Bordrundsav til hobby brug?

Hej med jer

Jeg går og drømmer om en bordrundsav, men når jeg sidder og kigger er der jo 1000 forskellige at vælge imellem, i lige så mange prisklasser

 

Jeg påtænker at den skal bruges til at lave div. små snedker projekter, og muligvis til et renoverings projekt engang. 

Hvad skal man kigge efter, og hvorfor? 

 

Det behøver ikke være den dyreste man kan få, selvom den sikkert er bedst

46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer fuldstændigt an på hvor store ambitioner & forventninger du har til en kommende rundsav.

Du skal kikke efter hvor nem den er at betjene, mærk/føl/lyt (når den snurrer) mærk efter slør osv. (det er det bedste råd jeg kan give dig.

Har en billig fra Aldi, (Power Kraft) købt for mange år siden, for som jeg husker det ca. 400,- kr ja du ser rigtigt.

Den har "kip" klingen kan drejes til 45 gr. Saven kan tage en Ø 210 mm HM klinge med lethed og også en Ø 216 ditto. men det er for begges vedkommende uden spaltekniv og overdækning.

Brugte en hel aften på at skille den ad i enkelt-dele, hvor jeg lagde delene op på en plade, i samme rækkefølge som de blev taget af og skiftede div. skruer og (selvlåsende) møtrikker, og fik alle slør justeret væk, så den kom til at køre som jeg gene ville have.

Saven havde motorbremse fra ny af, den gik dog hurtigt til, hvad kan man forvente til den pris?

Som jeg husker det er det i alletilfælde 10 år + siden måske nærmerer 15 år nu, jeg skiftede kuglelejer i motoren her i sommers, de var sikkert ikke verdens bedste, så fik nogle SKF og satte dem i istedet for.

Har skåret køkkenbordplader (laminat fra Jem & Fix) med den, med et godt resultat til mit eget køkken.

Har en magen' til stående efter vores far. Som bare fylder op.

Men skal den være hurtig at stille op på, skal du helt sikkert ofre meget mere, mener at vide hvad det drejer sigs som.

Håber det giver dig en ide' om at billigt er ikke nødvendigvis  = med noget bras.

Du kan som du selv er inde på få dem i næsten alle mulige prissklasser, et ? om pengepungens indhold.

Held og lykke med købet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Min erfaring siger at man kan klare sig med en billig maskine (hvis du følger de gode råd Maskinsnedkeren giver) men det handler om at finde ud af hvad dit behov er.

Skal du skære mange store plader, så kræver det, enten et stort bord eller nogle gode "udriggere" i forbindelse med saven. Men skal du skære mest lægter/brædder kan du klare dig med mindre.

Jeg har klaret mig i flere år med en af de billige fra Onkel Harald (selvom den lige er afgået ved døden) og det største problem ved de billige maskiner er at deres "fence" typisk er noget dingelværk som ikke kan anbefales 
Men når du først kommer i gang, så findes der et hav at ting du kan lave som tilbehør og gøre din sav brugbar til lige netop den opgave du skal bruge den til.      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja rigtigt til overståene, om du skal/vil skære store plader kan en håndrundsav bruges, du kan lave dit eget skinne system selv til den billigste håndrundsav du kan find på markedet.

Har du tænkt i noget brugt?

Dette var jo også en' mulighed, mange gange kan man være heldig at finde noget F.eks. på den DBA eller G&G om du ellers har plads til en sådan, en sådan kan nogen gange "bjerges" til overkommelige pris.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
skal man vælge en type som denne:
http://www.davidsenshop.dk/pi/METABO-bordrundsav-TKHS-315C_2010724_89873.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

eller som denne:
https://www.alternate.dk/Bosch/PTS-10t-bordrundsav-1400-watt-254-mm/html/product/1091929?campaign=Bord+rundsav/Bosch/1091929

???
og tak for alle jeres input, de bliver alle brugt i beslutningen
Jeg ville klart vælge Metabo saven. Den er dog set ca 5-600,- billigere.
Du får en sav med dejlig stort bord, og kraftig sav. Kvalitetsmæssigt er det meget det samme.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce
De du linker til ser da fornuftige ud synes jeg.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har den Metabo du linker til og den er ganske udmærket. Klingeskift er noget bøvl men det gælder vist de fleste bordrundsave. Udlæggerbordet er lidt vakkelvornt, men hvis du udskifter stiverne og sætter bedre bolte i bliver det ganske hæderligt.
Hvis du sætter en ordentlig støvsuger på virker udsugningen rigtigt godt, det bliver man glad for i længden.
Jeg købte min ved Davidsen for et par år siden og mener jeg gav 2000,- med 2 ekstra klinger. Tror faktisk de har den billigere i butikken end webshoppen. Skal derind i dag så kigger lige efter.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Jeg ville gå efter Bosh'en ud fra den betragtning at der ikke "mitre slots" i bordet på den fra Davidsens.
"riller" i brodet er ufatteligt gode at have, og gerne på begge sider af klingen, så du kan fremstille slæder, isætte "feather boards" og bruge en "mitre gauge".
Ja undskyld at jeg bruger de engelske ord, men sagen er at jeg simpelthen ikke ved hvad de hedder på dansk...

Prøv at se denne her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den står også til 2495,- i butikken. Men de har en KGS216 Plus til 1995,- hvis du mangler en god kapsav😉
Eller Dewalt DCD771 c2 boremaskine til 895,-😉
Det var faktisk svært ikke at bruge penge....

 Aldrig gå ned på udstyr!

Er der nogen af jer der har erfaringer med en af disse save?
Tænker også at jeg skal have én med spor i, så man kan lave slæder.
Er ikke så fan af, at boschens underdel er af plastik.

http://www.bauhaus.dk/bordrundsav-ryobi-rts1800s-g.html?gclid=CLTG8567gcoCFQkMcwod4KALDQ

http://www.primusdanmark.dk/ferm-bordrundsav-forlængerbord-p-3674.html?osCsid=m6d71lf3gpkv5reolnlfsfha96&gclid=COjm4oC8gcoCFUIMcwodNncM_w
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis