Fjerne lak på bordpladen

Hej

Jeg har en gang fundet en mahogny bordplade i storskrald, som måler 1,5m x 62cm og 2,5cm tyk - ja, der er lidt forskellige måle enheder :-)

Det har været en køkkenbordplade fordi der er lidt af udskæringen til håndvasken i den ene ende.

Jeg vil bruge den som computer bord. Den er lakeret på den ene side og rundt om forkanten med klar lak af en art som skinner.

Den skal helst have olie.

Er den eneste rigtig måde at fjerne lakken på, at stå en hel dag og skrabe med en siklinge?

Jeg tror de roterende værktøjer med sandpapir bliver hurtig klistret til med smeltet lak.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din ziehklinge er sat rigtigt op(slebet rigtigt), så tager det ikke så lang tid.
Der er ingen tvivl om at du skal slibe, men du skal starte med Ziehklingen og så når 80-90% af lakken er væk, kan du begynde at slibe.
Og husk når du skifter fra lak til olie, er det sindssygt vigtigt at du får alt lakken af, for det kan ses lige med det samme når du lægger olien på, og så er du for alvor ude på det dybe vand, når du både skal have gammel lak og ny olie af på en gang...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når du har sleben den ned, så tør pladen over med en fugtig klud, så kan du se om den suger ens, er der pletter af lak, kan du se de ikke suger så meget.
Det kræver jo så lidt tørretid til pladen, samt en ekstra finslibning.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har slev forsøgt mig ad - og skal lige nævne det er vigtigt at huske at få lakken af. Der er altså ikke nogle smutveje, da resultat bliver rigtig grimt! Det kan godt tage lidt tid, men synes at resultatet bliver rigtig godt til sidst.

Held og lykke med det :-)

Handy Sine er navnet - jeg har kun 5 tommelfingre!

Tak. Jeg har lige prøvet lidt med Ziehklingen. Jeg må have sådan en "trekantet glat fil" til at lave en kant på ziehklingen, ellers tager det for lang tid.

Man kan ikke bruge sådan en knivsliber - altså sådan en stål stang med fine riller på langs, til at lave den kant på ziehklingen, vel?

Det er godt at youtube er opfundet, så jeg kunne se hvad sådan en kan :-)

Smør Nitromors eller en tilsvarende lakfjerner på. Vent tyve minutter og træk det af med en ziehklinge. Selv om ikke klingen er nyopsat fungerer det fint.

Efterslibes med korn 240 i længderetningen før oiebehandling.

 

Annonce
Hvis det er ægte massiv mahogni er pladen rigtig penge værd.
Jeg ville give den til et afsyringsfirma for at fjerne lakken, og derefter besøge en maskinsnedker med en tykkelseshøvl og lade ham tage en millimeter af hver side.
Og han kan jo samtidig rette enden med "udskæringsresten" til
Så har du jomfrueligt træ at arbejde med til oilebehandlingen.
Men, ja, det koster lidt...

MvH,

Bent.

Tak.

Bordpladen er limet af små stykker mahogny.

Den er lakeret kun på den ene side, så jeg vender den bare, så den lakerede side peger nedad.

Den har fået en let omgang med båndsliberen på den ulakerede side. Imorgen får den rystepudser.

Efter lidt "ziehklingering" idag har jeg optaget en hel masse tryk mærker på den lakerede side. Lakken er også sivet et stykke ind i træet og  det ville kræve prof. avhøvling.  Så jeg skraber bare det værste af, så den ikke skinner længere. Det skal være DIY.

De havde ikke slibeværktøj i Stark, så jeg brugte bare en slibesten og har slebet i 45 grader, for ligesom at skubbe stålet udover kanten - det hjælper en del, men bliver hurtig sløv igen.

Men den tager da lidt :-) Jeg har næsten fyldt en fejebakke op efter en halv time.

Billedet taget med mobilen i et halvt mørkt kælderrum. Det er toppen af pladen jeg har skrabet.

 

 

 

Ja det kunne have sparet dig en del tid at bruge de par basseører en dunk lakfjerner koster.
Jeg kan stadigvæk nå det :-) . Lakken er tyk.
Men det er lugten af sådan en lakfjerner som afskrækker mig lidt. Bordpladen skal bruges i soveværelset og det er vinter - der bliver ikke luftet så meget ud.
Den få hellere ikke olie før det bliver varmere.

Hvis lugten er et problem så brug brun fast sæbe i stedet. Fugt pladen, giv et godt lag sæbe, pak ind (folie eller plasticsæk trykkes ned i sæben, så luften holdes væk og sæben ikke tørrer), lad stå et døgn eller to, træk sæbe og lak af med klingen.

Virker ikke altid helt så effektivt som lakfjerner, men kan om nødvendigt gentages og har ikke væsentlige lugtgener under behandlingen eller efter. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis