Anker til billig søjleboremaskine.

Har dette anker til en meget billig bord søjleboremaskine, (kineser/taivan ell lign)

den kunne næsten ikke trække sig selv.

Så tænkte at det "det' er bare nye kul" der var slidt helt ned, men der var som i ser af overstående ingen kul til dette.

Hvordan såen en' virker er lidt af en gåde for mig?

Motoren er nok bare til at kassere eller hvad mener i kyndige udi el-motore?

Vil som vanlig blive glad for en hånds rækning.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har dette anker til en meget billig bord... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@ Bent Andersen.

Det er kun hobby betonede ting jeg laver, jer er pensionist så det forklarer det ikke professionelle udstyr eller? (fylder tiden ud med noget jeg meget holder af) nogen spiller kort/golf eller noget helt 3. som eksempler.

Ellers må du undskylde besværet, forstod dig sådan som jeg har gjort, det er vel det man kan kalde komminikationens svære kunst.

Jeg spørger netop her fordi jeg ikke har den viden jeg søger, det tror jeg da du forstår?

Ellers må du gerne helt se bort fra, vores "samtale her"

Forstod godt du mente at den skulle smidse væk som du nævner, lidt længere oppe det skal vi da ikke strides om, er slet ikke min stil/formål.

En anden som har svaret på min tråd har en anden mening, men sådan kan tingene jo også være.

Det er vel også ok ikke?


Med gode hilsner Maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nutidens priser på el-motorer gør det er begrænset hvad du får ud af at overhale el-motoren selv, især hvis/når træk-akslen er beskadiget, hvilket det ligner på dit første billedet.
Men siden du insisterer, så et par nye lejer (koster ikke mange basøre i den størrelse), og så en ny kondensator, som du skal sørge for er til minimum 250VAC, men gerne 400 eller endda 700VAC gør ikke noget, så længe den er på de 8uF.

Hvis din søjlemaskine har problemer med kræfterne, og altid har haft det, så vil jeg anbefale dig at skiftet din nuværende ud med en 400V maskine, forudsat du har kraftstik disponibelt i dit hobby-værksted.
De er lidt halv-dyre sammenlignet med 230V maskinerne, men de er klart de sidste penge værd, sammenlignet på deres "kræfter".

Og ellers, så er det jo "bare" et spørgsmål om at reducere til et mindre gear/udveksling når den kommer i problemer med at trække det aktuelle værktøj.

 

Tak Steensen.

For dit svar, mener om jeg kan lave en rep. for relaivt små penge er det self. en mulighed at skifte lejerne når jeg aligevel har motoren skilt ad og en' ny kondensator, på min noget bedagede bænk boremaskine.

Det er jo ikke det helt store den bliver brugt til:

Nogle huller til dyvler og sådan. 

Har været ved at studere hvor jeg kan anskaffe og til hvilken pris denne kondensator kan fås til.

En ny bænk-boremaskine for ca. en tusse eller endnu mere om jeg ellers vil det.

Tror det der måske gav lidt "støj" på nethinden var de 400 V som gav lidt forviklinger.

Jeg har lært af tidliger fejltagelser at jeg har meget begrænset viden om elmotore, som bestemt ikke er noget jeg har lært om.

Jo på Jydsk Teknologisk Institut i Århus af en' uges varighed, lærte jeg på et kursus om beregninger af motor str. til et givet formål, (dobbeltapper) men vist noget ingeniører normalt beskæftiger sig med, det var noget med en masse formler som skulle anvendes at få den viden men har ikke haft brug for det.

En maskinsnedker blev ikke spurgt om sådan noget, ikke da jeg var aktiv inden for faget på proff. basis.

Værksteder bestiller "bare" ved en maskinforhandler, til en given arbejds prosses, hvilket jo også er fint .

Så derfor er LDS en oplagt mulighed til at "suge" ny viden til mig, med hjælp fra jer & siderne her' 

Der er jo intet nemmere en at ta' på indkøb og betale ved kasse 1,

Men har lagt lidt arbejde i bla. planet så jeg kan bore lodrette huller i lange & krumme emner, brugte en vinteraften på dette, til dyvler som er  alfa og omega så også noget derfor, og til at pudse div. kanter med pudseruller, med skiftende Ø hvor jeg kan skifte til forsk. kornstr. det kræver ikke de store "muskler" af maskinen.

Og ligesom de øvrige vil jeg benytte lejligheden til at ønske en Glædelig Jul & et Godt nytår.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg tror du har fået alle muligheder forklaret, så det er bare hvad du og pengepung har mest lyst til. Husk de 4 microfarrad og mindst 250 Vac. Lejestørrelse må du selv se efter. God held med projekt.
Lige en ting mere, du kan teste din kondensator inden du køber en ny. Sæt 2 ledninger på den, sæt den direkte i stikk. i nogle i nogle sekunder hiv ledninger ud af stikk. og kortslut dem. Hvis der kommer gnist og høres et mindre smæld er den ok . Den kan opbevare spændingen et kort stykke tid. Du skal ikke tage ved ledninger før de har været kortsluttet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo mange tak Erik.

Tror/mener nu det var 8 micofarrrad men det er også ok. Men vist ret afgørende har jeg forstået. Så lang så godt.

Tror også at jeg er velinformeret desangående, så er der jo bare at vente på at det bliver "hverdag" igen før jeg kan bestille en sådan, så er meget fortrøstningsfuld med en renovering af den maskine.

Og det' med lejerne synes jeg nu at det er det mindste problem, det skal jeg nok få fikset .


En tanke' om jeg køber en ny bænk boremaskine motor der har en 400 V motor kan jeg jo da bruge frekvensomformeren til denne også og lave trinløs omdr.

Om dette så vil virke i praksis er jo en anden sag.

Denne test skal jeg da lige huske, tak for dette tip.

Ps.

Mener jeg har set en' sådan kondensator inden i på et tidspunkt: Et lang sølvpapir agtige lag viklet rund om et eller andet i centrum, men isoleret med noget voks eller lak.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Ja måske, nu kan jeg ikke lige huske om den frekvensregulering er på 3 x 400 volt eller den er på 230 volt som så laves om til 3 x 230 v Men det er næsten aldrig optimalt at køre frekvensregulering på en boremaskine, den har jo i sig selv et system til at skifte hastighed.
Testen på kondensator er jo god inden du køber en ny. Det kan jo være forbindelse imellem kondensator og motor på din boremaskine, eller noget andet. Og det var da ærgerligt at have ofret på lejer og kondensator for derefter at opdage at fejlen lå et andet sted.

Og ja du skal naturligvis bestille som du læser på den 8 microfahrad


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak ser først nu dit svar Erik.

Er glad for din inf. jeg har fået.

Takke alle for svar og anser tråden for velbesvaret.

Godt Nytår.
 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej.

Du skal lige spørge fagmanden hvor du køber kondensatoren for der er forskel på driftskondensatorer og startkondensatorer og du skal bruge en driftskondensator.

mvh


 varmetossen

Tak Klaus.

Drift kondensator er noteret.

Jeg spørger elektrikeren, tar' den kondensator med i lommen, så jeg får den rigtige.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Min motor er afgået ved døden, så anser denne tråd for af sluttet.

Tak for hjælpen til jer alle (skulderklap) min version. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis