Er det asbest eller paranoia?

Hej allesammen!

Jeg kan se, at der er blevet stillet lignende spørgsmål tidligere herinde, og der lader til at være en masse kloge mennesker på området.

Min kæreste og jeg har netop overtaget en lejlighed fra 1903 på Frederiksberg.

Som led i istandsættelsen har vi fjernet nogle lækre karry-lugtende gulvtæpper i såvel soveværelse som køkken, samt er i gang med at nedtage sænket loft i køkkenet - altsammen lavet engang i 80'erne. Derfor kom vi til at tænke på; kunne der være asbest i?

These are not the rawplugs you are looking for
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

helt grundlæggende: Lidt paranoid har man lov til at være angående asbest. Det var jo et vidunderligt middel, der gav styrke til cement, var brandsikker.....

MEN:
Du skriver fra 80erne:
I 1972 blev de fleste asbestprodukter forbudt.
I 1980 blev det her til lands helt forbudt at bruge asbest, bortset fra asbestcementprodukter som f.eks. tagbeklædning, friktionsbelægninger (bremse- og koblingsbelægninger), pakningsmaterialer, lejeforinger og lign.
Så tag den med ro. Jeg ville mere bekymret ved noget af det originale fra 1903 (fx. fliseklæb) og pakningsmateriale (brandsikring). Altså medmindre det var noget hjemmefusk med noget gråimport. [jf. http://arbejdstilsynet.dk/da/regler...sbest.aspx]

PCB behøver du heller ikke at være så bange for. Det var mest anvendt i de dyre produkter. Lim, fugemasser, tæpperyg med PCB fra 80erne fremstå den dag i dag superfine - de billige uden PCB er krakkelerede - ligesom dine.

Velkommen på lds

Asbest tror jeg ikke du har. Det ligner gips loftplader, og det andet kniber det at jeg kan se hvad er. Men hvor om alting er , så er asbest kun farlig hvis man arbejder meget med det. Selv om man skulle få lidt indenbords, under sit arbejde i et par uger, sker der ikke noget. Det er folk der udsættes for det daglig der har en forøget risiko.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar, det er super fedt med lidt kyndig hjælp! Så kan jeg tørre sveden af panden (og håbe, at der ikke er alt for meget asbest i den :-) )

These are not the rawplugs you are looking for
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis