Træ i badeværelse

Hejsa,

Jeg har slæbt vaskemaskine og tørretumbler fra badeværelse ned i kælderen. De har tidligere stået i et indhak i badeværelset (hævet 20 cm over gulvet). ovenpå noget gasbeton. Nu vil jeg sætte en plade op som bagbeklædning. Der vil være luft mellem bagbeklædning og væggen. Derudover, så er det modsatte ende af badeværelsets vådzone. 

Hvilken type plade kan/må jeg bruge?- Oprindeligt var min tanke bare at bruge en MDF plade, men vil fugten give problemer?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan godt fås MDF, der er modstandsdygtig overfor fugt - de alm. plader er ikke. ( lidt ligesom alm. gips og vådrumsgips )

Jeg ville nu nok bruge en 15 mm fibergipsplade - den er fugtbestandig og godkendt til vådrum - måske overkill - men "better safe than sorry"  


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@EISOE - super - tak for inputtet. Det er jo ikke vildt dyrt eftersom jeg alene skal bruge een plade. :-)

Monteringen af den... Det er gasbeton og flisevæg der er på siderne og "luft" bagved". Hvordan monterer jeg de egentlig bedst. Tænkte om den kunne limes fast på siderne og top/bund eller om det er for vakkelvornt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Brannigan på 27-12-2015 18:22
@EISOE - super - tak for inputtet. Det er jo ikke vildt dyrt eftersom jeg alene skal bruge een plade. :-)

Monteringen af den... Det er gasbeton og flisevæg der er på siderne og "luft" bagved". Hvordan monterer jeg de egentlig bedst. Tænkte om den kunne limes fast på siderne og top/bund eller om det er for vakkelvornt

Ja, det tror jeg bliver for vakkelvort - selv om fibergips er ret stift - der er selvfølgeligt kun 60cm ( hvis det er bredden på vaskemaskinen ). I det mindste skrue en lægte fast i siderne og top/bund og fastgøre pladen i dem. Så kunne du også sætte vandrette imellem med CC 30 cm eller enkelt lodret i midten.

Du skriver luft bagved - mellem pladen og væggen, men uddyber det ikke nærmere.

Kan du ikke sætte lodrette lægter på væggen med CC 30cm og skrue pladen fast på dem ?

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@EISOE... Ja okay ... med "luft bagved" er det fordi, at der er ca. 15cm fra top og bund gasbetonpladerne slutter til væggen starter.

Men omkring lægter - er det så blot nogle alm. trælægter du her tænker på eller er vi ovre i stållægte ting?

Det ksal lige siges, at det er et "skab" jeg bygger, så den plade jeg vil sætte ind bliver alene som bagstykke i skabet.

Det var bare billige trælægter jeg tænkte på.

Og er anvendelsen som du skriver er det nok med en lægte i top/bund og siderne. 

I vådrum er kravene cc 30cm, det var derfor jeg skrev det. Men vi er jo uden for vådzonen så vidt jeg forstår og så må du gå op på cc på 625mm selv med 12,5 mm plade.

http://www.fermacell.dk/dk/img/Ferm...K_2013.pdf


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmm hvad betyder cc30 cm?
cc 30 cm betyder:
Fra center til center skal der være et mellemrum på 30 cm.
Sagt på en anden måde. Lægterne skal placeres 30 cm fra hinanden, fra midt af lægte, til midt af næste lægte.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin, kan man ikke sende dig PM?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Man kan altid sende PM ved at trykke på >kuvert< knappen under navnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 27-12-2015 22:25
Man kan altid sende PM ved at trykke på >kuvert< knappen under navnet.

 

Undskyld for off-topic, men det kan man ikke til martin / Den Studerende Bygningskonstruktør

 


Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også