Er en pumpebrønd eneste løsning?

Hej,

Jeg laver en tilbygning indeholdende toilet og te-køkken. Der er ca. 50 meter fra de nye afløb til eksisterende septiktank. Fra gulvhøjde i tilbygningen, til overkant af Ø110mm røret på tilgangen til septiktanken, er der ca. 110 cm.

Er det muligt at lave det på traditionel vis med en Ø110mm kloakrør, eller er en pumpebrønd med skærende pumpe a al denne, eneste løsning?

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloa...trecomprod

På forhånd tak.

Paul

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du få det korrekte fald på ledningen, er det intet problem, med de 110 meter.
(som jeg husker det skal rørene falde omkring 2-3 cm pr meter)


Vi prøver igen, i morgen --
Det kan du sagtens lave med almindeligt fald. Jeg kan ikke lige huske kravene, men f.eks. 4 promille fald tror jeg er ok. Det er så 4 mm pr. m. Altså 200 mm på dine 50 meter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg kigget i kloak dimensionering OG det er altså 20 promille der anses for at være sikker selvrensende. Så det giver altså et nødvendigt fald på 100 cm på de 50 m. Så skal der ikke ruttes med det nogen steder. Hvis man kender toilettets vandmængde kan faldet godt beregnes lidt lavere men så er det nok kloakmester opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene.

Med et nødvendigt fald på 100 cm. betyder det jo at røret på det første stykke ligger lige under gårdspladsen = man risikerer at kører den i stykker. Temmelig øv.....

Er der nogen der har erfaring med en pumpebrønd med en pumpe med skær som den jeg linkede til længere oppe?
Rådfør dig med den kloakmester der skal lave det, måske kan du gå ned på 1 cm fald pr meter, det kan han vurdere.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Du skal gøre meget for at undgå den pumpebrønd. Det er langt bedre med noget der ikke kræver strøm og vedligehold. Tal med lokal kloakmester, det er alligevel autorisationskrævende arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal gøre meget for at undgå den pumpebrønd. Det er langt bedre med noget der ikke kræver strøm og vedligehold. Tal med lokal kloakmester, det er alligevel autorisationskrævende arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis