Kælder kun med adgang via elevator?

Hej alle. 

Jeg sidder og fumler, og jeg kan simpelthen ikke finde svar på mit spørgsmål nogle steder. Måske fordi det er et åbenlyst nej, men nu spørger jeg!

Må man have en kælder KUN med adgang via elevator? altså uden trappe...

Hvis i har et svar, så smid venligst en kilde.

På forhånd tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Reglerne kommer helt an på om det er godkendt til beboelse eller ej.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Martin. Det er ikke beboelse.

Det er en daginstitution, hvori jeg ville placere depotrum / teknikrum i kælder. Vil blot vide om adgang hertil er tilladt KUN med elevator.

Logisk set er svaret sikkert nej, grundet brandfare mv. men vil gerne have det på skrift et eller andet sted fra.
Hej.
Uanset om det er direkte lovligt eller ikke tror jeg da det mest smarte er at få ideen afklaret med den lokale tekniske forvaltning og det børne pasnings område der er tilsynsførende.

Man kan nemt forestille sig at de ikke vil godkende selv om det evt er lovligt som sådan.

Mvh Njord

MVH Njord
Er helt sikker på det ikke kan godkendes med en kælder der ikke er adgang til uden strøm. Kan ikke umiddelbart finde et sted det står men er sikker på hvis du læser bygningsreglementet igennem vil du finde ud af det er lovligt. Det vil jo ikke kunne opfylde krav til flugtveje.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Antallet af flugtveje til det fri kommer helt an på kælderens størrelse og udformning af rum. Der skal minimum 2 flugtveje. En elevator kan sagtens være en flugtvej hvis den udføres som sin egen brandsektion. Væggene modstandsdygtighed ved brandsektionen kommer igen an på udformningen af bygningen.. Hvis du har eget firma, så samarbejd med en brandinspektør. Hvis de forslag, du har fundet ud af for ham og find en fældes løsning. Få disse ting på skrift så du har noget dokumentation. der er mange brandmæssige tiltag som ikke står i bøger, men som en brandinspektør bestemmer. Så jeg kan desværre ikke give dig noget konkret svar da jeg ikke kan se forholdene af bygningen.
Hilsen Martin.
Hvis du har tilgang til alle DBI bøgerne, så prøv at kig i disse.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Umiddelbart vil jeg mene at der skal være 2 flugtveje - især når den ene er en elevator. Under en brand er det ikke sikkert at den fungerer. Jeg ved ikke med dig, men jeg ville nok ikke være helt tryg ved tanken om ikke at kunne komme ud, hvis uheldet skulle være ude.

Giv gerne en melding her, når du er kommet til bunds med sagen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis