Kantsten til grusindkørsel - sættes i hvad?

Hej

Forårets projekt bliver at lave en mere skarp adskillelse af grus og græs ind mod hegnet.
Hegnet har jeg nu flyttet ud så det står lige op af "grusvejen", hvilket var noget af opgave - det er halvt jord, halvt brokker og halvt grus

 



Kantblokkene (ca 14 x 14 x 28) skal stå så tæt på hegnet som muligt, sammen med et par bedlamper, men hvilken støbemix skal jeg sætte stenene i? 0-8 mm ?
Jeg skal selvfølgelig have gravet en rende ud, da jeg tænker at stenene skal rage ca 7 cm op over nuværende niveau - der skal selvfølgelig mere grus ovenpå, men hvor dybt et lag beton skal jeg mon bruge - bunden er qua ovennævnte blanding meget hård!

Mvh. Andreas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal stenene stå lodret eller ligge vandret?

Bent.
Det kommer jo lidt an på hvor meget de skal holde til. Men jeg ville nok nøjes med at grave 15-16 cm ned, ca. 30 cm bred. og lægge ca. 10 cm beton i renden. Derefter stødes kantsten ned så de flugter med en snor du har trukket. Lige efter fyldes lidt beton bagpå kantsten ( og klappes jævn) så det går skrå ned bagud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er så ganske uenig med ovenstående.
Hvis kanstenenes eneste formål er at holde gruset inde på vejen (og holde græsset ude fra gruset) ville jeg aldrig bruge beton, men nøjes med at sætte dem i rent grus.
Grav en 20-30 cm ned, og læg et godt lag stabilgrus, banket på plads med en lægte eller en brolæggerjomfru, så ret af med almindeligt grus og sæt sten.
Fyld op på græs siden med jord og grus på den anden side.

Hvis du bruger beton, opnår du bare en lang flise, som helt sikkert vil knække  enten af frost eller af trærødder der løfter den op. Og når du så skal reparere det, så starter balladen. Det hele skal op (fordi de jo hænger sammen), og lægges forfra !!!
Men hvis de enkelte sten står hver for sig er det lettere at løfte to af dem op udbedre bunden og lægge dem igen, når skaden er sket...og tro mig, det VIL ske, det er kun et spørsmål om tid 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det kan du sagtens have ret i Henrik. Din metode er lettere at reparere.
Jeg beskriver den metode som jeg ser "de kommunale" bruger ved fortove.
Og jeg tror det holder bedre til en lille påkørsel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene - det giver jo mere stof til eftertanke
Jeg kører af og til med min lille traktor på vejen - bla for at harve den op når den er ved at gå til i græs, men det skulle gerne kunne gøres med havetraktoren fremover.
Det kan nok ikke undgås at der bliver en påkørsel en gang i mellem enten med bil eller traktor.
Jeg tror jeg vil prøve at montere et par sten uden beton til en start, og så se om det "virke solidt" nok...
Hvorledes med græs og ukrudt - risikerer man ikke at det vil skubbe stenene med tiden?

Du har vel lige så meget tryk på fra den anden side, altså grusvejen der bliver kørt på. Men med tiden vil græsset vel gro op over kantstenen. Med mindre du holder hegnet så tæt på at dyrene kan nu det, så et det problem vel løst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis