Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Jeg har købt og installeret en ny brændeovn  (se video: https://www.facebook.com/byggemadse...mp;theater)

Efter at jeg har haft den lokale skorstensfejer forbi og godkende installationen tændte jeg spændt op for første gang. Jeg oplevede dårligt træk og røg som blev slået tilbage og ud i rummet selvom brændeovnslågen var lukket forsvarligt. Selv efter én times optænding, hvor skorstenen burde være varm, var der stadig dårligt træk i skorstenen.

Problem: Jeg tror problemet er at dimensionen på min skorsten er forkert i forhold til det træk, som min nye brændeovn kræver. Altså er hullet i min skorsten for stor til at kunne skabe det nødvendige træk, som sikre god forbrænding og et røgfrit sommerhuset. Dertil tror jeg at min skorsten er lidt utæt efter mange års vind og vejr.

Påtænkt løsning: Jeg påtænker at monterer et stål-ventilationsrør inde i skorstenen, som vil gøre røgrøret i skorstenen mindre, og dermed hæve røgtemperaturen, hvilket burde sikre bedre forbrædning med bedre træk. Dertil vil jeg fylde leca-sten og varmebestandigt mørtel omkring det nye røgrør for at isolerer skorstenen.

 

Er jeg helt galt på den, eller tror i dette kunne være løsning på at skabe bedre træk i min skorsten? – Jeg vil ikke med denne løsning have adgang til skorstenen igennem renselemmen længere, men er det vigtigt?

MVH ByggeMadsen 


ByggeMadsen
www.instagram.com/byggemadsen
www.facebook.com/byggemadsenblog
www.youtube.com/channel/UCzrR44UerDzOnMYWHC8psoQ
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke loven, men ventilationsrør i en skorsten... jeg tvivler...
Men tag en snak med din skorstensfejer, for det er under alle omstændigheder ham der skal godkende alt hvad du laver.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Uha.. utæt skorsten lyder ikke rart (har skorstensfejeren virkelig synet det) ;-) Nej du må kun bruge godkende isokern/stålrør hvis du påtænker at mindske lysningen. Der skal i øvrigt være en renselem.
Prøv at åbne en dør/vindue i rummet samt lågen på brændeovnen på klem under optænding det kan muligvis afhjælpe det manglende træk i starten ind til skorstenen er varm.
Du får aldrig godkendt den løsning med ventilations rør.
Man sænker isokern rør ned i skorstenen. De er vist nok 600 mm høje pr stk. Der findes et specielt hejs til det formål, men kig på deres hjemmeside der er sikkert en vejledning. Når inder røret er på plads kan man hælde leca nødder på den resterende plads. Disse kan blandes med en lille smule cement og vand, så bliver det mere fast så det ikke løber ud der hvor man skal have muret renselem og røgrør ind. Bagefter skal du have en ny skorstensafdækning så midter hullet passer. Den skal mures ovenpå.
F.eks. en af polymer beton fra Polyflex. (jeg kender dem, så det er lidt reklame undskyld)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du må aldrig bruge leca og galavniseret sammen, men nok heller ikke ventilationsrør.

Jeg satte en stålforing i min skorsten, den var beregnet til formålet, og lavet i rustfrit stål.
Meget nem at montere, og ikke særlig dyrt.

Ps. den står frit i skorstenen ingen leca, det var vist ikke anbefales værdigt.

Det var fra det her firma...
http://www.ventonordic.com/dk/products/staalforing.aspx


Vi prøver igen, i morgen --

Dit problem med tilbageslag af røg i stuen, skyldes ikke en for stor lysning men at skorstenspipen er for lav i forhold til omgivelserne ved/med den øjeblikkelige vindretning (bevoksning, bakke eller tagryg). Står skorstenen på den side af bevoksning, bakke eller tagryg, som vinden blæser fra har du ikke så stort et træk som hvis den står i læsiden. 

Jo større lysningen er i din skorsten, jo større vil trækket i ovnen være.

Om skorstenen er isoleret eller ej, burde ikke betyde det helt store når du har fyret i ovnen et stykke tid og skorstenen dermed er varmet op. 

Du må gerne sætte en foring i skorstenen, den skal bare være godkendt, hvilken dit forslag mig bekendt ikke er og lysningen må ikke komme under 15 centimeter i diameter når det er en brændeovn der er tilsluttet. 

At din fejer har godkendt et utæt skorstensrør er også mig en gåde, idet lovgivningen faktisk kræver den SKAL  tæt !!!  Det må vist være  det, man nu til dags kalder en ommer, for  fejerens arbejdsinsats. .  

Der findes en indretning der kaldes en aspirator, der normalt kan afhjælpe  manglende træk ved visse vindretninger. Har smidt et link til en sådanne: http://www.hedestoker.dk/3198_aspirotor.html

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hvis det er den bette skorsten vi ser i baggrunde på videoen så forstår jeg godt manglende træk i visse situationer specielt med sommerhusets beliggenhed inde i nåleplantagen - så noget højde på motoren.
En for stor lysning kan altså godt give dårlig træk, idet nedslag af kold luft er en hel del større ved en stor, end en lille lysning. ;-) Og hvis overtrykket i "fyringsrummet" i forvejen er ringe, hvilket noget tyder på - så har man balladen og den kan være livsfarlig.

Tusind tak for alle jeres gode råd. Ingen tvivl omkring at jeg skal gøre det ordenligt, hvis jeg alligevel skal igang. Min skorsten er ikke så høj, 380cm så jeg får brug for et godt træk, derfor tror jeg at jeg vælger en isokern løsning. Jeg tror jeg vil afmonterer den murbøsning jeg allerede har sat i - øv. Man kan se røgrøret stikke ud på billedet, så jeg får ikke et isokern rør på plads. Herefter tror jeg at jeg vil monterer den nye murbøsning i isokernrøret og fylde skorstenen med leca+cement. Hvad tænker i om det? Hvordan får jeg lavet et hul i bunden til rensningslemmen? Skal jeg bare bore og mejsle?

ByggeMadsen
www.instagram.com/byggemadsen
www.facebook.com/byggemadsenblog
www.youtube.com/channel/UCzrR44UerDzOnMYWHC8psoQ
Nedsænkningsrør leveres normalt med renselemstykke og bundblok.
Personligt ville jeg nu nok også som Je_ns (Jens) vælge en stålforing og så lade piben rage et pænt stykke op over den gl. skorsten. F.eks. sådan en bandit her http://www.vvs-eksperten.dk/foring-skorsten--staal-saet?gclid=COuR3Y7678kCFWIMcwodJPQBxA
Hejsa..
Er ikke jeg på jeg har forstået dit indlæg rigtig.. men hvis jeg har :-)
Start med at lære at fyre op.. det handler om at få varme på storstenen så hurtigt som muligt for at få træk..
Det findes mange måder, jeg gør sådan : lægger en avisside i bunder.. Åbner for træk i bund via askeskuffen.. lægger en 4 til 6 stykker træ en avisside øverst.. sprøjter tændvæske på træ og avis.. sætter ild til i toppen af brænde... lader lågen stå på klem... og det lyder som en færge der ligger fra land inden jeg får vasket hænder... når flammerne bliver blålig, lukker jeg lågen, skruer lidt ned for træk.. men sørger for der er "bål" hele tiden.. på den måde er der næsten ingen røg (glade naboer).. prøv lige den opskrift inden du investerer i noget..
Mvh Jan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis