Bedst brug af varmepumpe

Hej har et kolonihavehus jeg opholder mig i mere eller mindre hele året jeg fyrer med en varmepumpe luft til luft.. Mit hus er fuldmuret med 125 iso i væg. Så rigtig godt isoleret. 330 i gulv og 265 på loftet. Jeg synes temperaturen er rigtig fin uden pumpen kører selv i denne tid. Tror måske temp er 18-20 stk i huset. Er det overhovedet nødvendigt min pumpe kører hvis jeg ikke fryser? ? Jeg åbner stortset alle vinduer og døre 10 min hver morgen for at skifte luften ud
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmepumpen er der for at levere varme, og hvis du ikke mener de er nødvendigt at varme hytten (mere) op, så lad være med at starte den.
Fugtigheds messigt er din daglige ventilation en god ting, om end de kloge siger 2 gange 5-10 minutter om dagen "for fuldt åbne døre og vinduer".

Hvis du har købt en model du også kan bruge som aircondition (køle når det er varmt), fjerner den fugt fra luften når den kører i køle-mode, mens den også gør luften mere "tør" når den varmer den op.
Begge gange er det pga. den ændrer luftens evne til at indeholde fugt, og dermed ændrer luftens relative fugtighed.
Det er også derfor dine lokaler bliver "tørret" når du blæser en masse kold luft igennem hytten, for når den så bliver varmet op, efter du har lukket vinduer og døre, så kan den "friske" luft optage den ekstra fugt, der er forskellen på luftens evne til at bære fugt ved de to forskellige temperaturer.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis