Egetræs spækbræt revner

Hej alle

Jeg har været ved at lave nogle egetræsspækbræ af nogle 8-10 år gamle planker.
De er høvlet og pudser fine ude på værkstedet og ville tage dem med indenfor og give dem noget olie den efterfølgende dag. Da jeg kommer ned har de fået en masse små revner. Se billede.

Hvad skyldes det? Overgangen fra 10 til 22 grader og ændret luftfugtighed? Jeg lavede også en anden i sidste uge som jeg gav olie inden jeg kom ind og der er ikke noget. Bør jeg oliere inden jeg tager dem indenfor eller vil det ske alligevel?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et skærebrædt ud af et stykke træ vil næsten altid enten flække eller bukke især efter opvask.

Det er derfor dem man kan købe altid er limet sammen af flere dele.

Mvh. Ole

De revner kan næsten ikke undgås men eg er måske lidt mere tilbøjelig til at revne, har haft et bøge træs skære brædt i rigtig mange år, uden disse revner, det var så slidt af tides brug at det til sidst blev ofret til affalds sækken på værkstedet.

Et lille tip!

Når du vasker af, så stil det så det kan tørre på begge sider, det har fungeret fint her ved mig.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det vil være en stor fordel, at træet søbbes ind i olie, samtidig med at det kommer ind i stuetemperatur/tør luft.
Læg det i en bradepande eller tilsvarende med en sjat olie, og vend det ind imellem - evt i et par uger. Så er der god mulighed for at det ikke revner - men det var jo også det du gjorde med det første - ikk´

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis