OSB-gulv - hvilken lak?

Hej folkens, 

Jeg har lagt et gulv af OSB-plader i mit sommerhus og skal nu have det behandlet. Jeg fikser alle samlinger og skruehuller med en blanding af lim og savsmuld og sliber let (udelukkende på de steder efterfølgende) , så det er der styr på - jeg kommer IKKE til at slibe hele gulvet, for så går der noget af idéen med OSB-pladerne

Nu skal gulvet (altså OSB-pladerne) så behandles, og her kommer jeg lidt i tvivl om fremgangsmåden. Jeg vil gerne have et så glat/jævnt gulv som muligt - a la et helt almindeligt lakeret trægulv - og det har OSB-plader jo som udgangspunkt ikke. Så derfor er planen at lakere det hele i flere omgange, fordi med et tykt lag lak udlignes ujævnhederne i OSB-pladerne. Enig?

Spørgsmål to er så, hvilken lak I vil anbefale? Det bedste ville jo nok være skibslak, men det er for dyrt, for jeg har 80 kvm gulv, der skal lakeres. Så hvad er alternativet? Det skal være en lak, der kan holde til at blive gået på med udendørs fodtøj, idet der er tale om et sommerhus.

Spørgsmål tre er, om I ville grunde OSB-pladerne først - altså inden de skal lakeres?

Takker for hjælpen - og god jul!

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tro en standard OSB plade af nåletræsspåner var for blød som gulv direkte i forhold til at være modtagelig for mærker og slid på gangarealerne, men det kommer måske an på produktionen.
Derudover skal du ihvertfald være sikker på, at de får forseglet pladerne, da OSB og fugt ikke er en god kombination.

Jeg har brugt osb plader til at lave et værksteds bord, og har brugt skibslak i 2 tykke lag.
Jeg vil tro at der skal meget lak til, for at skabe helt glat gulv, og så er det ligegyldigt om du vælger en billig lak, for den skal du bare bruge fler lag af inden du er færdig 
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 23-12-2015 12:16

Jeg har brugt osb plader til at lave et værksteds bord, og har brugt skibslak i 2 tykke lag.
Jeg vil tro at der skal meget lak til, for at skabe helt glat gulv, og så er det ligegyldigt om du vælger en billig lak, for den skal du bare bruge fler lag af inden du er færdig 
 

 

 

Spændende PinkHenrik! Gider du prøve at beskrive overfladen, som den er efter to lag skibslak? Altså hvordan føles den, når du kører en hånd henover den? Ville man kunne gå på det med bare fødder feks.?

 

Ja, man ville godt kunne gå på den, men den er ikke jævn som en anden bordplade.
Den føles lidt "nubret" selvom det ikke er meget, fordi lakken selvfølgelig glatter en del ud.

Men jeg har så fundet ud af at lakken godt nok er stærk, men overfor slag er den ikke ideel, men jeg ved jo godt at du nok ikke sidder og slår på dit gulv med en hammer 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Mr_tob
Ved godt det er en gammel tråd, men jeg står med samme overvejelse som dig. Derfor vil jeg høre, hvad du endte med at gøre og om resultatet blev godt.
På forhånd tak for svar :-)
Mvh kim
Annonce
Hej Kim

Jamen det blev pisse godt. Jeg brugte en eller anden hård gennemsigtig lak og gav den fire gange. Det var nødvendigt at slibe imellem 3. og 4. lag, og ligeledes pudsede jeg gulvet efter 4. gang lak for at få en glat overflade.

Gulvet blev markant hårdere og mere modstandsdygtigt end et normalt egetræsgulv, så hvis man ellers er til et spraglet gulv, så kan det sagtens anbefales. 
Tusinde tak for hurtigt og godt svar :-) Det lyder jo helt fantastisk!

Må jeg høre:
1) Hvad du brugte til at slibe med (mellem 3. og 4. lag)
2) Hvad du brugte til at pudse med til sidst?
3) Brugte du en speciel lim til savsmulds-blandingen?
4) Er gulvet stadig rimelig skridsikkert (eller glider man nemt)?

Undskyld de mange spørgsmål - der kommer ikke flere nu :-)

På forhånd tak for svar!

Mvh kim
 
Selvfølgelig, men jeg kan ikke rigtigt svare dig. Kan ikke huske det længere, men lad mig prøve:
1) Alm. rondel gulvsliber med sandpapir. Kornstørrelse husker jeg ikke. Prøv dig frem:-)
2) Samme svar
3) Næh. Det vare bare en alm trælim
4) Gulvet er mere glat end et normalt trægulv, men nej, jeg synes ikke, man glider meget

​En lille ekstra ting. Mit gulv ligger ud mod en sydvendt facade og tager farve af solen. Det gør et trægulv også, men om det kommer lige så hurtigt, ved jeg ikke. 
Mange tak :-)
Kunne man eventuelt lokke et billede ud af dig?
Altså hvordan det ser ud her 4-5 år efter..

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis