Anker til billig søjleboremaskine.

Har dette anker til en meget billig bord søjleboremaskine, (kineser/taivan ell lign)

den kunne næsten ikke trække sig selv.

Så tænkte at det "det' er bare nye kul" der var slidt helt ned, men der var som i ser af overstående ingen kul til dette.

Hvordan såen en' virker er lidt af en gåde for mig?

Motoren er nok bare til at kassere eller hvad mener i kyndige udi el-motore?

Vil som vanlig blive glad for en hånds rækning.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er nu ikke ankeret, men kortslutningsrotoren i en vekselstrømsmotor. Kører den på 230 eller 400v Volt, altså enfaset eller trefaset. Hvis den kører enfaset kan det være kondensatoren der er forkert. kører den trefaset er der nok kun en bedre - kraftigere - motor der skal på.

mvh


 varmetossen

Det er rotoren til en induktionsmotor og den ser rærlig ud!
Så vidt jeg kan se er lejerne færdige, akslen er skrammet og rotoren har muligvis slæbt på.

Ny motor, der er ikke meget at gøre.

MvH,

Bent.

Tak for jeres svar.

@ Klaus Lundstedt

Det er så en enfaset) kan jeg fortå, jeg skal til stadighed lære noget.

Kortslutnings rotor?

Helt nyt ord for mig  (ok så lærte jeg igen noget ikke så dumt synes jeg.)

@ Bent Andersen.

Ja det kan jeg så forstå, det er sådan det er.

(Induktions motor) også nyt.

1. Gang jeg skille en' sådan ad så var lige ved at tabe underkæben, men jeg har jo heller ikke set alt endnu, (det ville nok også være u-muligt ;-)

Som skrevet en billig en' af slagsen som har tjent mig godt i rigtig mange år. (mindst 25 år tror jeg) så den er sikkert pensions berettiget.

Er enig med dig i at lejerne skal skiftes om det ellers kan betale sig, det er jo det helt store?

Som 1. nævnt vil jeg gerne takke jer for jeres svar og tid i brugte på det.

Rigtig Glædelig Jul (det' der er tilbage) & et Godt Nytår. Til jer.

Må se om jeg kan "bjerge en ny motor eller må købe en ny bore-maskine.

Det bliver nok en' ny tror jeg, skal lige konferere med min tegnebog, skal heldigvis ikke leve af at den kan bruges.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Som Klaus skriver, kan det være kondensatoren, så står den og brummer og kan ikke komme op i o/m.

Så køre den fint nok i lejerne, når motoren er samlet, ville jeg prøve med en ny kondensator.
Men ellers find en anden motor, hvis du er glad for boremaskinen.
En 3 x 400 volt motor er nok det nemmeste at finde, de koster ikke alverden i brugt.

Vi prøver igen, i morgen --

Tak Jens for dit svar.

Jeg kender en elektriker, som også er en god kammarat, måske kan han hitte en lille brugt motor der passer i montage huller osv.

Har ikke skilt de ædlere el dele ad endnu, men det skal da prøves, jeg synes dette køb nyt og smid væk er lidt dumt om det kan lade sig gøre og økonomisk overkommeligt.

Du skal også ha' tak for svar og den tid du har brugt på mit indlæg.

Rigtig Glædelig Jul & et Godt Nytår.

Ps.

Da jeg var en lille ( 7 eller 8 år ) var det endog meget vanskelig at finde en elmotor, kan jeg huske min far skulle bruge den til en rundsav.

Det er godt nok en noget anden verden idag med hensyn til dette.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Først det væsentlige for dig. Det anker fejler ikke noget som helst, det kan nemlig stort set ikke gå i stykker. Men måske er lejerne defekte, de ser stort set gode nok ud, Det er først når de går helt fra hinanden at det er skidt. Men du skal jo mærke på dem om de har noget videre slør, og om man kan mærke noget ujævnt i kuglerne, når man drejer den rundt. Det er næsten helt sikkert den kondensator der sidder på maskinen der er problemet eller forbindelsen til den. Du kan næsten helt sikkert ikke finde en anden motor der passer.

Så det knap så væsentlige for dig (men du spurgte) nemlig virkemåde.

Det er den mest almindelige motortype vi har. Det gælder både store og små motorer, pumper og meget andet. De skrå striber du ser på langs af rotoren er jernlameller der titter frem. Imellem dem er der støbt aluminiums ledere som i enderne er støbt sammen (Kortsluttet)

Uden om rotoren ligger nogle viklinger (Spoler med mange viklinger), som jo får vekselstrøm (skiftende plus og minus) når du trykker på startknap - Det medfører noget magnetisme - Som  påvirker de alu ledere (spole med 1 vikling) der ligger i rotoren og der vil gå en stor strøm i dem ( induktion ). - Det medfører så en magnetisme i dem. OG 2 magneter tiltrækker hinanden derfor prøver rotoren at dreje en smule til en af siderne. Når det er 3 faset eller som her, der sidder en kondensator sammen med en spole medfører det at magnetfeltet flytter sig rundt i den givne retning - og magnetfeltet i ankeret prøver at følge med. Så nu har vi en motor der kører rundt. Er kondensator ikke med,  kommer motoren´ingen vegne, den kan ikke finde ud af hvad vej den skal køre.

Hvis du starter og tager ved f.eks. borepatron og svinger den igang med hånden vil den sandsynligvis køre videre. Men den trækker så ikke optimalt.

Nu håber jeg ikke du har fået for meget julegløg når du læser dette.

 

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik.

For lige at ta' det sidste ang. julegløgg først, har jeg ikke fået noget af, så helt fint tror det er gået nogenlunde ind på lystavlen.

For uddybende svar: Det forklarer du ret fint synes jeg, det er jo som jeg/du også ved (du har jo bistået mig før' med noget el til båndsaven) skrev helt nyt "land" for mig.

  8 pico frarrad + - er vel tolerence værdier?

Som det ses af årstallet har den jo da nogle år på "tælleren" (26/27 år)  ved ikke hvor men skal da til at søge efter en sådan, det er vel ikke så sspecielt eller hvad mener du Erik til dette om jeg må bruge endnu lidt af din tid?

Mht. lejer har jeg efterhånden fået lidt øvelse her, så kan denne kondensator findes tiloverkommelig penge er der ingen problem med et par nye lejer, når jeg har den skilt ad, og jo lejerne er lidt slidte, kan jeg se/høre så det er det mindste synes jeg.

Mener jeg gav 250.- kr for den helt ny, endnu ikke pakket ud af original pakningen en præmie, en' der havde vundet den til en byfest for mange år siden.

Så den har tjent mig godt & længe, så vil give det en chance, og lodde de par ender på, tror jeg nu ikke giver de store pande rynker.

Også du lige som de andre ønskes en rigtig Glædelig Jul & et Godt Nytår.

Og tak for din tid du har brugt på at hjælpe mig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Alle induktionsmotorer er 3-fasede motorer som behøver mindst to faser for at køre.
Men med en kondensator kan man snyde den til at starte på én fase.
Du har selv sagt at lejerne er færdige, det må du selv klare. Jeg synes stadig det ser rærligt ud...

Kondensatoren er 8 mikrofarad (uF), 400 V vekselstrøm.
Typebetegnelsen er normalt MKP (papirkondensator), men kan på ældre maskiner også være MP. En sådan kondensator er ikke svær at finde.

Skrifttegnene på dine billeder ligner mere koreansk end kinesisk, men her er jeg absolut ikke ekspert.

MvH,

Bent.

Hej Bent.

Tak for svar, ja tror det er en maskine fra Fjernøsten, om det er det ene eller andet kan jeg ikke vurdere, det ved du sikkert bedre end jeg.

Maskinen har nu altid "kun været" forsynet med et så kald alm. stik som til husholdningen, om det var endnu bedre ide' med en anden leder til 400 V er det vel et spørgsmål om at montere noget sådant?

Er dog lidt usikker ved at gøre dette, for ikke at sige meget usikker ved at gøre sådan' som jeg her skriver, ( har lært af fejltagelser så derfor ) men det ku' måske være at det giver lidt mere power med hensyn til hvor meget jeg kan "byde" den før den standser, den har jo godt nok aldrig været så kraftig/stærk hvilket jeg af og til har savnet, men set i forhold til investering er det vel også rimeligt.

Mener du at motoren vil kunne yde noget mere, om der bliver til f.eks. 400V?

For som nævnt er den ikke "født" med denne mulighed, "kun med et 2 benet stikprop, det jeg kalder for almindeligt til husholdning. (el fagtermer er ikke min spids kompetence)

Lejerne er ikke det store problem, dem kan jeg sikkert købe i Frøstrup hvor jeg har fundet de andre, nemt og bekvemt, og det gør jo ikke noget, skønt at sådanne steder stadigvæk findes, og hjælpsomme er de da bestemt også, og prisen også. (samme lignet med F.eks. Sanistål i Thisted) det har jeg da også lært.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Stop, stop, stop.
Jeg har IKKE opfordret dig til at benytte 400 V, kun prøvet at forklare motoren.
Min personlige mening: smid den væk.
Hvad i alverden foretager sig en "maskinsnedker" sig med sådan en maskine, hvorfor ikke prof-udstyr?
Jeg har kun prøvet at forklare hvilken kondensator kan komme på tale.

Bent.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis