Støbe i skum.

Hej folkens.

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg skal til at støbe en del i Polyurethane. Jeg har mine støbeforme som er i ABS plastic. men leder efter noget godt Mold release og noget 2k støbeskum. Det skal være skum som bliver hårdt, IKKE som nerf raketter. PU skum fra byggemarkedet er for løst i sammensætningen. Er der en som ved hvor det kan købes i dk? 

Hej folkens. Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mind of C.

Du skriver / viser ikke meget om modellernes overflader.
Nok skriver du de er printet i ABS, men der er jo en kæmpe forskel på hvilken overflade og hvilken geometri der er på et direkte printet emne.
De billigste printere laver generelt nogle ret grove modeller og hvor lagtykkelsen er stor, mens der også er metoder hvor lagtykkelsen er ganske lille og emnerne derfra er meget fint detaljerede.

Jeg gætter dog på dine emner er reltivt groft printede modeller lavet efter en ekstruderings metode (Stratasys eller lignende). og så er geometrien igen meget afgørende for hvor svært det er at få modellerne ud igen.

Når det er sagt, så er der jo forskellige leverandører af model støbe materiale, og anvender men at egnet støbe materiale, så er der oftest også angivet hvilken type slipmiddel der er anbefalet.

Hvor mange skal du støbe??
Hvis det er flere, har du så overvejet at støbe en positiv model og afstøbe den i en siliconeform og heri støbe de færdige emner??

MVH Njord

MVH Njord
En ide' måske kan silikone (flydende) pensles på formen.

Det brugtes på et sted jeg arbejdede for mere en 20 år siden når noget skulle coates med rilsan & levisent, leje udfræsninger osv hvor denne overflade var u-ønsket, det virkede fortrineligt.

Men som skrev ved ikke om det dur i dit tilfælde.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mine støbeforme er efter printning blevet slebet helt glatte.

Jeg skal støbe mange.. rigtig mange.

Jeg har overvejet at lave en positiv model og afstøbe den i en siliconeform. er kommet lidt i tvivl ang hvad jeg skal gøre/vælge.

Jeg fandt dog ud af at denne skum: http://www.hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1094/Language/da-DK/CatID/599/polyurethane_foam.aspx ikke er tæt nok i strukturen.

Så nu er jeg begyndt at lede efter det skum man laver RC fly i (EPP, Elapor eller EPO). Men kan ikke finde det i 2k nogen steder.
Hej igen.

Du fortæller ikke meget om geometrien, ikke meget om kravene til det færdige emne...

Jeg har en smule erfaring fra opslutning af kølefrysemøbler. Og her anvender man en opskumning inden i den færdige skal og så en form uden om / indeni der blot skal modstå trykket fra opskumningen.
Den skum man her anvender er to komponent og sprøjtes igennem et blandehoved. Altså ikke noget med at blande manuelt....

En smule kendskab til PUR støbning har jeg også og her er det igen med et blandehoved....

Prøv at kigge på PUR tekniks hjemmeside. Den kan være informativ. Måske du skal få dine emner skummet prof.....

Eller overvej en brøndskum fra tømmerhandlen. Den er noget mere sensitiv end den hobby skum du køber hos Onkel Harald.

Info kan måske også fået her https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=27354180&id=27354179

Mvh Njord

MVH Njord

Her er et billede af en af tingene... 

Den skal have den samme tæthed og holdbarhed som et RC fly.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kender ikke holdbarhed etc af et RC fly. Men mon ikke det vil være muligt m brøndskummet... Ved ikke hvor meget "hud" lag du får.

MVH Njord
Det var en god guide du sendte.. Det jeg skal have fat i er stive polyuretaner. Du skulle vel tilfældigvis ikke vide hvor det kan købes i pur som privat person.
Desværre ikke.

MVH Njord
Der er en del forhandlere i tyskland med støbeting.
Jeg har brugt R&G mange gange, også mht RC fly, men har aldrig brugt PU, altid epoxy.
Man kan få "foaming agent" til epoxy som få den til at skumme op (som PU), men bliver hård som sten. Det er ikke nok at blande med håndkraft.
Der er ret meget tryk på når skummet ekspanderer, så ved jeg ikke om ABS printede forme kan holde til det.
Du skal have et par huller i dine forme så det overskydende skum kan komme ud.
http://shop1.r-g.de/cat/Harze
En af mine bekendte har blandet PU lim med epoxy og har sagt at det var blevet til et ret hårdt skum.
Jeg tror epp/elapor skum bliver lavet med damp under tryk og ikke fås som 2K.

Hvis dine forme kan tåle sprit, så bruger man PVA slipmiddel - man smørrer det på og når det tørrer danner det en tynd hinde, ligesom husholdningsfilm. Men man plejer at vokse formen først.

Kig på R&G hjemmeside. De har næsten alt til den slags.
Der er flere tyske forhandlere som også sælger på ebay.de

Nu er det min tur til at støbe i skum - vil du løfte sløret for hvad du fandt ud af?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også