Pensionopsparinger

Hej

Jeg overfører 3000 kr hver måned til min ratepension. Jeg sidder og kigger lidt på en aldersopsparing i stedet for. Men jeg kan ikke rigtig se forskellen på en aldersopsparing og en ganske almindelig opsparing. Ved indbetaling til en aldersopsparing får du ikke noget fradrag, men du kan så tilgængæld hæve pengene uden en beskatning, udover eventuelle aktiegevindster. I 2015 kunne der indbetales 28.600 kr. på en aldersopsparing. 

Men da man ikke får noget fradrag for dette, hvorfor så ikke bare sætte dem over på en ganske almindelig opsparing, eller i et depot, hvor der ikke er en grænse for hvad man kan sætte over?

Er der nogle fordele ved en aldersopsparing?

Mvh Mads

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogen steder man kan få sig et godt overblik over pensionstyperne, med de fordele og evt ulemper de hver især har.
Det ville være rart med et rimeligt overblik over typerne, uden samtidig at få en masse salgs propaganda.... Mvh Njord

MVH Njord
Jeg har valgt det egoistiske tankegang...
Det kan godt være at du ikke skal betale skat her og nu med en kapital pension. Til gengæld så ryger skattepengene ud i samfundet på tidspunkt hvor du går på pension. Ved en alderspension er det den nuværende generation der har glæde af dem. de sidste par regeringer har det med at pumpe opsparede midler, SP penge, efterløn og nu kapitalpensioner, ud i samfundet her og nu, for at dække hullet for deres generation. Det kan man ikke blive ved med. Det udskyder blot problemet.
Men hvad, jeg har en alder så jeg skal arbejde til jeg segner før man kan gå på pension. Og til den tid er der nok lavet endnu mere om.
Det svarer ikke så meget på spørgsmålet, men det er den måde jeg har valgt at anskue det på. De par procent der er i forskel, i sparet skat, gør nok ikke den store forskel i sidste ende.

Hvis du f.eks. har en aldersopsparing hvor dit afkast er i pulje med aktier skal der kun betales 15 % afkastskat af afkastet hvorimod hvis det er frie midler er afkastskatten 40%. 
Jeg har selv en pæn aldersopsparing, hvor 60 % er sat i aktier og er da glad for at afkastskatten kun er 15 % - specielt de sidste år, hvor der har været pænt afkast på aktier.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mange tak for alle svarene. Hvis man fx invisterer på en ratepension. Betales der så også kun 15% af et eventuelt gevindst?
Skrevet af McDuck4 på 22-12-2015 10:17
Mange tak for alle svarene. Hvis man fx invisterer på en ratepension. Betales der så også kun 15% af et eventuelt gevindst?

Ja - så længe de står på pensionen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg siger mange tak for indlæggene og rådene
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis