og mht. diffusionstæt spartel har du jo din dampspærre hvilke er nok.
Forskallingen kan sagtens holde til fugten i et badeværelse.

Tømrer & snedkermester som har til huse i Nordsjælland hvor vi beskæftiger os med byggeri, sikkerhed og renovering for private samt erhverv.
Flex byg ApS
Husk at dampspærren ikke er tæt ved "bare" en tapning. Tapen skal vulkaniseres godt fast og have fast underlag under hele tapen. Mod tunge vægge så som mursten-porebeton og andet primes overfladen først hvor tapen skal side ellers vil den slippe med tiden. Tapen bruger 3 dage på at være fuldklæbbet til elementet, ved gennemføringer skal der være et fast underlag, så som en 18 mm krydsfinerplade.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvor stort er rummet?
Hvad er det eksisterende loft lavet ud af?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Dit loft er hverken fugtig eller vådzone. Loftet høre ikke ind under vådrum. Så du kan nøjes med et lag almindelig gips. Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også