Lægge fliser på eksist. betongulv

Hej alle LDS'er.

Jeg har planer om at lægge fliser i min kælder, men er lidt i tvivl om jeg behøver udlægge selvnivellerende gulvspartel først. Jeg ville helst undgå det, da jeg har hørt fra mange at man hurtigt risikerer at gøre tingene værre end de er i forvejen, og jeg er også lidt i tvivl om jeg har "højde" nok, før jeg begynder at komme over fliserne i de tilstødende rum.

Jeg har ingen murererfaring overhovedet, men er rimelig tændt på fliseprojektet.

Det jeg helst vil undgå er fliser der ligger og bliver løse, men selve jævnheden af gulvet betyder ikke sååå meget, da det er et uopvarmet viktualierum jeg skal lave gulv i. Altså ikke noget man opholder sig meget i, det skal bare se nogenlunde pænt ud og ikke ligge og blive løst.

Jeg tænker 30x30 cm fliser (da tilstødende fliser er i den størrelse), og jeg har lagt mit 1 m lange vaterpas på gulvet, og der er en 3mm dal i midten af rummet og et sted er der noget der ligner en 5 mm ujævnhed.

Hvor store tolerancer kan optages i selve fliseklæberen til 30x30cm fliser? Kan man undgå selvnivellerende gulvspartel i ovenstående tilfælde? Jeg kan ikke finde krav til overflade nogen steder på nettet.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej her er de tolerancer du søger
http://www.tolerancer.dk/mur/flisearbejde+p%C3%A5+gulv+og+v%C3%A6g/klinke-+og+flisegulv+i+v%C3%A5de+og+t%C3%B8rre+rum

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis den 5 mm ujævnhed er et lille hul nedad så betyder det ikke noget, er den noget større kan du jo blande lidt fliselim og spartle det lidt ud dagen i forvejen. Er det en knold opad så skal den slibes / hugges væk. Når du ikke stiller store krav til fald på gulvet mener jeg ikke de 3 mm på midten er noget problem. det er svært at rette gulvet op med fliseklæber.
Gulvet skal nok primes når det er et gammelt gulv. Ellers er det vigtigt når du ikke har den store erfaring at få fliselim både på gulvet og bagpå hver flise. Det sikrer at der bliver kontakt på hele flisens bagside.
Husk at måle rummet op, og se hvor mange rækker der skal bruges og især hvor lille den sidste række skal være. start evt. med 3/4 flise for at sikre dig at du ikke ender med en lille stribe til sidst.
Der er masser af vejledning her på siden ang. fliser og fugning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej ev elmand (og andre der også meget gerne må byde ind)
Jeg synes du skriver lidt selvmodsigende ting. Du skriver at man kan fylde 5 mm ujævnheden op hvis den går nedad, men samtidig at det er svært at rette gulvet op med fliseklæber. ??
Mht. at få fliselim på både gulv og flise, jeg troede man bare brugte en tandspartel tilpasset i størrelsen så den passer til flisen, og så kun brugte denne på gulvet?
Hvis jeg skulle prøve at slibe ujævnheder ned (hvis de går "opad"), hvordan gør man så normalt det? Jeg går ud fra at man skal have noget specielt værktøj for at slibe på noget så hårdt som et betongulv?
Og hvordan ville I registrere gulvets jævnhed? er det ok bare at lægge et vaterpas på hist og her, eller er der en mere præcis måde?

Jeg tror elmanden mener at det er svært at rette 5mm ujævnheder ud, ved at smøre et tykkere lag fliseklæber ud på en gang, og så ligge fliserne med det samme.
Med en vinkelsliber, og en diamant slibekop, er det nemt at fjerne "høje" ujævnheder.
http://www.harald-nyborg.dk/p6892/diamant-slibekop-oe125mm

Måske en god ide at prime gulvet først, kik hvad producenten af din fliselim anbefaler.

og brug så en fliselim af den type der også kan bruges udendørs, den kan holde til noget mere.

Og så udspartle evt. lunker, med fliselim.
Og så ligge fliserne når udspartlingerne er tørre.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg savner lidt oplysninger om gulvets nuværende tilstand.
Er det malet?
Rå beton?
Mørtel/spartel?

Bent.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ah, okay nu er jeg med. Så jeg prøver at spartle lunker med fliselim og slibe ujævnheder med vinkelsliber (TAK for linket!), og så lægger jeg det bagefter med samme fliselim (til udendørs brug).
Men er det stadig ikke kun på gulvet man udlægger fliselim (med passende tandspartel)? Ellers er der vel risiko for at der kommer for meget under flisen?

Bent; gulvet er et betongulv, ruhed ca. 1-2 mm vil jeg sige. Det er malet ja, lettere slidt af.
Planen er at jeg vil prime det først. For alt i verden vil jeg som sagt undgå fliser der ligger og bliver hule, og selve planheden af gulvet er lidt i anden række. Den flise jeg påtænker at bruge er lidt rustik, og det er det øvrige flisegulv i kælderen også.

Mht. spartling, er det bare samme fliselim som til flisen, og så bare en bred spartel som man fx også bruger til vægge? Eller kunne man smøre på og trække det af med en lige træregel? Og så en let slibning med vinkelsliber bagefter? Eller måske ødelægger det for meget?

Og var der nogen der ville komme med fif til hvordan jeg får kontrolleret hele mit gulvs planhed? Er det noget med en træregel i samme bredde som rummet og så bare lægge det på gulvet?

Ingen bud?
Er lige kommet til det kolde fra en tur i Thailand. Ja jeg mente at det var svært at rette gulv op i samme arbejdsgang som fliselægning.
For at måle kan du tage en ret skinne/lige bræt, sætte det på et par ens klodser i ender f,eks 20 mm, så måler du ned fra ret skinnen.
Når du har trukket fliselim af med bræt, så behøver du ikke slibe, det skal ikke være glat, bare nogenlunde jævnt inden fliser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også