Pleje af græsplæne

Jeg står og skal overtage hus her om et par måneder og den medfølger en heldigvis en græsplæne Det bringer dog flere spørgsmål på banen, som jeg håber I kan hjælpe med!

Først og fremmest skal jeg købe en græsslåmaskine og den må gerne være batteridrevet, så jeg ikke skal arbejde for meget, men på den anden side heller ikke vækker vores unger hver gang plænen skal slås. Hvad siger I til denne:

http://www.10-4.dk/varer/hus-have-o...oCf-jw_wcB

Der er ca. 400 m2 plæne. Der er ikke meget skygge i haven, så det store problem er ikke umiddelbart mængden af mos, men græsplænen ser bare træt og trænger gevaldigt til at blive frisket op, hvis den skal blive det grønne bløde tæppe jeg går og håber på! Der har været opstillet den obligatoriske trampolin i haven, så der er også tydelige mærker fra herfra.

Græsplænen virker også lidt sumpet når det har regnet, men det er også en ældre sag (huset er 85 år) og der er formentlig ikke blevet gjort meget ved plænen i mange år. Jeg har læst et sted, at man kan tage en havegreb og stikke den i plænen hver 20 cm og rokke let, så jorden løsnes . Er det en ok ide?

Det jeg ellers overvejer at gøre er, at leje eller købe en vertikalskære. Sådan en fyr koster vel 300-400 kr. at leje for en dag i Silvan + tid på transport mv., så tænker om man bare skal købe en af disse istedet:

https://delt.coop.dk/soeg/soeg?page...sk%C3%A6re

Nogle som vil fraråde køb? Der er selvfølgelig mere kraft i en benzindrevet fra Silvan..

Herefter tænker jeg, at plænen skal have noget lidt kalk og noget gødning, f.eks.:

https://www.bilka.dk/have/blomsterl.../100115998

 samt eftersås med noget Turfline Eco:

https://www.bilka.dk/have/blomsterl...oCUdfw_wcB

Kritik og særligt forslag modtages gerne!

På forhånd tak!

Mvh

Amtus

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Græs er noget af det mest taknemmelige der findes, tænk bare på at græs kommer frem de mest ufattelige steder 

Når det så er sagt så er der mange ting der gør hvis du vil have "et tæppe" at gå på. Din ide med at prikke huller i plænen er ikke helt tosset, men det er et stort arbejde at gøre det på 400 kvadratmeter. Skal du være rigtig god ved plænen, så fejer du grus med i hullerne efter du har prikket, så du undgår at de bare fyldes op med jord, første gang det regner. 

Du kan også sprede kalk og gødning, men så vil jeg anbefale at du får lavet en jordanalyse (google søg, det koster forbavsende lidt) så du ved hvad der skal spredes på din plæne, for at undgå at købe sig fattig i ting din jord/plæne slet ikke har brug for, for som ny husejer er der somregl nok at bruge penge på

Og her kommer plæneklipperen ind, for køb en der har bioklip, så undgår du at bruge penge på alskens gødning, for så "gøder" plæneklipperen din plæne for dig 

Hvis den er bulet/hullet, kan disse nemt fyldes ud med kompostjord fra genbrugspladsen, blandet med sand.(nogle steder har de topdressing, som er færdig balndet jord/sand).

I løbet af kort tid vil det "gamle" græs vokse op igennem det nye lag jord, hvis det ikke er mere end 5-10 cm tykt, ellers kan du købe frø og blande i jorden når du lægger den ud.

Held og lykke med huset og omgivelserne  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det var også ment hvis der var et hul, der skulle fyldes op, så kan græsset vokse op igennem 5-10 cm.
Det skal ikke læses som om der skal lægges så tykt at lag på hele plænen, selvom det måske ikke helt fremgår af min forklaring.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@Pink... ha ha okay så er jeg noget mere rolig ;-)

Hvor køber I det sand henne - jeg skal ikke lige bruge 1m3 til min lille plæne.
Skrevet af Brannigan på 28-12-2015 18:24
@Pink... ha ha okay så er jeg noget mere rolig ;-)

Hvor køber I det sand henne - jeg skal ikke lige bruge 1m3 til min lille plæne.

 

Hvis din plæne er 400m2, så giver 1m3 et gennemsitnligt lag på 3 mm. I min verden er det ikke så meget. 

Hvis dit postnummer er korrekt ville jeg køre ud til NCC og få en trailerfuld sand for 150kr.
 

 

Annonce
Tak for svarene.

Giver et mening bare at sprede sand på plænen? Jeg ser mange steder, at de skriver om topdressing som kompost med sand eller bare sand, f.eks. fra (http://www.turfline.dk/Home/denrigtige_turfline/Graesdoktor/Artikler/F%C3%B8rstehj%C3%A6lp%20til%20pl%C3%A6nen.aspx) hvor der står:

"For at beskytte græsfrøene mod udtørring, mens de spirer, er det godt at topdresse. Det gøres ved at drysse med Turfline Topdres eller sand - evt. iblandet lidt kompost - efter såningen. Sandet skal fordeles, så du får et jævnt lag på et par millimeter over hele plænen."

Så er planen at (1) vertikalskære, (2) lave "huller" i plænen, (3) så nyt græs, (4) sprede sand og eventuelt gøde?

Hvis der er græs nu, er det forholdsvis nemt at "bygge" videre på den (med mindre der er for meget ukrudt i den).

Hvis plænen ellers er plan, ville jeg ikke gøre andet det første år end at klippe den, så du "lærer" din plæne at kende. Så¨finder du ud af hvor den vokser mest og hvor den kunne trænge til en hjælpende hånd. Du behøver jo ikke nødvendigvis at gøre hele plænen til din arbejdsplads  

Få lavet en jordanalyse, så du ved hvad plænen mangler, så du ikke bruger penge og kræfter på noget, som du fortryder 2 år senere, fordi det enten ikke har hjulpet eller det er blevet værre 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis topdressingen skal bruges sammen med græsfrø er det vigtigt den ikke er for næringsrig, så den brænder frøenes spirer og rødder af. Derfor er sand (evt. men en lille smule kompost) godt at bruge i den forbindelse og samtidig er det nemt at jævne, og det sviner ikke så meget når man går i det. Nysået græs skal først gødes når det er kommet i vækst, og bør gøres gradvist.

Hvis ikke der såes græsfrø ud kan topdressingen godt indeholde en del kompost også. 

 

 

Tak for de gode svar.

Jeg glæder mig helt til at komme i gang med plænen, selv om den glæde nok får ende, når jeg ser hvor meget mos der dukker frem Forhåbentlig bliver resultatet efterfølgende godt!

Er der nogle af jer som har en holdning til køb/leje af vertikalskære og eventuelt om sådan en batteridrevet græsslåmaskine er ok:
http://www.10-4.dk/varer/hus-have-og-fritid/havemaskiner/plaeneklipper/plaeneklippere/Bosch-akku-plaeneklipper-7436614?gclid=CjwKEAiA2IO0BRDXmLndksSB0WgSJADNKqqoDLiuF7TntrXnUYZ4fEeIkvokQ073CjoZS7OOk0nRnRoCf-jw_wcB

Jeg kan ikke åbne dit lnk, men kan da sige at genboen (pensionister) har en batteridrevet Bosch plæneklipper til en plæne af ngenlunde din størrelse, som de er fint tilfreds med.

PS Jeg gider ikke lege med vertikalskærer længere. Jeg bruger jernvitriol og gødning.  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis