Fugt i kældervæg

Jeg har opdaget noget fugt i en kældervæg som var skjult bag et skab, væggen er på stedet hvor fugten kan ses kun dækket af jord på de nederste ca. 50cm og resten er over jorden. Så mit spørgsmål er om fugten kommer oppefra eller ”suges” op fra jorden?

Jeg ved ikke meget om hvordan fugt opfører sig i en væg, men efter at have fjernet de 50cm stabilgrus og jord fra ydersiden af væggen ser jorden egentligt ikke særligt fugtigt ud, og selve væggen ser også bedre ud på ydersiden end på indersiden, så hvor kommer fugten fra???

Jeg har vedhæftet et foto som viser området.

På forhånd tak for hjælpen.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mito

Det var godt at du lagde et billede ind - for så er det muligt at komme med en forsigtig vurdering.
Muren ser ud til at være en massiv kældermur i beton.

Jeg vil mene at følgende sker:
Inde bag skabet (som nu er fjernet) har kældermuren været ret kold. Den bliver kølet udefra, specielt om vinteren.
Når kældermuren er kold, så vil den fugtighed som er i luften inde i huset kondensere på muren. Ligesom det dugger på et kold glas øl, som du nyder om sommeren, så sætter der sig små dråber på muren.

Jeg har oplevet at der kan komme så meget vanddråber på en kold væg, at man tror at der siver regn ind gennem muren - men det er altså bare kondensvand.

Det betyder at muren meget hurtigt bliver bevokset med skimmelsvamt og "småsnot". 
(Sidebemærkning - Min helt personlige mening, er at såsnart væggen har lidt belægning af skimmelsvamp og "småsnot" så suger den endnu hurtigere fugt.)

Altså mener jeg, at fugten sandsynligvis kommer af indeluftens fugtighed/kold mur.

Naturligvis kan der godt komme fugt udefra også - men det er slet ikke nødvendigt for at væggen bliver så sort som du har oplevet - og nu har du gravet noget jord væk, så fremover skulle det blive bedre på det punkt.

Løsning:
Kold væg og luftfugtighed skal undgås, fordi så kommer der ikke kondens på muren.

Hvordan gør du så det?
Muren kan isoleres udefra.
Isoleres indvendigt m. dampspærre
Temperaturen i området hæves så muren er varmere (og den luft som kommer ind til muren fremover VIL jo være varmere nu, hvor skabet er væk)
Luftfugtigheden nedsættes (undgå tøjtørring og husk udluftning)

>>>

Ganske kort: Gør væggen ren, vask med rodalon, mal op og se hvordan det går fremover.
HVIS væggen bliver sort igen (og det gør den jo nok inde i hjørnet forneden) kan du starte med at isolere lidt indvendigt - bare nogen ret tynde isoleringsplader gør en stor forskel. Vi har selv ganske enkelt monteret en 10 mm x-finerplade på indersden af de kolde vægge i vores kælder - kun forneden, hvor de plejede at blive sorte + malet med oliemaling. Det er OK nu.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også