krydsfiner+limning+slår sig

Jeg laver automata og urværker i træ, jeg har opbrugt mit mindre lager af kvalitetskrydsfiner fra 60erne jeg havde liggende, og jagter nu nyt. Det er mildes talt noget af et projekt, de oliehærdede fiberplader man kunne få før er nu mdf med lidt hærdet overflade, og krydfinerpladerne, som jeg købte hos Bama, kan skilles ad med en kniv- lige så fint. Så jeg må selv til det, jeg har forsøgt at lime bøge finer med normalt hvidt trælim, fire lag 6mm , selvfølgelig i kryds behørigt fugtet og opspændt i 30 timer. En skive Ø 13 mm slår sig 4mm i flitsbueform. Hvorfor?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes birkefiner er det bedst man kan købe i dag, det findes med rimeligt tynde lag.
http://www.krydsfiner.dk/produkter/krydsfiner

Støbeplader er også ok, men så skal du jo have fjernet det brune lag.

Vi prøver igen, i morgen --

Når/hvis du "kun" limer finer på den ene side vil det krumme, eks. spånplade til højtaler limes der en' ædel finer på ydersiden, og en såkaldt spærre finer på bagsiden, den sidste kan være en meget billig finer eller bare et stykke kraftigt papir, som virker ganske fortrineligt, til formålet.

( set i 70erne ved Dantax højtalerfabrik på min daværende hjemegn) min far arbejdede med fineren & limede på spånplader han brugte en varmepresser.

Der anvendes varmepresser/højfrekvens til industriel brug, hurtig & effektiv, som ikke efterlader fugt.

Fugt kan meget vel være årsagen til at dit emne krummer sig.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svarene
Jeg tror jeg vil forlade fineren for en stund, og eksperimentere med feks. 10 mm bøg der er savet i "lagkagestykker" og så limet sammen. Det kunne også være en mulighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis