Hjælp! Er min høvl defekt, eller gør jeg noget forkert?

Som overskriften siger, så har jeg brug for hjælp vedrørende min ny indkøbte Stanley SB4 høvl.
Jeg er ikke ret erfaren mht at høvle, men jeg er nu ved at give helt op.

Uanset hvad jeg gør, så rykker høvlen ind imellem en stykke træ op, og der kommer en hul i træet på ca 1mm dybde.
Høvlen er helt ny, skarp og skulle jo gerne være slebet perfekt. Jeg høvler ikke på tvært, kun på langs. Og det forekommer uanset hvilken vej jeg højler oå langs.
Materialet jeg høvler er en ru Ege bjælke med lidt krumning.

Jeg har vedhæftet et par billeder af høvlen, og sådan som den p.t. er indstillet.
Det undre mig meget at bladet sidder så skævt når man ser høvlen direkte nedefra. Retter jeg det op, så glider det straks tilbage i denne position når det justeres det mindste på høvlen.
Det ser forkert ud at bladet sidder så skævt, men så igen, bladet kan selvfølgelig lettere skære igennem træet hvis det glider lidt skævt. (Det er som at sammenligne en køkken kniv der trykkes lige ned på et rugbrød. Det går lettere hvis man trækker knivbladet frem og tilbage mens der trykkes med på kniven).
Jeg håber der er nogle som kender høvlene bedre end mig 😀

/Dennis
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her kommer billederne:

http://peecee.dk/upload/view/455682
http://peecee.dk/upload/view/455683
Høvlejernet sidder skævt, det skal det ikke. Kan du ikke tage et billede af høvlen set fra siden, så det er muligt at se, hvordan jernet sidder i forhold til sålen. Det ser fuldstendig forkert ud. Er det den udgave med justerskruer? For mig ser det ud, som om jernet vender forkert.

fase

Hej S. Fabrin.

Jeg har taget lidt forskellige billeder af høvlen, så håber jeg at du kan se det.

I brugsanvisningen står der at "bevel" siden skal vende ned ad, det må være der hvor skæret er slebet skråt. Det vender nedad, som den også var monteret ved køb.

Det mærkelige er at bladet faktisk glider skævt ned mod sålen, for det kører længere ned i venstre side. Men samtidig kører bladet også lidt længere frem, så det aligevel ender med at bladets skærekant ligger helt plan med underlaget?

Det er faktisk skubbet længere ned i venstre side, og så skubbet lidt frem, så bladet ligger fuldstændig vandret.

/Dennis

Jeg er i øvrigt lidt i tvivl med den nederste skrue, den som holder det røde beslag fast mod bladet (Den som skal spændes med en skruetrækker). Skal den være spændt almindeligt godt til, eller skal den være spændt ganske løst?

/Dennis
Prøv høvlen på noget fyrretræ, og få den indstillet så den kan tage fine tynde spåner.
Og prøv så på egetræet, som kan være ret så vanskeligt at håndhøvle i.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Om du kan babere hårene af håndryggen skulle din høvl være i orden, om den ellers er indstillet korrekt.

Prøv at teste det' inde du fortsætter?

Du kan ikke regne med at høvlen er 100% skarpslebet fra helt ny.

Høvlen skal (sige en "lidt hvislende" lyd, så skær den som den bør gøre.

Men eg er nok heller ikke det nemmeste at høvle i, så du har en udfordring alene deri.

Ps.

Den som skal spændes med en skruetrækker er spåndbryderen så ved du det?

Og jo skruen skal´spændes godt til, inden du sætter stålet i høvlen skal du sikre dig at spånbryderen ligger 100% plant med høvlestålet, ( kik op mod lyset for at kontrolere om spån-bryderen lukker helt "tæt" ellers vil høvlen ikke fungere optimalt.)

Og det' med at høvlstålet ikke er lige langt "nede" i begge sider, kan skyldes at stålet ikke er slebet helt i vinkel 90 gr. det kan løses ved at slå ganske let med en fiberhammer ellert træklods (aldrig med en hammer) ganske let på siden af stålet nærmest din hånd, indtil stålet flugter med "sålen" eller bunden af din stanley.

Og for at bevare skæret bør/skal du lægge din høvl på siden når du ikke bruger den, ssom du så rigtigt viser på nr. 2 foto. 

Go' fornøjelse med dit høvleri. 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
revet af RimShot på 29-12-2015 12:08

Hej S. Fabrin.

Jeg har taget lidt forskellige billeder af høvlen, så håber jeg at du kan se det.

I brugsanvisningen står der at "bevel" siden skal vende ned ad, det må være der hvor skæret er slebet skråt. Det vender nedad, som den også var monteret ved køb.

Det mærkelige er at bladet faktisk glider skævt ned mod sålen, for det kører længere ned i venstre side. Men samtidig kører bladet også lidt længere frem, så det aligevel ender med at bladets skærekant ligger helt plan med underlaget?

Det er faktisk skubbet længere ned i venstre side, og så skubbet lidt frem, så bladet ligger fuldstændig vandret.

/Dennis

Du har to justeringsskruer på jernet, så det skulle ikke kunne sidde skævt. Hvis det gør, kan du rette det med justersskruerne, som iøvrigt også bruges til at regulere spåntykkelsen. Kærvskruen skal bare spændes ganske let. Derefter spænder du det røde stykke og dermed jernet fast med den store fingerskrue. Det er det røde stykke jern, som afgør, hvor tæt på bagsiden af hullet i sålen jernet skal sidde. Så start med at sætte høvlen på et stykke træ og spænd justerskruer og fingerskruen fast. Prøv så om høvlen tager en spån, hvis ikke så løsner du fingerskruen og justerer med de to justerskruer til en lidt større spån, spænd så fingerskruen igen og prøv om spånen er passende (ganske tynd). Som je_ns skriver kan du først  prøve på et stykke gran eller fyr, som er nemmere at høvle i.

 

 

 


fase
Tak for input allesammen. Jeg har tidligere prøvet at høvle lidt på noget Fyr og noget Bøg, og det gik lidt bedre, men stadig ikke godt. Det er rart at høre at Eg ikke lige er det nemmeste at høvle, det vidste jeg nemlig ikke, men det er også hvad jeg erfarer.

Jeg vil prøve igen på noget Fyr træ, men bladet sidder stadig skævt.

/Dennis
Skrevet af maskinsnedker på 29-12-2015 13:13

Om du kan babere hårene af håndryggen skulle din høvl være i orden, om den ellers er ikke indstillet korekt (fejl) der skulle stå slebet rigtigt.

Og det' med at høvlstålet ikke er lige langt "nede" i begge sider, kan skyldes at stålet ikke er slebet helt i vinkel 90 gr. det kan løses ved at justere med fingerskruerne indtil stålet flugter med "sålen" af din Stanley.

Og for at bevare skæret bør/skal du lægge din høvl på siden når du ikke bruger den, ssom du så rigtigt viser på nr. 2 foto. 

Husk at der er noget der hedder med og mod årene i træ, laver høvlen oprifter endevendes dit træ.

Go' fornøjelse med dit høvleri. 

 

 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Spånbryderen skal faktisk så tæt på skæret som muligt når du høvler egetræ og skal være spændt godt til ellers vil den netop dykke.

Og jo den vender rigtigt... bevel ned det er sådan en høvl samles.

Justerskruerne på den Stanley der bruges både til at justere høvldybden, men også "vinklen" som du omtaler. Den nemmeste måde at justere høvlen på er på øjemål, efter du har fundet dybden ved at justere og høvle, så vender du høvlen om og kigger på skæret og justere efter sålen.
Jeg er ikke den store fan af den justeringsmekanisme, men mon ikke det kan lade sig gøre

Husk at høvlen er slebet omkring 60-70% skarp og der er ingen garanti for slibningens kvalitet, en ny høvl kræver altid en opslibning har jeg erfaret.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også