Rækkefølge - nye gipslofter

Hej,

I mit 70'er hus, skal jeg have pillet de nuværende trælistelofter /profillofter ned og sat gips op i stedet.

I følge tegningen er der:
2x150mm batts
1 lag alukraft
listeloft

Jeg planlægger at hive listeloftet ned. Derefter:
Ny dampspærre - fuge mod vægge og tape samlinger
Trække El-rør under dampspærre.
Op med 22x100mm forskalling c/c 30cm
2 lag gips (eller 1 lag akustikplader - har ikke lige besluttet mig endnu)

Lyder det fornuftigt nok? Hvis der er plads bør der så bruges andet til forskalling så der er bedre plads til strøm m.v.?

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Steelman

Normalt når vi laver nye lofter monterer vi en 45x45 mm lægte med 45 mm isolering i mellem og dernæst 22x95 mm forskalling.
Så har du rimelig med luft til el og ikke mindst loftrosetter til lys.

Tømrer & snedkermester som har til huse i Nordsjælland hvor vi beskæftiger os med byggeri, sikkerhed og renovering for private samt erhverv.
Flex byg ApS

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/48051' class='af-profile-link'>Flex byg</a> på 30-12-2015 18:32
Hej Steelman

Normalt når vi laver nye lofter monterer vi en 45x45 mm lægte med 45 mm isolering i mellem og dernæst 22x95 mm forskalling.
Så har du rimelig med luft til el og ikke mindst loftrosetter til lys.

Hej,
Tak for svaret. Smider du lægterne på tværs af spærene? Og så er dampspærren vel stadig under det ekstra lag isolering, ik?

Godt nytår, i øvrigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja lægterne på tværs pr 60cm så det passer med isoleringen og så forskallingen på tværs igen
Så længe der er 2/3 af isoleringen bag dampspærren så er det ikke noget problem.

Godt nytår

Tømrer & snedkermester som har til huse i Nordsjælland hvor vi beskæftiger os med byggeri, sikkerhed og renovering for private samt erhverv.
Flex byg ApS
Skrevet af Flex byg på 02-01-2016 00:03
Ja lægterne på tværs pr 60cm så det passer med isoleringen og så forskallingen på tværs igen
Så længe der er 2/3 af isoleringen bag dampspærren så er det ikke noget problem.

Godt nytår

Går det ikke galt med lofthøjden ? - Du sænker jo loftet 70 - 100mm på den måde.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er jeg nemlig også bekymret for....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af steelman på 02-01-2016 09:50
Det er jeg nemlig også bekymret for....

Ja, da jeg hev mine panlellofter ned ( også i et halvfjerdserhus ) og satte ludfarvede profillofter op i stedet ( du vælger gips - smag er jo forskellig ) satte jeg kun ny forskalling op - alligevel er min lofthøjde nu ca. 227-228 cm.

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Med gips skal der vel sættes Forskalling på kryds og tværs, eller? Der er ca 1m mellem spær (iflg tegning).
Hvad er minimum højde i opholdsrum?
Skrevet af steelman på 02-01-2016 10:30
Med gips skal der vel sættes Forskalling på kryds og tværs, eller? Der er ca 1m mellem spær (iflg tegning).
Hvad er minimum højde i opholdsrum?

1. Har aldrig sat gipslofter op så det ved jeg ikke.

2. Jeg læser det som om der skal være 230cm. Hvis det er skrålofter,skrå vægge o.s.v. er det gennemsnitshøjde, men det står nærmere beskrevet :

http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id56/0/42

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der skal være 2,3m og i etageejendomme 2,5m

En måde at gøre det på som jeg har gjort mange gange:
høvlede brædder 22x100, skær dem på tværs igennem med rundsaven, så de bliver 5cm i bredden så er der bedre plads til isolering.

Sæt dem med 40 cm mellemrum
Monter hatteprofiler, de der er 25mm i højden. Sæt dem med 45cm eller 30 som anbefales.


Nu kan du trække flexrør under hatteprofilen og gøre flexrørene ordentligt fast.
Lydisoler med 45mm bats.
Køb de lave loftdåser: http://www.el-grossisten.dk/pi/Pl-d%C3%A5se-type-pl-35-16mm_1494917_66825.aspx , hvis du sætter 1 plade fermacell.
ellers køb de normale loftdåser 55mm hvis du sætter 2lag gips op.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Ja, 230cm fandt jeg også var min højde. Jeg må måle mig frem til hvor højt der er, når jeg overtager....... :-)

Hvad er fordelen ved at benytte hatteprofil på 25mm frem for at bruge krydsforskalling med 2 gange 22x100mm? Flexrør og PLdåser kan vel stadig trækkes under dampspærre når der stadig lægges dampspærren under de nuværende 2x150mm isolering?
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også